×

قتل خطای محض بااقرار جانی ثابت شده پرداخت دیه به عهده جانی است

قتل خطای محض بااقرار جانی ثابت شده پرداخت دیه به عهده جانی است

قتل-خطای-محض-بااقرار-جانی-ثابت-شده-پرداخت-دیه-به-عهده-جانی-است-

وکیل


کلاسه پرونده : 25/26/3268
شماره دادنامه : 128
تاریخ رسیدگی : 14/2/70
مرجع رسیدگی : شعبه 26دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : شهربانی ... در مورخه 16/9/67 پس از اطلاع از اینکه یک نفر تیر خورده (است ) در صدد تحقیق برآمده و بالاخره معلوم شده که بر اثر تیراندازی از سوی آقای (الف )شخصی به نام (ب ) به قتل رسیده است. طبق گزارش مقتول مهمان متهم بوده و هنگامی که باغ اسلحه بازی می کرده ناگهان تیراندازی می شود و طرف به قتل می رسد.
در گزارش بازپرس ... آمده که علائمی وجود دارد که مقتول از محل نزدیک مورد اصابت قرار گرفته (است.) اظهارات متهمان دیگری که در منزل متهم بوده ضمیمه می باشد و برگ معاینه جسد و گزارش بازپرس نیز ضمیمه شده (است.)
در تعقیب گزارش مرجع انتظامی ، دادسرای عمومی ... طی کیفرخواست شماره 18842/10/67 تقاضای مجازات متهم را نموده و متعاقبا" پرونده در دادگاه کیفری یک ... شعبه 12 مورد رسیدگی قرار گرفته و نهایتا" دادگاه در دادنامه شماره 13111/4/68 قتل را خطای محض که با اقرار متهم ثابت شده دانسته و ... به پرداخت یک دیه کامله در مدت 3 سال (نظرداده است.) در این رابطه پرونده به شعبه 4 دیوان عالی کشور (ارسال شده و) مورد امعان نظر قرار گرفت و رای تنفیذ شده و متعاقبا" انشای حکم شده (است.) پس ازابلاغ حکم وکیل ولی دم به رای صادره اعتراض و ادعا نموده که قتل عمدی است و تقاضای تجدیدنظر نموده و دادگاه با رد اعتراض پرونده را جهت رسیدگی به تقاضای تجدیدنظر به دیوان عالی کشور (ارسال کرده )ومالا" به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای دادیار مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده و رای دادگاه و با عنایت به تقاضای اولیای دم باید گفت دلیلی ندارد و در تقاضای خودنیزدلیلی اقامه نکرده اند رای دادگاه کاملا" صحیح و مطابق شرع و قانون می باشد و لذا ابرام می گردد و با تقاضای تجدیدنظر موافقت نمی شود و پرونده وفق بند ب ماده 10 قانون تجدیدنظر جهت اقدامات شایسته ارجاع می گردد. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 128

تاریخ تصویب : 1370/02/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.