×

درقتل خطای محض فامیل جانی به نحوالاقرب فالاقرب دیه رابپردازند

درقتل خطای محض فامیل جانی به نحوالاقرب فالاقرب دیه رابپردازند

درقتل-خطای-محض-فامیل-جانی-به-نحوالاقرب-فالاقرب-دیه-رابپردازند

وکیل


کلاسه پرونده : 4/26/3275
شماره دادنامه : 148
تاریخ رسیدگی : 18/2/70
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : اتومبیل آقای (الف ) در هنگام رانندگی به علت ترکیدن لاستیک عقب واژگون شده که در این رابطه یک نفر سرنشین به نام (ب ) در گذشته است. پرونده پس از طی مراحل قانونی و صدور کیفرخواست از سوی دادسرای عمومی ... در دادگاه کیفری یک این شهرستان بررسی و نهایتا" نظر به پرداخت دیه داده شده است. پس از آن پرونده جهت اماعان نظر به دیوان عالی کشور ارسال ( شده است ) و شعبه 26 دیوان عالی کشور دردادنامه شماره 22928/9/66پرونده را به عنوان ناقص در رابطه با ادعای مهم اعاده نموده ومتعاقبا" (دادگاه ) پس از رفع نقص با تغییر دادرس رای به پرداخت دیه کامله داده است.
پس از اعلام حکم نامبرده (آقای (الف ) ) اعتراض نموده ضمنا" اوراق ینیز به عنوان اعسار خود نسبت به پرداخت دیه ضمیمه نموده (است ) و دادگاه نیز با رد اعتراض و بقاء بر رای خود پرونده را جهت رسیدگی به تقاضای محکوم علیه به دیوان عالی کشور و مالا" به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای رازی عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده وگزارشهای افسر کارشناس بدوی که گفته (است ) (لاستیک عقب که ترکیده فاقد عاج بوده و طبعا" بر اثر ترکیدگی ماشین واژگون شده و ادعای او مبنی بر اینکه متوفی سرو گردن خود (را) بیرون آورده بود، این جهت موجب واژگون شدن نمی شود و راننده حق نداشته دست خود را از فرمان به ویژه در وقت اضطراری بردارد. ) در نتیجه عذراو برای فرار از ضمانت خود موجب و دلیل ضمان می شود. به هرحال ضمانت متهم صحیح است و در تقاضای تجدیدنظر دلیلی بیان نشده و دلیلی هم جهت نقض دیده نمی شود ودررابطه با ادعای اعسار پس از تشخیص ، طبق موازین شرع وقانون در صورت اثبات با توافق اولیای دم اقساطا" پرداخت شود. در غیر این صورت الاقرب فالاقرب ازفامیل اواقساطا" و در صورت عدم تمکین از پرداخت دفعی بپردازند که دادگاه طبعا" اقدام مقتضی انجام خواهد داد و رای دادگاه مبنی بر ضمانت متهم وفق بند ب ماده 10 قانون تجدیدنظر ابرام می گردد. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 148

تاریخ تصویب : 1370/02/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.