×

شلاق محکوم علیه به نحو علنی در محل سکونت وی اجراء گردد

شلاق محکوم علیه به نحو علنی در محل سکونت وی اجراء گردد

شلاق-محکوم-علیه-به-نحو-علنی-در-محل-سکونت-وی-اجراء-گردد

وکیل


کلاسه پرونده : 9/383516
تاریخ رسیدگی : 16/8/1371
دادنامه : 424
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوانعالی کشور
هیات شعبه : آقایان ... رئیس و ... مستشار

خلاصه جریان پرونده :
حسب مندرجات پرونده : 1 آقای (الف )29 ساله 2 خانم (ب )17 ساله 3 خانم (ج )26 ساله خانه دار اولی به اتهام زنای محصن با خانم (ب ) دومی به اتهام ارتکاب زنای غیرمحصنه با(الف ) سومی به اتهام قوادی تحت تعقیب دادسرای عمومی ... قرار گرفته اند و دادسرای مزبور به موجب کیفرخواست شماره 70/302/10/70 درخواست تعیین کیفر نموده است شعبه دهم دادگاه کیفری یک ... پس از او رسیدگی و اخذ آخرین دفاع و اعلام ختم رسیدگی دادرسی به موجب دادنامه شماره 20481/1/71 بشرح زیر انشاء رای می نماید.
رای دادگاه
به موجب کیفرخواست شماره 21 30/10/70 صادره از سوی دادسرای عمومی شهرستان ... بانوان 1 (ب )17متهم است به ارتکاب زنای غیر محصنه 262 ساله متهم است به قوادی که با توجه به محتویات پرونده و مداقه در اوراق آن در گزارش منطقه انتظامی و اقاریر متهمان و سایر قرائن و امارات موجود بزهکاری آنان را محرز ومسلم دانسته از این رو به استناد مادتین 88و138 قانون مجازات اسلامی متهم ردیف اول به تحمل یکصد ضربه تازیانه ومتهم ردیف ثانی به تحمل هفتاد و پنج ضربه تازیانه محکوم می گردند.
اما در خصوص آقای (الف )29ساله دائر به ارتکاب زنای محصن با توجه به محتویات پرونده و نظر به اینکه متهم در محضردادگاه منکر بزه انتساب گردیده و دلائل کافی که دال بر توجه اتهام مذکور بوی باشد در پرونده ملحوظ نمی باشد لهذا تحقق بزه منتسبه محرز نیست از این رو به برائت مشارالیه حکم می گردد اما از آنجائی که مجموع مندرجات پرونده و تناقض گوئیها و گزارش منطقه انتظامی و سوابق سوء وی و سایر قرائن و امارات موجود حکایت از توجیه بینه رابطه نامشروع غیر از زنا بایشان را دارد لهذا باستناد ماده 101 قانون تعزیرات اسلامی وماده 19 قانون مجازات اسلامی به تحمل نودونه ضربه شلاق تعزیری و اقامت اجباری به مدت چهارسال بعنوان تتمیم حکم در محل سکونت وی اجرا گردد رای به متهم حضورا" ابلاغ شده اظهارداشت حاضرم فعلا" شلاق را تخمل نمایم و پرونده باجرای احکام دادسرای عمومی ... ارسال می گردد و صورتجلسه مورخ 30/1/71 سازمان زندانها حکایت دارد از اینکه تعداد99 ضربه شلاق به آقای (الف ) درمحوطه زندان باحضورمامورین زندان اجراگردیدومراتب طی شماره 20122968 از طرف سرپرست اداره زندان ... به آقای دادیاراجرای احکام دادسرای عمومی ... اعلام گردیده است. و نیز اعلام شده است متهم ازجهت اقامت اجباری کماکان در بازداشت می باشد و سپس به موجب صورتجلسه مورخ 27/2/71 دائره اجرای احکام دادسرای عمومی ... اعلام گردیده است. و نیز اعلام شده است متهم از جهت اقامت اجباری کماکان در بازداشت می باشد و سپس به موجب صورتجلسه مورخ 27/2/71 دائره اجرای احکام دادسرای عمومی ... چون حکم شلاق درباره متهم به اجرا درآمده لذا قرار بازداشت موقت صادره درباره متهم به قرارکفالت بوجه الکفاله به مبلغ دو میلیون ریال صادر گردیده و منهم با سپردن کفیل آزاد شده است و سپس متهم الف بشرح لایحه تقدیمی نسبت به محکومیت خود دائر باقامت اجباری درخواست تجدیدنظر نموده است و سپس آقای رئیس دادگاه نسبت به اجرای حکم در محوطه زندان و صدور قرار قبولی کفالت و آزادی متهم به آقای دادیار اجرای احکام اعتراض نموده و سرانجام در تاریخ 18/5/71 آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای به علت اینکه تامین ماخوذه قبلی به جهاتی منتفی گردیده است قرار آزادی متهم را به تودیع وثیقه به مبلغ پنج میلوین ریال صادر می نماید و متهم را طی نامه مورخ 18/5/71 به زندان معرفی می نماید و سپس بشرح نظریه مورخ 18/5/71 اعتراض محکوم علیه معترض را وارد ندانسته و بعقیده خود باقمیانده و پرونده را به دیوانعالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد و ضمنا" اداره زندان ساری طی شماره 3/6/290671/12/20 تقاضای قبولی قرار وثیقه متهم را عینا" بدادگاه صادرکننده رای ارسال می شود دادگاه بشرح دستورمورخ 16/6/71 پرونده را بدیوانعالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد و از متهمین دیگر اعتراضی در پرونده مشهود نیست.
هییت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای.0 عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار کشور اجمالا" مبنی بر رد اعتراض وارده مشاوره نمودند چنین رای می دهد: بسمه تعالی نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن از ناحیه محکوم علیه معترض آقای الف ایراد و اعتراض خاص وموثری به عمل نیامده است تا مورد امعان نظر قرار گیرد و به رای صادره از لحاظ صحت مبانی استدلال بر بزهکاری متهم و رعایت تشریفات دادرسی ایراد واشاکالی وارد نیست لذا درخواست تجدیدنظر محکوم علیه معترض مردود اعلام می گردد.

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراء دیوان عالی کشور
حدود جرائم خلاف اخلاق حسنه به اهتمام یداله بازگیر،نشرنخستین
نشرهستان ، چاپ اول 1378

121

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 424

تاریخ تصویب : 1371/08/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.