×

متهم پس از اتیان سوگند به بیگناهی خود تبرئه میشود

متهم پس از اتیان سوگند به بیگناهی خود تبرئه میشود

متهم-پس-از-اتیان-سوگند-به-بیگناهی-خود-تبرئه-میشود

وکیل


کلاسه پرونده : 17/23523
شماره دادنامه : 219/3
تاریخ رسیدگی : 12/4/71
فرجامخواه : والدین مقتول
فرجامخواسته : دادنامه شماره 779/7/70 صادره از شعبه ... دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه دوم دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : در تعقیب گزارش قبلی و دادنامه شماره 435/72/6/69 اجمالا" اینکه آقایان 1 (الف ) فرزند ... 33 ساله 2 (ب ) فرزند ... 30 ساله به اتهام شرکت درقتل عمدی مرحوم (ج ) تحت تعقیب قرار گرفته اند و پس از تکمیل تحقیقات و (اخذ) نظریه پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ و انجام سایر تشریفات لازم شعبه دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی (کرده ) و تحقیقات وسیعی را پیرامون قضیه انجام داده ونهایتا" طی دادنامه شماره 69/86/55/3/69 با اعلام اینکه مورد را مشمول مقررات لوث تشخیص داده به این خلاصه رای داده است.
(با عنایت به شکایت والدین مقتول و اظهارات 1 ... 2 ... (خواهر و خواهرزاده مقتول )و دفاعیات غیرموجه متهم (الف ) و اظهارات ضد و نقیض وی که ابتدا حضور خود را در محل درگیری انکار (کرده ) و پس از اعلام رضایت شکات از متهم ردیف دوم (ب ) اقرار به حضور در محل نزاع و مشاجره با مقتول می نماید وایضا" دفاعیات غیرموجه متهم و مستندا" به ماده 15 و بند ب ماده 2 و ماده 15وبند ب ماده 2 و ماده 15 و بند ب ماده 2 و ماده 15و بند3ماده 27وماده 37 قانون قصاص حکم به قصاص نفس (اعدام ) متهم موصوف (الف ) توسط اولیای دم صادر و اعلام می گردد و آقای (ب ) از حیث اتهام شرکت در عمدی قطع نظر از گذشت اعلام شده به لحاظ عدم احراز وقوع بزه از ناحیه وی حکم به برائت وی صادر و اعلام می گردد. )
پس از ابلاغ رای دادگاه متهم به اتفاق وکیل مدافع خود نسبت به رای دادگاه اعتراض تجدیدنرخواهی (کرده است ) و این شعبه پس از رسیدگی طی دادنامه مارالاشاره چنین رای داده است :
(از محتویات پرونده و اظهارات شهود چنین استفاده می شود که قرائن ظنیه مقدمه لوث با یکدیگر معارض باشد وقسامه تا زمانی که مستند به علم صاحب حق و اقامه کننده قسامه نباشد حجیت ندارد، لذا رای مورد اعتراض نقض و پرونده به دادگاه همعرض ارجاع می شود. )
دادگاه کیفری یک ... باجری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی نموده و اولیای دم در جلسه مورخ 29/8/69 اعلام کرده اند که (اگر مورد از موارد قصاص نباشد تقاضای دینه نداریم و نمی خواهیم. )به هر حال دادگاه تحقیقات مفصلی را انجام داده و نهایتا"طی دادنامه شماره 779/7/70 مفادا" چنین رای داده است :
