×

اشتراک در قتل عمدی

اشتراک در قتل عمدی

اشتراک-در-قتل-عمدی-
کلاسه پرونده : 23/26/3991
شماره دادنامه : 1784
تاریخ رسیدگی : 8/12/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور

هیات شعبه : آقایان
خلاصه جریان پرونده : 1 محمود 2 حسین 3 رضا 4 اکبر 5 علی متهم هستند به شرکت در قتل عمدی مرحوم مظفربدین شرح که :طائفه ... در اثر سابقه اختلاف و دعوا با مقتول و پدرش به دادگستری ... برای شکایت و تشکیل پرونده مراجعه کرده و در دادگستری درگیر می شوند و طرفین از امکانات و اسلحه های سرد از قبیل چاقو قمه و نیزه و شمشیر و میله استفاده می کنند و در سالن دادگستری مشغول کتک کاری نسبت به طرف مقابل بودندوشاهدعینی ریاست محترم دادگستری ... در صفحه 224 گفته : (مقتول از اتاق وارد سالن شد و در موقع فرار از چنگ مهاجمین روی پله های دادگستری به زمین افتاد و بالاخره به قتل رسیده است ) و شاهد دیگر در صفحه 766 به طور مفصل و مبسوط بیان کرده و به خصوصیات شهادت داده و شهودی نیزدرصفحات 176و ... گواهی کرده اند که متهمین به مقتول حمله کردند.
متهمین بزه انتسابی را انکار کرده اند. طبق گواهی پزشکی علت فوت ضربه مغزی و ورم مغزی و خونریزی مغزی در اثر ضربه کوبنده باعث ایست قلبی تنفس و مرگ شده است و آثار ضربه کوبنده درناحیه خلف سر به ششکل ضغطه جلدی توام با آسیب استخوان مشهود و ملموس است و ضربه وارده به جمجمه خطرناک و مرگ زا بوده چه ضربه شدید و باعث خونریزی سوپ دورال نوع حاد گردیده است و عامل ضرب جسم کوبنده بوده است.
بر اساس شکایت پدر مقتول دادسرای عمومی ... به موجب کیفر خواست شماره 25879/11/68 تقاضای تعیین کیفر کرده و دادگاه کیفری یک ... شعبه 9 طی دادنامه شماره : 25204/6/70 با توجه به محتویات پرونده و اظهارات شهود و گزارشات پیوست و اعترافات متهمین به حضور یکدیگر در محل حادثه و در درگیری و وجود اختلاف فی مابین و فراهم نمودن انگیزه درگیری و نظریه پزشک قانونی و اجرای مراسم قسامه متهمین فوق الذکر را به ضمیمه سه نفر دیگر به نام : 6 قلی 7 حسین 8 محمد که فعلا" فراری است به قصاص نفس پس از پرداخت هفت هشتم دیه کامله به هریک از هشت نفرمتهم و تضمین حقوق صغار مقتول محکوم نموده و هریک از پنج نفر متهمین فوق الذکر را به اتهام شرکت در برخی از متهمی و وکیلشان قرارگرفته وتقاضای تجدیدنظر کرده اند و دادگاه مزبور به نظر خود باقمیانده (است ) و شعبه 26 دیوان عالی کشور طی دادنامه شماره : 9662/9/70 رای صادره را نقض نموده و پرونده در دادگاه کیفری یک ... شعبه 6 مورد رسیدگی ماهوی قرار گرفته و این دادگاه طی دادنامه شماره : 342 10/9/71 با توجه به محتویات پرونده متهمین ردیف 2،3و 4راصرفنظر از گذشت پدر مقتول وجد صغار با توجه به ضعف دلایل موجود وبه علت عدم کفایت دلائل تبرئه نموده و با احراز بزه انتسابی ، متهم ردیف 1 را به قصاص نفس پس از پرداخت یک دوم دیه کامله به وی محکوم نموده و متهم ردیف 8 فراری است و در مورد اخلال در نظم ، وی را به پرداخت ده هزار تومان نیز محکوم کرده که مورد اعتراض مجددا" جهت تجدیدنظر به شعبه 26 دیوان عالی کشورارسال گردید.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر عدم موافقت با تجدیدنظردادنامه فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده ومراجعه مجدد به اوراق آن و گواهی شهودبیطرف بویژه کارمندان دادگستری که یکی ازآنان در ص 766چنین گفته :( متهمین در پرونده ( پرونده قبلی که در دادگستری مطرح بوده و منشا نزاع شده ) بنای داد و فریاد را گذاردند و به طرف مظفر حمله ور شده و او را در اتاق مورد کتک کاری قرار دادند که من ازاتاق فورا" خارج شدم ودرحسابداری ایستادم که یکمرتبه اکبر فریاد زد که ما همه می رویم زندان و باید مظفر را به قتل برسانیم که درهمین اثناء مظفر از اتاق خارج (شد) و با به فرار گذشت که لب پله ها رسید، یکمرتبه به وسیله محمود که میله ای در دست داشت و محمد، قمه ای شمشیرنما بود به مظفر زدند که نامبرده روی پله ها افتاد) و با ملاحظه دیگر صفحات و قرائن و شواهد موجود در رابطه با انتساب و از طرف دیگرشعبه دیوان عالی کشور با دعوت از پزشک قانونی ... برای مطالعه برگ معاینه جسد و پرونده بالینی مقتول که در بیمارستان شهید باهنر ... بستری شده بود جهت توضیح و تبیین نوشته ها (نوشته های پزشکان مشتمل بر اصطلاحات پزشکی بوده ) که در این رابطه پزشک قانونی حاضر شد و توضیحاتی و شفاها" اظهار داشت و در نهایت نسبت به تعداد ضربه های شدید وارده بر سر مقتول چند سطر نوشتند که ضمیمه پرونده شده است. در مجموع اصل (اشتراک قتل ) با ملاحظه گواهی شهود و برگ معاینه جسد و پرونده بالینی مقتول محرز است وزمینه های احراز نسبت به انتساب قتل نسبت به دو نفر یعنی آنچه در رای دادگاه حکم داده شده ، از اوراق پرونده بدست می آید و می تواند قابل ابرام باشد، ولی سزاوار است احتیاطا"دادگاه اجرای قسامه نمایدمخصوصا" که اولیای دم حاضر به قسم خوردن می باشند. پرونده جهت اجرای قسامه از سوی اولیای دم به دادگاه صادرکننده رای ارجاع می شود. ضمنا" چون مقتول دارای صغیر است رای صادره اصلاح شود که سهم الدیه صغار مقتول از سوی کسانی که خواستار قصاص هستند تودیع یا تضمین شود و با ملاحظه تقاضای تجدیدنظربه معنای بررسی ماهوی مجددموافقت نمی شود. )
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

72

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1784

تاریخ تصویب : 1371/12/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.