×

توبه قبل از اقامه شهادت مسقط حد است

توبه قبل از اقامه شهادت مسقط حد است

توبه-قبل-از-اقامه-شهادت-مسقط-حد-است

وکیل


کلاسه پرونده : 1211/319
شماره دادنامه : 737/11
تاریخ رسیدگی : 16/10/69
فرجامخواه :
فرجامخواسته : دادنامه شماره 105 صادره از دادگاه حقوقی یک ... قائم مقام دادگاه کیفری یک
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوانعالی کشور
هیات شعبه : آقایان ... رئیس و ... مستشاران

خلاصه جریان پرونده :
طبق مندرجات اوراق پرونده خانم (خ ) خانم (ع )0آقایان (م ) (ق ) (ج ) (الف ) خانم (ف )0 آقایان (خ ) (پ ) (د) (ر) (س ) (ک ) باتهام زنای محصنه و محصن و آقای (ی ) باتهام قوادی مورد تعقیب قرار گرفته اند. دادسرای ... تحقیقات مقدماتی درباره نامبردگان قرار مجرمیت صادر و با صدور کیفرخاست شماره 17506/5/69 پرونده جهت تعیین کیفر به دادگاه ارسال گردیده است. دادگاه حقوقی یک ... قائم مقام دادگاه کیفری یک محل مزبوربه موضوع رسیدگی و پس از تعینی یکنفر ازوکلای دادگستری بعنوان وکیل تسخیری جهت عده ای از متهمین در تاریخ 28/5/69 در جلسه فوق العاده وباحضور آقای دادستان دادسرای عمومی ... از متهمین باتفهیم موضوع اتهامات تحقیق کرده است. سیزده نفر از متهمین درجریان دادرسی دردادگاه به ارتکاب جرائم انتسابی صراحتا" اقرار نموده و جریان اقدامات محرمانه را تشریح کرده اند. آقای ... به وکالت تسخیری ازیازده نفر از متهمین مطالبی در دفاع از آنان بیان داشته وتحقیقات مقدماتی را عجولانه دانسته و پس از تشریح شرایط تحقیق مواداستنادی دادسرا و اشاره به توبه و اظهار ندامت و پشیمانی متهمین درخواست صدور حکم متقضی کرده است. آقای مشاور دادگاه جریان کامل پرونده رادر نظریه کتبی منعکس و باستناد مقررات قوانین مربوطه صدور حکم مجازات را بلامانع اعلام داشته اند. دادگاه با اعلام ختم دادرسی با اشاره بهنظریه مفصل آقای مشاور و گزارشات متعدد کمیته انقلاب اسلامی ... ، اظهارات و اقاریر متهمین در مراحل تحقیقات مقدماتی و دادگاه وسایر قرائن وامارات موجود در پرونده و احراز مجرمیت جرائم ارتکابی خانم (خ ) را با ماده 1.. قانون حدود و قصاص و103 قانون تعزیرات وخانم (ع ) . (م )(ق )(ج ) و الف با ماده 1.. قانون حدود و قصاص وخانم (ز) با ماده 1.. و165 قانون حدودوقصاص و (خ )و(ب )و(د)و(ر) با ماده 1.. قانون حدود و قصاص و(س ) و (گ ) با ماده 101 قانون حدود و قصاص و (ی ) را با ماده 165 قانون حدود و قصاص تطبیق داده و خانم (ع ) را باستناد مواد84و98 قانون حدود و قاصص و قبول توبه مشارالیها و ساقط شدن حدبه تحمل 74 ضربه شلاق و دوسلا حبس تعزیری باستناد ماده 14 قانون مجازات اسلامی بعنوان تتمیم تعزیر و (م )(ق )(ج )(الف )(خ ) (د)و(ر<و بعلت اظهار ندامت و توبه با رعایت ماده 14 قانون راجع به مجازات اسلامی به 74 ضربه شلاق ودوسال حبس تعزیری وخانمها (خ ) و(ز) را باستناد مواد1.. و165از قانون حدود و قصاص و ماده 103 قانون تعزیرات به اعدام و تحمل 74 ضربه شلاق درمورد(خ ) سه سال حبس 75ضرب شلاق در مورد(ز) محکوم و(س )و(ک )راباستناد ماده 102 قانون حدود و قصاص هر یک را به یکصد ضربه شلاق و (ی ) را به 75 ضربه شلاق و (پ ) را باستناد ماده 85 قانون حدودوقصاص به تحمل 50 ضربه شلاق محکوم کرده است محکوم علیهم نسبت به حکم صادره اعتراض ودرخواست تجدیدنظر کرده اند. قاضی صادرکننده حکم اعتراضات را غیروارد و حکم صادره را منطبق با مقررات و موازین قانونی و شرعی اعلام و پرونده جهت رسیدگی به دیوانعالی کشور و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوانعالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره 44105/6/64 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند.
بسمه تعالی
نظر به اینکه با توجه به مندرجات حکم صادره معلوم نیست که مبنای احراز مجرمیت اقرار متهمان و با حصول علم است و قبل از اینکه درخصوص زنا وضعیت مزبور روشن شود اتخاذ تصمیم مقدور نیست پرونده اعاده می گردد تا طریق اثبات جرائم انتسابی در مورد زنا صریحا" اعلام وارسال فرمایند.

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراء دیوان عالی کشور
حدود جرائم خلاف اخلاق حسنه به اهتمام یداله بازگیر،نشرنخستین
نشرهستان ، چاپ اول 1378

121

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 737

تاریخ تصویب : 1369/10/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.