×

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول-علم-اجمالی-و-تعیین-جانی-به-قید-قرعه-و-حکم-به-پرداخت-دیه
کلاسه پرونده : 38696
شماره دادنامه : 677/20
تاریخ رسیدگی : 5/9/71
تجدیدنظرخواهی مجدد محکوم علیه و وکیل اوازحکم محکومیت صادره
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 26151/2/1371 صادره از شعبه 13 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 20 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارش مورخه 6/5/71 و غیره موضوع اتهام آقای (الف ) فرزند ... هب ارتکاب قتل عمدی مرحوم (ب )که مفصل جریان در گزارشهای قبلی منعکس شده اجمالا" اینکه شعبه 26 دادگاه کیفری یک ... بر اساس کیفرخواست 63/18882/6/63 دادستان عمومی ... شعبه 26 دادگاه کیفری یک ... اظهارنظر به قصاص متهم کرده که مورد قبول و تنفیذ شعبه 20 دیوان عالی کشور قرار نگرفته (است.) سپس دادگاه کیفری یک ... با اجرای قسامه نظر به قصاص داده (است و) این شعبه از دیوان عالی کشور به دلیل اینکه با قسامه حکم دادگاه دیگر اظهارنظر شده است پرونده (را) برگشت داده و به لحاظ منحل شدن دادگاه ... پرونده در شعبه 12 دادگاه کیفری یک ... رسیدگی (شده و این دادگاه ) مورد را شبهه محصوره دانسته حکم برائت صادر کرده (است.)
با اعتراض شاکی خصوص و دادسرا پرونده نهایتا" در این شعبه دیوان عالی کشور بررسی شده و به ایراد اینک در صورت فقدان دلیل لازم بوده قاعده مدعی و منکر عمل شود، دادنامه را نقض کرده است. این بار(به ) پرونده در شعبه 13 کیفری یک ... رسیدگی و منتهی به صدور حکم بر محکومیت متهم به قصاص نفس شده (است.) شرح محاکمه دادگاه در گزارش قبلی ذکر شده (است.)
با تجدیدنظرخواهی محکوم علیه و وکیل مدافع که به طور جداگانه تقدیم شده (است ) پرونده در این شعبه رسیدگی وحکم تجدیدنظرخواسته تایید گردیده است. این بار محکوم علیه در لایحه مورخه 22/6/71 و وکیل مدافع در لایحه مورخه 28/6/71 تجدیدنظرخواهی مجددنموده اند. قاضی صادرکننده حکم در ظهر لایحه محکوم علیه به تاریخ 30/6/71ودر ظهر فتوکپی لایحه تقدیمی به تاریخ 28/7/71 اعلام کرده در عقیده خود باقی است (توضیح اینکه فتوکپی لایحه وکیل یک بار به شماره 237230/8/71 ثبت دفتر شده و به نظر قاضی صادرکننده حکم رسیده و یک بار اصل آن به شماره 2235640/7/71 ثبت شده است.)
پرونده به این شعبه ارجاع شده و طی ا رجاع مجدد در ظهرنامه رئیس شعبه بیستم تاکید گردیده است وکیل مدفاع در لایحه تجدیدنظر خواهی مجدد به اینکه چهار بار پرونده در این شعبه مطرح شده و اینه ابتدا در شعبه ... 26 صادر شده ، نه دادگاه ... اشاره کرده و ادامه داده (است ) که (از جمله مبانی حکم شعبه 13شهادت آقای (ج ) بوده که شخصی غیرصالح و غیرعادل است. آقای (د) شاهد دیگرنیز به اتهام شهادت کذب زندانی شده وحالات چهره آقای (س )درصورتجلسه دادگاه منعکس شده . شاهد دیگر به نام (ق ) از شهادت خود عدول کرده (است.) این مراتب از جانب دادگاه و دیوان عالی کشور نادیده گرفته شده . سه نفر از شهود عینی مشاهدات خود را ذکر کرده اند که آقای (س ) به سر مقتول زده و روز حادثه موکل نیه بیل داشته ونه چماق و نه هیچ وسیله دیگر0 می بایستی به گواهی پزشکی قانونی توجه شود، نه پزشک دیگر) و تقاضای طح در هیات عمومی و نقض حکم را کرده است.
