×

امساک در قتل عمدی

امساک در قتل عمدی

امساک-در-قتل-عمدی-

وکیل


کلاسه پرونده : 6/26/4082
شماره دادنامه : 8002
تاریخ رسیدگی : 21/3/72
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : 1 ... عباس 18 ساله 2 محمد. .. 26 ساله متهم هستند به شرکت در قتل عمدی مرحوم شاه ... 3 مهدی 23 ... ساله 4 سعید. .. 24ساله متهم هستند به معاونت در تقل مزبور، بدین شرح که متهم ردیف یکم در صفحه 84 و غیر آن گفته : (متهم ردیف سوم دستور داد او را به قتل برسانیم و قرار بود سیصدهزارتومان به ما بدهد که بین من و متهم ردیف دوم تقسیم شود مقتول را در مجلس عروسی به ما نشان داد متهم ردیف دوم او را بیرون آورد و دستهای اورا گرفت و من با ضربه چاقو زدم که به زیرقلب اوخورد. )
متهم ردیف دوم در صفحه 70 گفته است : (مقتول را به بیرون صدا زدم و من دست او را از پشت گرفتم و متهم ردیف یکم با چاقو ضربه زد. ) متهم ردیف سوم در صفحه 62 گفته است : (به متهمان ردیف یکم با چاقو ضربه زد. ) متهم ردیف سوم در صفحه 62 گفته است : (به متهمان ردیف یکم و دوم پیشنهاد دارم که آن مرحوم را بکشید و در مقابل به شما سیصد هزار تومان می دهم و اگر لازم شد شما را به خارج می برم. )
متهم ردیف چهارم در صفحه 54 گفته است : (متهم ردیف سوم گفت بیا مقتول را از میان برداریم و من قبول کردم و قرار بود مبلغ سیصدهزار تومان به قاتل بدهد من هم قبول کردم. )
بعدا" متهمین با اظهارات متناقشان اقرار و انکار کرده اندوبر اساس شکایت اولیای دم دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 14430/8/71 تقاضای تعیین کیفر کرده (است.) ودادگاه کیفری یک ... شعبه 5 طی دادنامه شماره 251.. 6/11/71 با توجه به محتویات پرونده و اقاریر صریحه متهمین ، متهم ردیف چهارم را از معاونت تبرئه وبه تحمل 70 ضربه شلاق و متهمان ردیف دوم و سوم را به حبس ابد و متهم ردیف یکم را به قصاص نفس محکوم نموده که مورد اعتراض محکوم علیه ردیف سوم و وکیلش قرار گرفته و تقاضای تجدیدنظر کرده اند،دادگاه مزبور به نظر خود باقی مانده (است.) و پرونده جهت تجدیدنظر به شعبه 26 دیوان عالی کشور ارسال گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده واظهارات متهمین در مراحل اولیه و بعدی که شرح ماجراراازابتدا تا انتها اقرار (کرده ) و توضیح داده اند و تطابق گفته ها با هم بزه انتسابی توطئه و قتل و امساک نسبت به قاتل (عباس ) و حکم حبس ابد نسبت به محمد صحیح و مطابق موازین شرع و قانون است ولذا ابرام می گردد. ولی در مورد متهم ردیف سوم به نام مهدی درصورت احراز اینکه او آمر بوده و به حبس محکوم نمی شود، زیرا با مراجعه به ماده 211 و تبصره های مربوط ازقانون مجازات اسلامی آمر مکره محکوم به حبس ابد است و به عبارت دیگر آمری که دارای شرایط امریت باشد. در نتیجه حکم حبس ابد نسبت به نامبرده نقض می گردد و به علت اینکه کارش نوعی معاونت در گناه وقتل است بتعزیر متناسب محکوم می شود. ضمنا" رای برائت سعید نیز ابرام می شود. بنابراین پرونده و رای صادره نسبت به متهم ردیف یکم و دوم و چهارم به شرح فوق منطبق بر بند ب ماده 10 قانون تجدید و نسبت به متهم ردیف سوم وفق بند الف ماده مذکور جهت رسیدگی به شعبه همعرض ارسال می شود. )
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

72

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 8022

تاریخ تصویب : 1372/03/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آیین-دادرسی-کیفری-بخش-2

آیین دادرسی کیفری بخش 2

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.