( با توجه به محتویات پرونده و شکایت شکات وگواهی پزشکی و تناقض اظهارات اولیای دم که پدر مقتول گفته است : (آقای ... (حمامچی ده ) به من گفت آقایان (الف ) و (ب ) کمین کرده اند و می خواهند پسرت را بزنند و من جلوتر آپدم که (دیدم ) پسرم نقش زمین شده است و از دهانش ودماغش خون می آید) موید به اظهارات... که می گ وید: ( به پدر علی کفتم بیا که احتمال داردپسرت را(ب ) بزند چون جلو خانه شان ایستاده است. با هم به جلومنزل حرکت کردیم. ولی قبل از رسیدن ما (الف ) و (ب ) آقای (ج ) را کتک کاری کرده بودند و (ج ) روی زمین افتاده بود) و تناقض اظهارات مادر مقتول که در دادگاه رویت ضرب (الف ) را مدعی شده و ... می گوید: (خود من در دعوا نبودم ) و اظهارات شهود مبنی بر تعیین حاضرین در صحنه زد و خورد که هیچ کدام حضور پدر ومادر مقتول را در محل حادثه حین الوقوع ذکر نمی کنند و تنها خود وی رامی گویندو اظهارات متناقض داود که در صفحه 7 پرونده ضربه اول را که موجب افتادن (ج ) گردیده به (ب ) نسبت داده و می گوید: (زدن (الف )رایاد ندارم ) و در صفحه 146 می گوید: (من فقط دیدم که (الف ) زد و (ج ) بر روی زمین افتاده ) که حکایت از سبق زدن توسط (الف ) دارد و موید به گفتار داود در همین صفحه 146 که می گوید: (من در نتیجه عقب ماندم وقتی به بالای گردنه رسیدم دیدم (ج ) (مقتول ) بر روی زمین اتفاده است ) و معلوم نیست او که عقب مانده و قبل از رسیدن وی به گردنه (ج ) مضروب شده بود چگونه دیده است که (الف ) (ج ) را زده است و اظهارات حاج ... در صفحه 68 و وحید. .. به نقل از داود. .. در صفحه 143 و اظهارات خواهرمقتول به نام (د) در صفحه 22 که صدر و ذیل آن متناقض است و اظهارات شهود تعرفه شده از سوی برادر مقتول (13) و شکایت اولیه شکات که از دو نفر به نامهای (الف ) و (ب ) شکایت کرده اند سپس نسبت به (ب ) اعلام رضایت نموده اند و نحوه اظهارات شکات در دادگاه و امتناع از اجرای قسامه به فرض ثبوت لوث و دفاعیات متهم و وکیل وی نظر به اینکه قرینه ظنیه ای که در اثر آن بتوان مورد را از موارد لوث تشخیص داد وجود ندارد و قرائن موجود به فرض مقاومت گرچه قرائن به انتساب قتل به غیر (الف ) قوی است ،متعارض می باشند. لذامورد از موارد لوث (مصطلح نسبت به (الف ) ) نبوده و دلیلی که دلالت بر انتساب بزه واقعه به متهم نماید وجود ندارد و طبق ماده 39 قانون قصاص و مساله 6 از المقصدالثانی فی کمیته القسامه ( ازتحریر الوسیله حضرت امام قدس سره ) متهم پنجاه مرتبه به برائت خود با لفظ جلاله بر نفی قتل (ج ) سوگند یاد کرده است. لذا حکم برائت وی لاصاله البرائه مستندا" با ذکر صادر و اعلام می گردد. )
پس از ابلاغ دادنامه والدین مقتول آقای ... وبانو ... طی لایحه ای که هنگام شور قرائت خواهد شد نسبت به آن اعتراض وتجدیدنظرخواهی نموده اند که مقبول دادگاه واقع نشده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اتخاذ تصمیم شایسته قانونی دادنامه شماره 729/7/70 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(از ناحیه تجدیدنظرخواهان با توجه به رسیدگیهای دادگاه و استدلال مندرج در رای ایراد و اعتراض موثرو مدللی که موجب نقض دادنامه صادره گردد به عمل نیامده است و از لحاظ رعایت تشیفات قانونی و ضوابط آئین دادرسی نیز اشکالی مشهود نیست ، لذا با ردتجدیدنظر خواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته ابرام می گردد. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
49

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 219

تاریخ تصویب : 1371/04/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.