×

اشتراک در قتل عمدی

اشتراک در قتل عمدی

اشتراک-در-قتل-عمدی-

وکیل


کلاسه پرونده : 9/23764
شماره دادنامه : 233/2
تاریخ رسیدگی : 3/5/71
فرجامخواه : وکلای مدافع متهمان به اضافه متهم ردیف اول
فرجامخواسته : دادنامه شماره 4145/3/71 صادره از شعبه 13 دادگاه کیفری یک ...
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : بنا به حکایت محتویات پرونده و کیفرخواست شماره 19126/2/71 دادسرای عمومی ... آقایان 1 کوشا فرزند ... 16 ساله ، محصل 2 عبدالرحیم فرزند. .. ، 18 ساله شاگرد دانساز به اتهام شرکت در قتل عمدی در اثر ایراد ضربات متعدد چاقو و شرکت در سرقت اتومبیل و وجوه نقدی متعلق به مقتول و رانندگی بدون پروانه تحت تعقیب قرار گرفته اند و توجها" به گزارش مامورین انتظامی و شکایت اولیای دم و گواهی پزشکی قانونی وص ورتجلسه معاینه جسد و اقرار صریح متهمان بزه انتسابی را محرز اعلام وطبق مواد205و206و212و232 قانون مجازات اسلامی و مواد 156و108 قانون مجازات اسلامی و مواد156و108 قانون تعزیرات با رعایت ماده 470 قانون مجازات اسلامی درخواست رسیدگی و صدور حکم شده است ودرکیفر خواست قید شده که بنا به اظهارات متهمان تماشای فیلمهای مبتذل پلیسی و جنائی از طریق ویدئو و خواندن کتابهای پلیسی در ارتکاب جنایت مذکور تاثیر فراوان داشته (ص 52) .
حاصل گردش کار به این صورت بوده است که طبق گزارش مامورین در اثر گزارش و اعلام پدر متهم ردیف دوم به نقل قول از فرزندش (متهم ردیف دوم ) که جسدی در کنار مدرسه ای افتاده است مامورین به محل عزیمت و جنازه را مشاهده و نسبت به انتقال آن اقدام می نمایند(1) و خلاصه اظهارات متهم ردیف دوم که در اثر اظهارات و اقرارش اول دستگیر شده است به این صورت است که گفته است عاشق دخترعمومی خود شده و نامه ای به عنوان خواستگاری به او نوشته که برداشت دیگری از آن شده و توفیق ازدواج با او را پیدا نکرده ، لذا تدریجا" مبتلا به کشیدن سیگار و حتی نزدیک به اعتیادبه مواد مخدر گرددیه و به فکر این افتاده که حایلی بین خود و این ماجرا ایجاد کند و با دوستان خود مشورت می کند. اول تصمیم گرفته مسیحی شود که بعضی از دوستانش او را نهی کرده اند. آن گاه از سوی متهم ردیف اول که دوست وی بوده پیشنهاد شده که مرتکب قتل یک زن بشوند و به اتفاق در تعقیب دو دختر افتاده اند. و بعد ازخروج از سلمانی یک چاقو می خرند که پول آن را وی داده و کوشا(متهم ردیف یک )آن را خریده و کوشا قصد داشته که به آنها در روز روشن حمله کند که وی مانع آ; شده و بعد منتظر ماشین می شوند. اولین ماشین خالی که پیدا شده کوشا آن را دربست می گیرد و تا کنار مخروبه ای می رسند وهنگام پرداخت کرایه کوشا یک ضربه به سینه راننده می زند وقتی مقداری خم می شود، وی (متهم ردیف دوم ) مشتی به سر او می زند که پیشانی اش به فرمان می خورد. بعد روی دو صندلی جلوی اتومبیل دراز کشیده ، کوشا دو سه ضربه دیگر به او می زند. بعد کارد را ( به من ( متهم ردیف دوم می گوید) داد و پاهای مقتول را گرفت که من دو ضربه به پهلوی چپ او زدم. ) بعد جنازه را از ماشین خارج کرده و ماشین را می برند.
وی در تحقیقات دادسرا می گوید: ( من ضرباتی با چاقوبه پهلوی چپ این آدم زدم. برنامه این بود که او را بکشیم ) ( ص 37) . و در جلسه دادگاه نیر تقریبا" همین مطالب را اقرار دارد.
متهم ردیف اول (کوشا) با بیان توضیحاتی مشابه توضیحات متهم ردیف دوم می گوید: (فقط سه ضربه متوالی به مقتول زدم ومقتول مرا با مشت و لگد به نرده های جلوی تربیت معلم کوبید. بعد رحیم دهنش را گرفت و به جان او افتاد و خیلی به او ضربه زد. چون می دانست ضربه ای که به پهلوی او زدم باعث مردن او نخواهد شد و زنده خواهد ماند و ما را لوخواهد داد) و در دادسرا گفته (من ضربه اولیه را به پهلوی این فرد زدم. می خواستم او را بکشم. ) لیکن درجلسه دادگاه گفته (من دو ضربه چاقو زدم به پهلوی راننده و بعد چاقو را دادم به رحیم که رحیم سه ضربه به او زد. )
