×

قتل عمدی شرکت در جرم

قتل عمدی شرکت در جرم

قتل-عمدی-شرکت-در-جرم
کلاسه پرونده : 27/23/3659
شماره دادنامه : 475/27
تاریخ رسیدگی : 3/2/71
فرجامخواسته : دادنامه شماره 201750/11/70 صادره از شعبه 5 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : 1 هاشم 40 ساله 2 شهلا31 ساله متهم هستند به شرکت در قتل مرحوم خسرو ... در اثر خفگی و زنای محصنه با همدیگر، بدین شرح که متهم ردیف دوم در صفحه 48 و غیر آن گفته است : (حدود چهار سال پیش متهم ردیف یکم با اینجانب رابطه نامشروع داشته و قبلا" شبانه در منزل ما می خوابید تا اینکه حدود 5 یا 6 ماه است که شوهرم در حمام کار می کرده و ساعت 4 بامداد می رفت و پس از رفتن ایشان متهم ردیف یکم در ساعتهای 4بامداد یا 5/4 به خانه اینجانب می آمد و ساعت 6 بامداد خانه را ترک می نمود تا اینکه حدود 5 روز پیش ساعت 5 بامداد در حین آمدن متهم یکم شوهرم متوجه قضیه می گردد و به اینجانب اظهار داشت چاقوئی به اینجانب بده می خواهم متهم ردیف یکم را بکشم و متهم ردیف یکم گفت چنانچه شوهرت زنده بماند آبروی ما می رود. شبانه ساعت 24 با خودم طنابی می آورم تا با کمک هدیگر ایشان را بکشیم. بنده نیزبا تحریک ایشان قبول نمودم. ساعت 24 آمد وبه اتفاق همدیگردرآشپزخانه طناب را به سقف بستیم. شوهرم را بیدار کردم و گفتم در منزل را می زنند. با همدیگر وارد آشپزخانه شدیم. متهم ردیف یکم که در پشت در مخفی شده بود ایشان را از پشت گرفت و به اتفاق اینجانب دستهای نامبرده را بستیم و متهم ردیف یکم طناب را به گردن ایشان انداخت و بالا کشید و بنده شوهرم را نگه داشته بودم. از چهار سال پیش رابطه نامشروع درحد زنای محصنه داشته ایم و این رابطه تا این تاریخ ادامه داشت و هفته یک روز می آمد با بنده عمل زنا انجام می داد و حداقل ماهی دو بار مرتب عمل مقاربت انجام می دادیم حرفهای وی را پذیرفتم و در قتل شرکت کردم. ) ولی درمحضر دادگاه بزه انتسابی را انکار کرده و متهم ردیف یکم در تمام مراحل تحقیق بزه انتسابی را منکر شده (است.)
شهود عدیده رابطهنامشروع متهمان را گواهی کرده اند و طبق گواهی پزشکی علت مرگ خفگی بوده (است.) بر اساس شکایت اولیای دم دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست مورخ 5/11/70 تقاضای تعیین کیفر کرده و دادگاه کیفری یک ... طی دادنامه شماره 201750/11/70 با توجه به محتویات پرونده و اعترافات صریح متهمه ردیف دوم و گواهی شهود و اظهارات همسر متهم ردیف یکم و کشف طناب و چاقوئی که طناب با آن بریده شده و لبه آن آلوده به پنبه طناب بوده و مدافعات بلاوجه متهمان و حصول علم به وقوع جرم. .. هر دو متهم به قصاص نفس و حمل حد رجم (سنگسار) محکوم می گردند که قبل از اجرای حکم قصاص نسف دیه کامله به متهم ردیف یکم پرداخت شود و هکذا غبطه صغار مقتول نیز رعایت گردد که مورد اعتراض متهمان قرار گرفته مبنی بر اینکه علم قاضی باید مبتنی بر طرق متعارفه باشد در صورتی که اقرار و قرینه و اماره ای وجود ندارد و در رابطه با زنای محصنه قبلا" رسیدگی شده و قرار منع پیگدر قانونی قطعی صادر شده و متهم ردیف دوم پس از اقرار انکار کرده و لذا تقاضای تجدید نظر کرده اند و دادگاه مزبور به نظر خود باقی مانده (است.) و پرونده جهت تجدیدنظر به شعبه 27 دیوان عالی کشور ارسال گردیده (است.)
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... نسبت به دادنامه شماره 201770/11/70 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده وامعان نظر در آن و با توجه به احراز بزه انتسابی از طریق علم و متعارف بودن آن حسب محتویات پرونده و با توجه به اعتراف متهم ردیف دوم بر اشتراک در قتل (ص 48) و غیره درخواست تجدیدنظر با هیچ یک از موارد مذکور در ماده 6 قانون تجدیدنظر مصوب سال 1367 تطبیق نمی کند و با رد درخواست تجدیدنظر حکم شماره 201750/11/70 شعبه پنجم دادگاه کیفری یک ابرام می گردد. پرونده به مرجع مربوط ارجاع گردد. )

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

72

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 475

تاریخ تصویب : 1371/02/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.