×

قتل خطای محض بااقرار جانی ثابت شده پرداخت دیه به عهده جانی است

قتل خطای محض بااقرار جانی ثابت شده پرداخت دیه به عهده جانی است

قتل-خطای-محض-بااقرار-جانی-ثابت-شده-پرداخت-دیه-به-عهده-جانی-است
کلاسه پرونده : 16/3/3146
شماره دادنامه : 872
تاریخ رسیدگی : 28/9/1369
مرجع رسیدگی : شعبه 16دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده آقای (الف ) فرزند ... به اتهام قتل غیرعمدی (ب ) تعقیب دادسرای عمومی ... قرار گرفته است. شرح قضیه از این قرار است که در تاریخ 9/9/65سربازان وظیفه (الف ) فرزند. .. و (ب ) ازساعت 21 الی 24 عهده دار نگهبانی حوزه استحفاظی یگان مربوطه در منطقه عملیاتی ... بوده اند و(به ) کلیه سربازان عهده دار نگهبانی همان روز از طریق فرماندهی یگان وسایر مسئولین در رابطه با حساسیت منطقه ... آموزشهای لازمه داده شده بود. مع الوصف سرباز (الف ) اظهار نموده : (درموقع انجام وظیفه در سرپست نگهبانی وحشت تمام وجودم را فراگرفته (بود) و هر لحظه تصور می کردم که مورد حمله گشتیهای عراقی قرار گرفته ام و نسبت به هر حرکت و صدائی حساسیت پیدا (کرده بودم ) و می ترسیدم : تا اینکه حدود ساعت 45/11 شب در نزدیکی دیدگاه صدائی به گوشم رسید و چون قبلا" به منطقه حساسیت پیدا نموده بودم با شنیدن صدا و سیاهی و خیره گشتن به سیاهی مقابل همزمان ایست دادم و شلیک کردم و چون فاصله کم بود تیرها به وی اصابت (کرده ) و در یک لحظه با صدای ناله نقش بر زمین شد. موقعی که سر هدفت مورد اصابت رسیدم با پیکر سرباز(ب ) همپستی خودم مواجه گشتم. )
پرونده به دادسرای عمومی ... ارسال و به آقای بازپرس شعبه 5 ارجاع (شده است ) آقای بازپرس از آقای (الف ) فرزند ... 20 ساله ، سرباز وظیفه ، تحقیق نموده ، مشارالیه جریان واقعه را به طورکامل شرح داده است. اتهام قتل غیرعمدی به مهم تفهیم و دفاع و آخرین دفاع اخذ شده و مبلغ سه میلیون ریال قرار وثیقه صادر شده است. از تنها ولی دم متوفی بانو ... (مادرش ) تحقیق شده (است.وی ) از متهم شکایت دارد و تقاضای تعقیب نموده است. آقای بازپرس به شرح قرار مورخه 17/1/67 قرار مجرمیت متم را به قتل غیرعمدی صادر (کرده ) و دادسرا به موجب کیفرخواست شماره 21219/1/67تقاضای تعیین مجازات متهم را از دادگاه کیفری یک ... نموده است. پرونده به شعبه 17 محاکم عمومی کیفری یک ارجاع (شده ) و بانو ... (مادرمتقول ) برادر متقول (آقای (ج ) ) را به موجب وکالتنامه محضری جهت تعقیب موضوع به دادگاه معرفی کرده است.
پس از تجدید جلسات متعدد به علل منعکس در پرونده بالاخره در تاریخ 25/8/68 جلسه رسیدگی دادگاه با حضور متهم و وکیل شاکیه یعنی برادر مقتول تشکیل واتهام به متهم تفهیم شده (است.) اظهار کرده : (از موضوع کیفرخواست مطلع شدم اتهام را قبول دارم ) و پس از شرح جریان واقعه از انواع ششگانه دیات درهم را انتخات کرده و اظهار داشته چون یکجا قادر به پرداخت نیست تقاضا داردبه طور قسطی پرداخت ند.
دادگاه با توجه به وضعیت پرونده از محل خدمت متهم استعلام کرده کاشناسان نظامی اعلام نمایند سرباز وظیفه (الف ) در وقت حدوث حادثه قتل مرحوم (ب ) از نظر نظامی (آیا) وظیفه خود را انجام داده و تخلف محسوب نیست. پاسخ داده شده در عملیات 21/4/67 سوابق این شعبه منهدم گردیده و کلیه مدارک نیزقبلا" به بازپرس دادسرای عمومی ... ارسال شده است. در تاریخ 27/6/69 جلسه رسیدگی دادگاه با حضور طرفین تشکیل (شده و) دادگاه پس از تفهیم اتهام و اخذ آخرین دفاع ختم دادرسی را اعلام وبه شرح دادنامه شماره 27544/6/69 با احراز بزهکاری متهم به قتل خطائی عاقله متهم را به پرداخت ده هزار درهم در حق ولی دم محکوم نموده است.
محکوم علیه به شرح لایحه مورخ 9/7/69 به رای صادره معترض (شده )و تقاضای تجدیدنظر نموده است. آقای رئیس دادگاه به شرح تصمیم مورخه 9/7/69 اعتراض معترض را مردود اعلام (کرده ) و پرونده در اجرای تجدیدنظر احکام دادگاه ها به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اخذ تصمیم شایسته مشاوره نموده چنین رای می دهند.
(بسمه تعالی. از نظر احراز بزهکاری متهم به وسیله دادگاه ایرادی به رای صادره نیست و اعتراض معترض رد می گردد. اما همان طور که ریاست دادگاه هم در رای خود به آن اشاره نموده اند جرم با اقرار متهم ثابت شده و از لحاظ پرداخت دیه با ماده 15 قانون دیات منطبق است. فلذا با تصحیح رای به اینکه پرداخت دیه به عهده شخص متهم و مدت آن هم دو سال از تاریخ وقوع حادثه است پرونده برای اقدام قانونی اعاده می گردد.
* * *
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 872

تاریخ تصویب : 1369/09/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.