×

اشتراک در قتل عمدی

اشتراک در قتل عمدی

اشتراک-در-قتل-عمدی-

وکیل


کلاسه پرونده : 26/16/3762
شماره دادنامه :1250
تاریخ رسیدگی : 27/4/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور

هیات شعبه : آقایان ...
خلاصه جریان پرونده : آقایان 1 کیوان 2 شمس الله 3 رضامتهمند به اینکه برای سرقت اتومبیلی با هم تبانی کرده و در این رابطه به ماشین پیکان مرحوم اکبر برخودر (کرده ) و پس از اجاره ماشین او برای رفتن به محلی سوار آن می شوند. در اثنای راه کیوان ابتدا بند ساک را به گردن راننده می اندازد و شمس اله در حالی که در کنار راننده بود با راهنمائی کیوان دنده را خلاص و پاهای راننده را به طرف عقب می اندازد و به علت خراب شدن پدال گازناچار کیوان جای خود را با شمس الله عوض کرده (است ) وازاظهارات متهمین معلوم می شود که مقتول در این اثناء هدف ضربات چاقو قرار گرفته بوده زیرا کیوان در هنگام رانندگی می گفته (مواظب باشیدخونی نشوید. ) پس از راه افتادن ماشین آن را به بیراهه هدایت و بالاخره درکنار تپه ای پیاده (می شوند) و مقتول را به کنار آن برده پس از بستن دهان و دست وپ ای او با ریختن کمی خاک روی او، او را در همانجا رها می نمایند و ماشین را به سرقت می بردند.
در مورخه 16/4/70 اتومبیل مزبور کشف می شود و اتومبیل در دست کیوان بوده که با معرفی دو نفر دیگر تعقیب متهمین آغاز می شود. اظهارات آنان در مراحل بدوی و بعدی ضمیمه می باشد. با همکاری متهمین برای یافتن جسد اقدام می شود که به مقداری استخوانهای مقتول برخورد می شود و در محل رها کردن جسد نیز علائمی گزارش شده البته این امر در زمانی بوده که حدود یک ماه از حادثه گذشته بوده (است.) در تعقیب شکایت اولیای دم و گزارش مرجع انتظامی دادسرای عمومی ... پس از تکمیل پرونده آن را به دادسرای ... جهت صادور کیفرخواست ارسال (می کند) و بالاخره دادسرای عمومی ... طی کیفرخواست شماره 281989/9/70 تقاضای قصاص آنان در رابطه با قتل و تعیین مجازات سرقت را نموده (است.) ضمنا" کیوان و شمس الله نیز چند ماه قبل از این حادثه در جریان مشابهی آقای شعبانعلی را نیزخواستند به سرنوشت مرحوم اکبر دچار نمایند که وی بازرنگی در خورد تحسین با اینکه از سوی آنان به وسیله چاقو مجروح شده بود با اقدام بجا و بموقع و دفاع از خود و با سروصدای مناسب آنان را فراری داده که پس از رساندن وی به دکتر بحمدالله سلامت خود را بازیافته است. متعاقبا" دادگاه کیفری یک ... شعبه 26 به پرونده رسیدگی و نهایتا" در دادنامه شماره 241258/12/70 پس از اجرای مراسم قسامه نسبت هر یک رای به قصاص آنان پس از پرداخت دو دیه کامل به مجموع آنان و تضمین سهم الدیه صغیر و همچنین برای جراحت وارده به آقای شعبانعلی با تعیین ارش صرای صادر نمود.
پس از ابلاغ حکم محکومین به رای صادره اعتراض و تقاضای تجدید نظر نمودند و دادگاه با رد اعتراض و بقاء بر رای خود پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال (داشت ) و مالا" به این شعبه ارجاع گردید.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده و با عنایت به اعتراضات متهمین اززمان دستگیری تاصورتجلسات دادگاه ومواجهه های حضوری موجود در پرونده باید گفت با ملاحظه نقشه آنان که از قبل طرح ریزی کرده بودند و با ملاحظه سابقه کیوان و شمس الله در رابطه با حادثه ای شبیه به این حادثه نسبت به آقای شعبانعلی و با ملاحظه اظهارات اولیه مرتضی و مواجهه حضوری او با کیوان در ص 26 و با توجه به اینکه شمس الله پذیرفته که کارد را به گلوی مقتول زده یا در کنار گلوی او قرار داده بوده ، در مجموع حصول قطع به اینکه هر 3 نفر دخالت در قتل داشته اند از طرق متعارف است و ظن به (شرکت در قتل ) از سوی آنان از مجموع اوراق پرونده حاصل است. لولاالعلم یعنی اگر دادگاه ادعای علم به اشتراک می کرد می توانست مورد تصدیق باشد و لذا اجرای قسامه با ملاحظه ماده 252 در این رابطه با احتیاط در باب ... مستحسن و نیکو انجام شده ( شکرالله سعیکم ) و قسامه نیز صحیحا" انجام شده و لذا رای قصاص وفق مواد استنادی ابرام می گردد و در تقاضای تجدیدنظر محکومین دلیلی که موجب نقض حکم شود دیده نشده و لذا با آن موافقت نمی شود. البته دادگاه می تواند اولیای دم را ارشاد نماید که می توانند از یک نفر دیه گرفته دو نفر را قصاص و یا از دو نفر دیه (گرفته ) یک نفررا قصاص کنند که در این رابطه اختیار با آنان می باشد. البته در هر صورت فاضل دیه کاملا" ملحوظ شود. دررابطه با جراحات وارده بر آقای شعبانعلی ... و با توجه به صفحات 72و71و69 پرونده ... بالینی مجروح هنگام مراجعه بیمارستان باید گفت جراحات وارده بر گردن ممک است جائغه صدق نماید که یک سوم دیه کامله دیه دارد و در صورت شک در صدق جائغه و در اقل و اکثر استقلالی اصل برائت از زائد اقتضا می نماید که دیه جراحت (متلاحمه ) در گردن تعیین شود و ارش ندارد و برای هر جرمی یک متلاحمه حساب شود و لاله گوش جزء شجاج است وجرح آن نیز دیه مقرر و مقدر شرعی دارد نه ارش 0 که در نتیجه ارش ها تبدیل به دیه مقرر شرعی وفق بند 3 ماده 480 قانون مجازات... گردد. در صورت اصلاح دیه جراحات نیز ابرام می گردد. پرونده وفق بند ب ماده 10 قانون تجدید نظر جهت اقدامات شایسته ارجاع می گردد. ضمنا" درصورتی که اولیای دم یک یا دو نفر را قصاص ننمایند جزای سرقتهای مسلحانه مکرر برای آنان مقرر شود. )
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

72

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1250

تاریخ تصویب : 1371/04/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.