پزشکی قانونی ضمن تحریر مشروح نظریات خود نوشته است : ( در ناحیه گردن زخمی به طول تقریبی دو سانتیمتر با عرض نیم سانتیمتر که عمیقا" وارد گردن شده است و باعث پارگی عروق ناحیه گردن شده است ، در ناحیه شکم در سمت چپ در حدود دنده های چهارم و پنجم دو زخم به طول تقریبی دو سانتیمتر که باعث پارگی شدید و خونریزی وسیع گردیده است ، زخم دیگری به طول تقریبی دو سانتیمتر در سمت راست فقسه سینه با عرض نیم سانتیمتر مشاهده می گردد که عمیقا" وارد فقسه سینه شده (است.) در ناحیه شکم سمت راست زخم دیگری به طول تقریبی دو سانیتمتر با عرض نیم سانتیمتر، در سمت راست شکم در قسمت تحتانی آن زخم دیگری به طول تقریبی دو سانتیمتر با عرض نیم سانتیمتر مشاهده می گردد که این زخم نیز عمیق بوده و وارد شکم در سمت راست شده است. زخمهای فوق که جمعا" 9 زخم می باشددر اثر آلت نوک تیز و برنده شبیه چاقو یا کارد ایجاد شده است و مخصوصا" دو زخم ناحیه سینه که در قلب وارد شده و باعث پارگی قلب شده است زخمهای اصلی و باعث مرگ می باشند. البته زخم ناحیه گردن نیز در ناحیه حساس است و باعث پارگی عروق گردن شده است هر کدام از سه زخم می تواند به تنهائی باعث مرگ گردد. زخمهای دیگر نیز مهم و باعث پارگی عروق و احشاء شده ولی به اندازه سه زخم فوق خونریزی شدید و سریع ایجاد نمی نماید و فرصتی حتی برای عمل جراحی ممکن است ایجاد شود. به هر صورت زخمهای فوق باعث خونریزی شدید شده و عامل ایجادکننده مرگ بوده اند. )
اولیای دم (والدین ) در تحقیقات دادسرا ابراز داشته اند که آن مرحوم زن و فرزند نداشت ودرخواست قصاص متهمان رانموده اند، لیکن مشخص نیست به چه علتی در دادگاه از آنان تحقیق نشده و حتی قضیه التزام به پرداخت نصف دیه مرد مسلمان در حق هر یک از متهمان در صورت اختیار قصاص هر دو نفر و اختیار انتخاب یک نفر آنان برای قصاص و اخذ نصف دیه کامله از دیگری و پرداخت در حق فرد مورد نظر جهت قصاص به آنان تفهیم نشده است و وکلای متهمان هریک مطالبی را در دفاع از موکلان خود نوشته و بیان داشته اند.
به هر حال شعبه 13 دادگاه کیفری یک ... پس از رسیدگی به موضوع طی دادنامه شماره 4145/3/71 با اعلام احراز بزه انتسابی طبق مواد 205و206و212 قانون مجازات اسلامی حکم به قصاص نفس متهمان صادر و قید کرده است که اولیای دم مکلف هستند که قبل از اجرای قصاص به هریک از محکومین نصف دیه کامله یک مرد مسلمان را بپردازند و از حیث شرکت در سرقت اتومبیل طبق ماده 108 قانون تعزیرات هریک از متهمان را به تحمل 74 ضربه شلاق و از حیث رانندگی بدون پروانه متهم ردیف یک را به پرداخت دویست هزار ریال جزای نقدی محکوم نموده است.
پس از ابلاغ رای دادگاه متهم ردیف اول طی لایحه ای و وکلای هر یک طی لایحه جداگانه ای که هنگام شور قرائت خواهد شد نسبت به رای صادره اعتراض و تجدیدنظرخواهی نموده اند که مقوبل دادگاه واقع نشده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبتنی بر دادنامه شماره 71145فرجامخواسته مشاوره نوده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به علل و جهاتی که مذکور افتاد و قبلا" به دادگاه صادرکننده دادنامه اعلام گردید و ایضا" با عنایت به ابراز نظر همان دادگاه راجع به وضعیت دادنامه مورد اعتراض واینکه با توجه به نحوه اظهارات طرفین و خواسته اولیای دم مورد را نمی توان از موارد اصلاح دادنامه محسوب نمود. .. دادنامه مورداعتراض کلا" نقض و رسیدگی مجدد به دادگاه کیفری یک دیگر همان شهرستان محول می گردد. )
* * *
مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

72

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 233

تاریخ تصویب : 1371/05/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.