×

الزام قانونی به پرداخت دیه سهم عفوکنندگان به قاتل قبل ازاجرای قصاص

الزام قانونی به پرداخت دیه سهم عفوکنندگان به قاتل قبل ازاجرای قصاص

الزام-قانونی-به-پرداخت-دیه-سهم-عفوکنندگان-به-قاتل-قبل-ازاجرای-قصاص
کلاسه پرونده : 3/4/3552
شماره دادنامه : 653/4
تاریخ رسیدگی : 21/11/70
تجدیدنظرخواه : سپیده
تجدیدنظرخوانده : شاکیه بانوزری
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 13460/7/1370 صادره از شعبه 12 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 4 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق کیفرخواست شماره 4121/4/1370 دادسرای عمومی ... خانم سپیده 26 ساله متهم به قتل عمدی ناپسری خود (ابراهیم ، 6ساله ) در اثر خفگی و پرتاب در چاه فاضلاب شده ودادسرا به ا ستناد ماده یک قانون حدود و قصاص و مقررات آن از دادگاه کیفری یک ... درخواست تعیین کیفر برای او کرده است.گواهی پزشکی قانونی درباره متوفی ابراهیم حدود شش ساله حاکی است (جسدمتعفن و متورم است با معاینه ظاهری تعیین علت مرگ مقدور نمی باشد. )
طبق صورتجلسه تنظیمی در 15/3/1370 خانم سپیده نامادری طفل مقتول ابراهیم. .. (چنین ) اقرار کرده (است :) ساعت 11 روز 11/3/70 شنبه هنگامی که هیچ کس در منزل حضور نداشت ابراهیم. .. رادر اتاق پآئین حیاط با دست خفه کردم و جسد را در داخل همان اتاق نگهداری کردم و ساعت دو نیمه شب جسد وی راداخل چاه فاضلاب منزل ... انداختم و از این ماجرا هیچ کس مطلع نبود. )
در بازجوئی که ماموران از متهم نامبرده کرده اند وی ماجرا را شرح داده و گفته ( ... حدود 11 ظهر شیطنت کرد و در اتاق خودمان دستم را بی اختیار دور گردنش حلقه کردم و فشار دادم و هیچ گونه تقلائی نکرد. ناگهان بدنش کبود شد و تازه متوجه شدم که چکار کرده ام و ناچار وی را در انباری که در پآئین حیاط بود زیر پاره ای پنهان کردم و کسی در منزل نبود و شب همان روزساعت حدود2 بامداد مورخ 12/3/70 با استفاده از تاریکی شب وی را بغل کردم و در حالی که هراسان بودم وی را در چاه فاضلاب منزل همسایه مان به نام. .. انداختم. .. )
بانو زری 34 ساله ، مادر متقول و زن مطلقه شوهر متهمه ازبانو سپیده شکایت کرده است. آقای ... شوهر متهمه و پدر مقتول گفته : ( نظر به اینکه چهار فرزند از خانم سپیده دارم و چهار بچه هم از آن زن (زن مطلقه ) نزد ایشان است ، بهخاطر این بچه ها از همسرم شکایت ندارم. )
در دادسرا هم از بانو سپیده در18/3/1370 به وسیله آقای دادستان ... تحقیق شده وی مفاد اظهارات قبلی خود را تکرار وبه قتل اعترا فکرده است و گفته (اکنون شرمنده هستم و از کار خودم سخت پشیمان هستم. به خدا قسم قصد کشتن اورانداشتم بلکه می خواستم او را تنبیه کنم. .. )
با صدور کیفرخواست پرونده در شعبه 12 دادگاه کیفری یک ... رسیدگی شده و شاکیه مادر مقتول از متهم بانو سپیده شکایت کرده و قصاص خواسته است. متهم بانو سپیده اتهام خود را تکذیب آنی کرده و گفته (است.) (شوهرم به من گفت بگو، اگر من زندان بروم نان بچه ها بریده می شود. ) وکیل تسخیری متهم از او دفاع کرده (است.) شوهر وی گفته : ( به قرآن قسم خود زن گفته من این بچه راکشتم. .. من چیزی به او یاد ندادم. )
دادگاه با اعلام ختم دادرسی مبادرت به صدور حکم کرده و به موجب آن با احراز ارتکاب جرم به وسیله متهم و به استناد علم حاصل و ماده 120و151 و 1و27 قانون قصاص (حدود و قصاص ومقررات آن ) حکم به قصاص نفس از متهمه بانو سپیده به وسیله زری با پرداخت سهم دیه پدر از فرزند که با توجه به داشتن اخوه میت پنج ششم یک دیه کامل خواهد بود داده است. در صورتی که پدر دیه را به قاتل بخشیده باشد به خود قاتل باید داد. ضمنا" 11/3/70 برابر 17 ذیقعده الحرام 1411 است ودیه تغلیظ می شود.
محکوم علیها به حکم صادره اعتراض کرده و خود را بیگناه دانسته و ارتکاب قتل انتسابی را انکار کرده است. دادگاه اعتراض راوارد ندانسته و پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده که به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید دادنامه با قید تغلیظ دیه سهم پدر و دادنامه شماره 13460/7/1370 تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(تجدیدنظرخواه بانو سپیده اعتراض موجهی به حکم صادره نکرده ، اساس حکم دایر به قصاص از متهمه به وسیله بانو زری مادر مقتول پس از پرداخت سهم دیه پدر( به پدر و در صورت بخشیدن آن به متهمه ) بلااشکال است و تایید می شود. النهایه در تعیین میزان دیه به شرایط مذکور در ماده 892 (بندب ) قانون مدنی باید توجه (شود) و میزان دیه تعیین (گردد. ) ضمنا" با توجه به وقع قتل در ماه حرام سهم دیه پدر با در نظر گرفتن ماده 5 قانون دیات باید احتساب شود. )

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

73

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 653

تاریخ تصویب : 1370/11/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.