×

امساک در قتل عمدی

امساک در قتل عمدی

امساک-در-قتل-عمدی-
کلاسه پرونده : 35708
شماره دادنامه : 143/20
تاریخ رسیدگی : 29/2/71
تجدیدنظرخواه : نظرخواهی وکلای محکومان
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 29375/8/1369 صادره از شعبه 18 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 20 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارشهای مورخه ... این شعبه و گزارش مبسوط مورخه ... شعبه شانزدهم دیوان عالی کشور برای هیات عمومی اصداری دیوان عالی کشور موضوع اتهام آقایان اصغر و محمدبه شرکت در قتل عمدی آقای فیروز و شرکت در یک فقره سرقت اموال مقتول بعد ازارتکاب قتل که به شرح کیفرخواست مورخ 28/4/1365دادستان عمومی ... بر طبق مواد 1و 8 ق ح ق و108 تعزیرات با رعایت ماده 20 راجع به مجازات اسلامی درخواست تعیین مجازات شده ، تاریخ وقوع جرم 9/11/1366 با لوث داشتن مورد و اجرای قسامه جرم انتسابی به متهمان را محرز تشخیص (داده ) اظهارنظر به قصاص هر دو نفر با پرداخت نصف دیه به هر یک از آنان نموده (است.) شعبه 20 دیوان به تاریخ 30/8/1366 به دلیل اینکه بنابرگفته دکتر ... که مرگ در اثر فشار دست به حنجره و ظاهرا" کار یک نفر بوده و اینکه ماده 38 ق ح ق و علم حالف به موضوع قسم به نظریه ایراد گرفته با اعاده پرونده به تاریخ 10/8/1367 شعبه 20 دیوان عالی به دلیل اینکه شعبه 27 نظریه و رای شعبه را نپذیرفته رسیدگی را به شعبه دیگر محول کرده است (است.)
شعبه 17 دادگاه کیفری یک ... نیز با انجام محاکمه و اخذ نظریه قاضی مشاور و با ذکر دلایلی از جمله اینکه در قتل فیروز همه اتفاق نظر دارند به وسیله این دو نفر به قتل رسیده وخود متهمین اعتراض ندارند که قتل به واسطه آنها نبوده ، النهایه هر یک به گردن دیگری می اندازد. اوراق پرونده و نظریه پزشک دال بر خفگی به وسیله یک نفر است و دلایل اثباتی علیه اصغر است اظهارنظر به قصاص او نموده ، دومی (محمد) (تشجیع کرده و فعل حرام انجام داده او را مستحق تحمل 11 سال حبس دانسته . )
شعب 20 دیوان عالی بتاریخ 8/6/1368 به اجرای قسامه ایرادگرفته که برای هر دو نفر قسم یاد شده صدور حکم علیه احدازآنها(نظریه ) بوده بدون پرداخت فاضل دیه دادگاه صادر کننده نظریه به تجویز ماده 28 قانون تشکیل دادگاهها مبادرت به صدور حکم نموده که قتل به مباشرت اصغر بوده حکم به قصاص او داده و محمد را با استناد به فتوای حضرت امام رضوان ا ... به تحمل 11 سال حبس محکوم کرده (به تاریخ 30/7/1368) .
با اعتراض محکوم علیهما شعبه 20 دیوان عالی به تاریخ 5/12/1368 به دلیل اینکه قصاص تابع تقاضای اولیای دم است و درخواست قصاص او را منحصرا" ندارند حکم بر قصاص وی بدون پرداخت فاضل دیه مغایر با موازین شرعی و قانونی است دادنامه را کلا" نقض نموده (است.)
پرونده در شعبه 18 کیفری ... مورد رسیدگی قرار گرفته با انجام محاکمه به شرح صورتمجلس 13/4/69 که در شش صفحه تنظیم شده و صورتجلسات محاکمات دیگر و اخذ توضیح و استماع اولیای دم به اینکه اصغر را مباشر و محمد به عنوان همکار در مقدمات و تشجیع می دانند طی دادنامه شش برگی خود با شرح دلایل و روابط فی مابین مقتول با اصغر و با اشاره به تحقیقات و محاکمات انجام شده قتل عمدی به طور مباشرت از جانب اصغر را محرز و مسلم تشخیص داده ، همچنین ارتکاب سرقت را با رد ماده 218 ق ح ق محرز دانسته حکم به تحمل شلاق و قصاص نفس با استناد به مواد قانون فوق الذکر صادر کرده راجع به محمد با احراز مجرمیت او در شرکت در سرقت و توام بودن او با متهم دیگر (اصغر) در امر حرام و خلاف شرع (عمل قتل ) و تایید عمل او نسبت به این موضوع که یک نوع جرئت دادن به قاتل می باشد و حتی در مورد قتل مقتول به عنوان معاون در حد (امساک مقتول ) بوده ، فلذا بر طبق ماده 108 تعزیرات علاوه بر استرداد اموال مسروقه به تحمل 74 ضربه شلاق تعزیری و تحمل حبس ابد حکم محکومیت صادر کرده است.
آقای ... به وکالت از محمد طی لایحه تقدیمی به حکم صادره اعتراض کرده که (راجع به سرقت از طرف شعبه 27 حکم برائت وی صادر و دادنامه محکومیت موکل به اتهام شرکت در قتل برله وی نقض واشاره به عمل سرقت نشده ، در واقع برائت او تایید شده است.) راجع به محکومیت حبس ابد می گوید. (اصولا" موکل پس از خفته شدن مقتول وارد صحنه شده محکومیت موکل با عنایت به لوایح تقدیمی قبلی با محتویات پرونده مطابقت ندارد. جرئت دادن به عمل هولناکی که قبلا" خاتمه یافته مصداق نخواهدداشت ) و تقاضای نقض حکم رانموده است.
آقای ... به وکالت از اصغر به حکم اعتراض کرده (مستند حکم دادگاه نظریه پزشک بوده که مطلقا" قابل اعتبار و استناد نبوده ، ابتدا قطع شریان را علت مرگ گفته پس از شش ماه دربازپرسی نظریه قبلی را تغییر داده . آقای پزشک کدام یک از علائم خفگی را قید کرده دیگر دلایل اظهارات متهم اصلی به نام محمد بوده که کلا"مغایر و متضاد بوده و برای رفع اتهام از خود بوده است. او صریحا" اقرار کرده متوفی زنده بود من قمه را به گردن او فرو کردم. دادگاه به مدلول لوایح تقدیمی توجه نکرده ) و تقاضای نقش حکم را نموده است.
قاضی صادر کننده حکم طی نوشته مورخه 1/11/1369 در ظهر لایحه اعلام کرده در عقیده باقی است و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید حکم صادره مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به مجموع اوراق پرونده از جمله تحقیقات انجام شده و دلایل استادیه و احکام صادره و نهایتا" استدلال دادگاه صادر کننده حکم تجدید نظرخواسته که ظاهرا" بر اساس علم و یقین بوده واینکه از جانب معترضان ایراد و اشکال موجهی به عمل نیامده و به نظر نمی رسد، لذا دادنامه تجدیدنظر خواسته را تائید می نماید. )

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

72

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 143

تاریخ تصویب : 1371/02/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.