محکوم علیه در لایحه خود متذکر شده در لایحه قبلی گفته است که مجرم آقای (س ) است که مورد توجه قرار نگرفته و اشاره به جریان پرونده و آراء صادره نموده که سرانجام شعبه 13 با اجرای قسامه حکم به قصاص داده . شعبه بیستم که از ابتدا تا کنون در مقام تجدیدنظرخواهی بوده تایید کرده علت اختلاف آراء را سوال کرده قاتل بودن (س ) را واضح و روشن ذکر کرده و به شهادت آقایان (م ) و (ی ) که شاهد عینی بوده اند و نظریه پزشکی قانونی استناد کرده و احکام صادره دادگاه و نظریه شعبه بیستم را غیرعادلانه دانسته و تقاضا کرده در شعبه دیگر از دیوان عالی با هیات عمومی مطرح و برائت صادر شود.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید حکم صادره مشاوره نموده با اکثریت چنین رای می دهد:
(شعبه 26 دادگاه کیفری یک ... با لوث شناختن قتل و اجرای قسامه به قصاص اظهارنظر کرده شعبه بیستم به دلیل اینکه دو نفر له متهم شهادت داده اند قرائن را معارض (دانسته و) پرونده راب رای تجدیدنظربه دادگاه برگشت داده (است.) دادگاه ... با صدور حکم برائت درباره آقای (س ) و ساختگی دانستن شهادتهای له (س ) طی دادنامه 4/2/66 جرم متهم رامحرز(دانسته و) مستندا" به مواد37و38 و غیره ق 0ح 0ق نظر به اعدام متهم (الف ) صادر کرده . شعبه 20دیوان عالی کشوردادنامه 24726/10/66 به جهت اینکه پس از انجام قسامه دادگاه قبلی اکتفا گردد رسیدگی را ناقص ذکر کرده و برای انجام قسامه پرونده را برگشت داده . مفاد حکم ایراد دیوان عالی دلالت بر این دارد که در لوث شناختن موردایرادنداشته و در راستای تنفیذ بوده النهایه دستور اجرای قسامه و رفع نقص داده است که در این صورت با عدول در رای قبلی (مسئله تعارض در ظن ) ارسال پرونده به هیات اصراری موجه تشخیص داده نشده است. چون دادگاه ... صادرکننده نظریه منحل اعلام شده شعبه 12 رسیدگی کرده و آن را شبهه محصوره تشخیص داده و به تاریخ 5/3/67حکم برائت (الف ) (متهم ) را صادر نموده و با اعتراض اولیای دم ، دادسرای شعبه 20 دیوان عالی به این حکم ایراد گرفته آن را نقض نموده . قسامه تحت شماره 26151/2/71 حکم بر محکومیت متهم صادر کرده است. بنابراین مراتب فوق و با رد تقاضای صدور حکم بر بیگناهی با ارسال به هیات عمومی دیوان عالی کشور زیرا چنانچه فوقا" اشاره شد مستفاد از حکم شعبه 20 (رای شماره 24726/10/1366) این است با لوث بودن مورد مخالف نبوده بلکه اجرای قسامه را در حضور حاکم دادگاه لازم شمرده به این معنی که قسامه ای که در شعبه دیگر نزد قاضی دیگر انجام شده نمی تواند منشا صدور حکم برای حاکم دادگاه دیگر باشد و در نهایت با تایید حکم شعبه 13 کیفری یک موردی برای اصراری دنستن مورد و ارجاع به هیات عمومی اصراری دانستن مورد و ارجاع به هیات عمومی اصراری در این مرحله نیز موجه به نظر نمی رسد، مستندا" به ماده 12 قانون تجدیدنظراحکام دادگاهها ... درخواست تجدیدنظر را مردود اعلام می نماید. )
* * *
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 677

تاریخ تصویب : 1371/09/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.