×

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول-علم-اجمالی-و-تعیین-جانی-به-قید-قرعه-و-حکم-به-پرداخت-دیه

وکیل


کلاسه پرونده : 26/16/3763
شماره دادنامه : 1391
تاریخ رسیدگی : 29/6/71

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) متهم شده به قتل عمد پسر بچه چهارساله ای به نام (ب ) فرزند ... البته نامبرده متهم شده بود که به همراه برادران خود او را کشته اند. پرونده پس از طی مراحل قانونی و صدور کیفرخواست از داسرای عمومی ... در دادگاه کیفری یک ... شعبه 13 مورد رسیدگی قرار گرفت و دادگاه پس از اجرای مراسم قسامه نسبت به (الف ) رای به قصاص صادر نموده و پس از تقاضای تجدیدنظر از سوی محکوم علیه پرونده در شعبه 26 دیوان عالی کشور مطرح (شد) و این شعبه طی دادنامه شماره 215445/9/69 رای قصاص را به دلایلی نقض نموده ولکن اصل لوث را پذیرفت ولی نسبت به یک نفر از 3 برادر (بصورت شبه محصوره ) .
پس از اعاده پرونده در شعبه نهم دادگاه کیفری یک ... مورد رسیدگی ماهوی قرار گرفت و دادگاه اخیر نیز پس از اجرای قسامه با شرایط معتبره حسب نظر دیوان عالی کشور و سپس با قرعه ضامن دیه را مشخص نمود که به اسم (الف ) در آمدودادگاه نیز (باصدور)رای ... ادای دیه کامله یک مرد مسلمان را بعهده وی قرار داد. پس از اعلام حکم صادره وکیل محکوم علیه به رای صادره اعتراض تقاضای تجدیدنظر نمود دادگاه با رد اعتراض مورخه 17/3/71 پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال (کردکه ) به علت سبق نظر از سوی شعبه 26 مجددا" به این شعبه ارسال گردید.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به دادنامه قبلی این شعبه دیوان عالی کشور و اوراق بعد از آن و تحقیقات انجام شده از سوی دادگاه اخیر و با عنایت به حصول لوث و اجرای مراسم قسامه صحیحا" روی یکی از 3 برادر(شبهه محصوره ) و پس از آن دادگاه قرعه زده و قرعه به اسم (الف ) در آمده ، باید گفت رای دادگاه ابرام می شود و در تقاضای تجدیدنظر از سوی وکیل محکوم علیه دلیلی که موجب نقض حکم شود دیده نشده و لذا با آن موافقت نمی شود. پرونده وفق بند ب ماده 10 قانون تجدیدنظر اقدامات شایسته ارجاع می گردد. )
* * *
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1391

تاریخ تصویب : 1371/06/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.