×

شرکت در قتل

شرکت-در-قتل-

وکیل


کلاسه پرونده : 20/4692/27
شماره دادنامه : 3031
تاریخ رسیدگی : 25/10/73
فرجامخواه : وکیل محکوم علیهم
فرجامخوانده : اولیای دم
فرجامخواسته : دادنامه شماره 419/2/73 دادگاه حقوقی ... به قائم مقامی دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقایان 1 علی 23 ساله 2 حسن 32 ساله 3 حسین 35 ساله همگی فرزندان ... کشاورز، به اتهام شرکت در قتل عمدی مرحوم اکبر به وسیله بیل و چوب تحت تعقیب قرار گرفته اند ، بدین شرح : در مورخه 5/9/72 در روستای ... بر سر چندمن کاه نزاع و درگیری واقع (شده ) و سه برادر که با مقتول پسرخاله و فامیل هستند مقتول را با بیل و چوب مورد ضرب و جرح قرار داده وبه قتل رسانده اند و نیز اتومبیل وی را تخریب کرده و نیز ایراد جرح به مجید نموده اند.
دادسرای عمومی شهرستان ... پس از انجام تحقیقات به موجب کیفر خواست شماره 281252/10/72 تقاضای مجازات نامبردگان را نموده است و متعاقبا" دادگاه حقوقی به دادنامه شماره 419/2/73 شرکت نامبردگان را در قتل عمدی مرحوم اکبر و تخریب اتومبیل وی و نیز بزهکاری علی را نسبت به ایرادب ضرب عمدی به مجید را دادگاه از طریق علم و یقین بی تردید ثابت و محرز دانسته است. لذااستنادا" به آیه شریفه ولکم فی القصاص حیوه یااولی الباب و مواد205و206و212 و219 قانون مجازات اسلامی نامبردگان را به قصاص نفس محکوم نموده و با پرداخت دو ثلث دیه به هر کدام ، اولیای دم می توانند همگی را قصاص نمایند و در خصوص اتهام علی مبنی بر ایراد ضرب به مجید به لحاظ فقد دلیل کافی حکم به برائتش صادر نموده و در خصوص شرکت متهمین در تخریب اتومبیل مقتول هر یک از متهمین را به تحمل شش ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم نموده که وکیل محکوم علیهم آقای ... طی لایحه ای به دادنامه صادره اعتراض نموده و کتبا" تقاضای تجدیدنظر نموده است. پرونده از این جهت به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع داده شده است.
هیات شبعه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده بویژه با در نظر گرفتن گزارش معاینه جسد که حکایت دارد در جسد مقتول اثر یک ضربه توام با فرورفتگی در استخوان پارتیال (آهیانه ) طرف چپ که ناشی از ضربه جسم کوبنده بود وجود داشته و در ساق پای چپ و انگشت میانی نیز آثار ضربه دیده می شود، ولی علت مرگ همان ضربه مغزی ناشی از شکستگی جمجمه با جسم کوبنده تشخیص داده شده و این یک ضربه که موثر در قتل و علت مرگ بوده امکان ندارد از سه نفر و حتی از دو نفر صورت گرفته باشد و بالجمله ادعای حصول علم به شرکت درقتل موصوف متعارف به نظر نمی رسد و دلیل کافی بر شرکت همه متهمین در قتل وجود ندارد، و بنا به مراتب مذکوره انطباق ماده 212 بر متهمین مشکل و بلکه مقطوع العدم است ، لذا حکم به قصاص هر سه متهم صحیح نبوده نقض می گردد و پرونده در اجرای بند دال ماده 6 قانون تجدیدنظر مصوب سال 72 عودت داده می شود. )

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

73

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 3031

تاریخ تصویب : 1373/10/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.