×

شرکت در قتل

شرکت-در-قتل-
کلاسه پرونده : 3599279
شماره دادنامه : 441
تاریخ رسیدگی : 22/1/71
فرجامخواسته : دادنامه شماره 10675/9/1370 صادره از شعبه 11 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده :1 حسن 32ساله ، دامدار،اهل و ساکن روستای ... از توابع ... 2 امامقلی 47ساله ، کشاورز، اهل و ساکن ... 3داود23 ساله ،کشاورز،اهل و ساکن ... 5حسین 33 ساله کشاورز،اهل و ساکن ... 6 علیرضا29ساله راننده ، اهل روستای ... 7 شمس الله 26 ساله ،نقاش ساختمان ساکن ... متهم هستند به شرکت در قتل عمدی مرحوم اسماعیل بدین شرح که متهمین ردیف 3و 4و5 در صفحات 75و124و112و126و غیر آن گفته اند: (متهمین ردیف 1و3و7 با پیکان سفید رنگ شب به منزل من (متهم ردیف 4) آمدند و گفتند ما قبلا" به خانه مقتول رفته ایم و معامله کرده ایم. کوراست. پول و تلویزیون و فرش دارد. برویم او را بکشیم. شماهم بیا برویم. رفتیم ماشین در پل قدیم پارک کردیم. پیاده رفتیم. اول متهم ردیف 3 از بغل دیوار به داخل حیاط رفت. دوم متهم ردیف 2 رفت ، بعدا" متهم ردیف 7 و پس از آن من ( متهم ردیف 4) رفتم و متهم ردیف 3 با پیچ گوشتی درب ساختمان را بازکرد و متهمین ردیف 1و3و7 او را گرفتند و متهم ردیف 3 با شال که به کمر داشت اول دهان او را بست. بعدا" دست و پای او را بستندواو را خفه کردند و سه دستگاهتلویزیون و یک تخته فرش ماشینی 12 متری و از داخل کمد مقداری پول ( پانصدهزار تومان آوردند. همه سوار ماشین شدیم به منزل آمدیم و صدو پنجاه هزار تومان به من دادندو متهم ردیف 3 گفت اگر تلویزیون و فرش را فروختم پول آنها را هم حساب می کنم. )
این متهمین اظهاراتشان با هم متناقض است و بعدا" این متهمین و بقیه متهمین بزه انتسابی را انکار کرده اند و دو نفر از همزندانیهای متهمین به عنوان شاهد ومطلع درصفحات 220و221گفته اند که : (متهمین به هم پیغام می دادند یا اشاره می کردند که درمورد قتل مزبور حرفی نزن ) و متهمین در صفحه 227 اظهارات آنها توجیه و پاسخ داده اند و طبق گواهی پزشکی علت مرگ خفگی به علت فشاردور گردن تعیین گردیده (است.)
بر اساس شکایت شکاه دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 10950/9/69 تقاضای تعیین کیفر کرده و دادگاه کیفری یک ... شعبه 11 طی دادنامه شماره 10675/9/1370 با توجه به محتویات پرونده و اینکه اولیای دم به اجرای قسامه حاضر نشدند ودادگاه بدون درخواست اولیای دم ، متهمین را به اجرای قسامه به برائت خود تکلیف کرده سپس به برائت آنان رای صادر نموده و نوشته " (با توجه به اقاریر مکرر متهم ردیف 4 و اینکه (متهم ردیف 3 ابتدا شبانه به خانه اش مراجعه کرده و من نگهبانی می دادم و ماشین پس از حادثه به منزلش بازگشته ) متهم ردیف 4 را به جهت نگهبانی دادن به کورشدن دو چشم و متهم ردیف 3 را به جهت اقرار در شرکت در بزه انتسابی به 20 سال حبس محکوم نموده که مورد اعتراض وکیل متهم ردیف 3 قرار گرفته مبنی بر اینکه (متهم ردیف 3 از نظر شرکت در قتل تبرئه شده و پس از تشخیص لوث و انجام قسامه بر برائت وی به حکم قانون و شرع بایستی قرار منع پیگرد صادر شود و محکومیت به تحمل 20 سال حبس وجهی ندارد) و لذا تقاضای تجدیدنظر کرده (است.) دادگاه بر نظر خود باقی مانده و پروده به شعبه 27 دیوان عالی کشورارسال و ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر مخدوش بودن دادنامه شماره 675 10/9/1370 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده و امعان نظر در آن دادنامه فوق الاشاره از جهاتی مخدوش و قابل نقض است : 1 حسب اقاریر و اعترافات صریح و مکرر متهمان بویژه مراد و داود در مراحل اولیه تحقیقات با ذکر جزئیات و تمام خصوصیات واقعه (در برگهای 75و 76و112و113و124و126و 127و185و2.. و201 و غیراینها) به ضمیمه گزارش نهائی کلانتری ... در برگهای 228تا236 محرز و مسلم است که مرحوم اسماعیل ... توسط همین متهمین به قتل رسیده و گواهی پزشکی وصورتجلسه معاینه جسد در برگهای 6و7و8 حکایت دارد که آن مرحوم سکته نکرده ، بلکه علت مرگ خفگی به علت فشار دور گردنش بوده است ، به ضمیمه اظهارات هر یک از متهمین علیه دیگری و مخصوصا" اظهارات ظاهرا" صادقانه (داود ) در برگ 201 و مواجهه حضوری بین مراد. .. با داود. .. در برگ 215 و اعتارف داود. .. به اقرار قبلی خود به قتل در برگ 216 (اگرچه آن را حمل به اکراه و تهدید نموده است و ضد و نقیض گوی زیاد دارد) و سایرقرائن و امارات و نوارکاست ضمیمه پرونده اگر زمینه برای حصول علم قاتل بودن داود. .. فراهم نباشد لااقل مورد از موارد علم اجمالی خواهد بود و به مقتضای حدیف شریف لایطل دم امر مسلم نباید متهمین تبرئه (شوند) و خون مقتول به هدر رود. 2 دادگاه محترم بااعتراف به اینکه حق الناس است اگر اولیای دم حاضر به اتیان و انجام قسامه هم نشدند حق دارند از دادگاه بخوهند که متهم یا متهمین منکر را به انجام قسامه تکلیف نماید، ولی درپرونده چنین استحلافی به نظر نمی رسد، بلکه دادگاه خود آنها را تحلیف نموده ، ضمن آنکه کیفیت اجرای قسامه و کمیت آن صورتجلسه نشده و در پرونده منعکس نیست صرفا" در دادنامه به آن اشاره شده است. 3 اگر دادگاه به حکم قسامه رای به برائت متهمین داده چگونه بعدا" مرادبه عنوان ناظر به قتل و عین برای قاتل به کور شدن دو چشم و داود به عنوان شرکت در سرقت متهمین به قتل به 20 سال حبس محکوم می گردند! با توجه به مراتب مذکوره دادنامه فوق الاشعار نقض می گردد و پرونده در اجرای ماده 5 قانون تجدیدنظر احکام دادگاهها عودت داده می شود. )
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

73

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 441

تاریخ تصویب : 1371/01/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.