×

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول-علم-اجمالی-و-تعیین-جانی-به-قید-قرعه-و-حکم-به-پرداخت-دیه

وکیل


کلاسه پرونده : 20/27/3885
شماره دادنامه : 1133
تاریخ رسیدگی : 3/12/71
فرجامخواه : خانم. ..
فرجامخوانده : ...
فرجامخواسته : دادنامه شماره 71116 صادره از شعبه دادگاه حقوقی یک (عهده دار کیفری یک )
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو دادنامه های صادره از این شعبه از دیوان عالی کشور اولیای دم مرحوم (الف ) از سه نفر 1 آقای (ب ) فرزند ... 2 آقای (ج ) فرزند ... 3 آقای (د) فرزند ... شکایت کرده اند و از دادگاه تقاضای قصاص هر سه نفر را نموده اندودادگاه حقوقی یک (عهده دار کیفری یک ) ... پس از رسیدگی و باتوجه به گزارش شهربانی ... ، گواهی پزشکی قانونی و شهادت شهود دائر بر اینکه بعضی از شهود گواهی داده اند که متهم ردیف اول کارد به آن مرحوم زده و برخی دیگر از آن شهود شهادت داده اند که متهم ردیف دوم کارد به آن مرحوم زده و بعضی دیگر از آن شهود گواهی داده اند که متهم ردیف سوم کارد به آن مرحوم زده است و با عنایت به سایر محتویات پرونده مورد این پرونده را از موارد حصول علم اجمالی بر وقوع قتل توسط یکی از متهمین یاد شده تشخیص (داده ) و به لحاظ وجود شبه محصوره بین این سه نفر و عمل به دستور (القرعه لکن امر مشکل ) استقراع انجام (شده ) و قرعه به نام متهم ردیف دوم (آقای (ج ) ) اصابت نموده است و لذا دادگاه مزبور طبق دادنامه شماره 71116 آقای (ج ) را با انطباق ماده 315 بر نامبرده مجرم تشخیص (داده ) و به شرح دادنامه صادره وی را به پرداخت یک فقره دیه مرد مسلمان ظرف یکسال از زمان وقوع قتل در حق اولیای دم مقتول محکوم کرده است و دو متهم ردیف اول و سم را از بزه انتسابی تبرئه نموده که رای صادره مورد اعتراض مادر مقتول واقع (شده ) و خواستار نقض آن و تجدیدنظر گردیده است.
متعاقبا" دادگاه رای خود را وفق موازین شرعی و قانونی توصیف (کرده ) و اعتراض فرجامخواه را موجه ندانسته و پرونده را جهت رسیدگی به اعتراض معترض و تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشورارسال (کرده ) و به لحاظ سابقه به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده نسبت به دادنامه شماره 71116 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده درخواست تجدیدنظر با هیچ یک از موارد مذکور در ماده 6 قانون تجدیدنظر مصوب سال 67انطبقا ندارد، لذا ضمن رد آن ، دادنامه فوق الاشاره ابرام و پرونده به مرجع مربوط اعاده می گردد. )
* * *
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1133

تاریخ تصویب : 1371/12/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.