×

تبعیض در قصاص از سوی اولیاء دم مبنی بر گذشت نسبت به برخی و تقاضای قصاص نسبت به برخی دیگر از شرکاء

تبعیض در قصاص از سوی اولیاء دم مبنی بر گذشت نسبت به برخی و تقاضای قصاص نسبت به برخی دیگر از شرکاء

تبعیض-در-قصاص-از-سوی-اولیاء-دم-مبنی-بر-گذشت-نسبت-به-برخی-و-تقاضای-قصاص-نسبت-به-برخی-دیگر-از-شرکاء

وکیل


کلاسه پرونده : 611/3351
شماره دادنامه : 241/11
تاریخ رسیدگی : 8/8/70
تجدیدنظرخواهان : آقایان ...
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 914/311/11/68 صادره ازشعبه 11 دیوان عالی کشور
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق مندرجات اوراق پرونده آقایان علی و شهاب و شهروز به اتهام شرکت در تقل عمدی محمدرضا(شوهرخواهرشان ) مورد تعقیب قرار گرفته اند. پرونده بدوا" در شعبه 17دادگاه کیفری یک ... مورد رسیدگی قرار گرفته و با احراز مجرمیت نظریه مبنی بر مستوجب قصاص نفس بودن متهمین مرقوم (شده و) جهت تنفیذ و دراجرای مقررات اصلاحی قانون آئین دادرسی کیفری به دیوان عالی کشور ارسال (شده ) که به شعبه بیستم ارجاع گردیده (است.)
چون طریق اثبات جرم قسامه و ترتیبات آن بوده و مبنای اصلی این امر وجود قرائن و امارات ظنیه است شعبه بیستم دیوان عالی کشور به این استدلال که ظن قوی در پرونده موجود نیست از تنفیذ نظریه خودداری (کرده ) و پرونده را اعاده داده که با باقی بودن دادگاه کیفری یک ... بر نظریه ابرازی دادگاه کیفری یک ... ارجاع شده است. این دادگاه هم به موضوع رسیدگی و در خاتمه احراز مجرمیت متهمین نظریه ای مشابه نظر دادگاه کیفری یک ... ابراز (کرده ) وجهت تنفیذ به دیوان عالی کشور ارسال (کرده است.)
بالاخره پرونده در اجرای مقررات ماده 288 قانون آئین دادرسی کیفری در هیات عمومی دیوان عالی کشور مطرح شده و به لحاظ موجه نبودن نظریات محاکم کیفری یک ... و ... جهت رسیدگی ماهوی به شعبه یازدهم دیوان عالی کشور ارجاع گردیده است.
این شعبه به موضوع رسیدگی (کرده ) و از طریق اجرای قسامه و اینکه (اولیای دم از دو نظر گذشت کرده و فقط خواهان قصاص علی ... شده اند) مجرمیت این شخص را احراز (کرده ) و به اولیای دم اجازه قصاص با پرداخت نصف دیه به قاتل از بابت شرکت یک نفر دیگر در قتل و تودیع سهم دو نفر اولیای دم صغیر داده است. محکوم علیه و آقای ... به وکالت از وی نسبت به حکم صادره از شعبه 11 دیوان عالی کشور اعتراض و درخواست تجدیدنظر می نمایند و پرونده پس از وصول به دیوان عالی کشور به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید وپ س از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر قابل طرح نبودن دادنامه شماره 914/311/11/68 تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به مقررات ماده 288 اصلاحی قانون آئین دادرسی کیفری و قطعی بودن حکم تجدیدنظر خواسته واز این جهت که مقررات قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام شامل قرارها و احکام صادره از ناحیه محاکم می باشد. موضوع به ترتیب مورد تقاضا قابلیت طرح در دیوان عالی کشور ندارد. بنابراین پرونده برای اقدام مقتضی آماده می شود. )

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

72

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 241

تاریخ تصویب : 1370/08/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.