×

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول-علم-اجمالی-و-تعیین-جانی-به-قید-قرعه-و-حکم-به-پرداخت-دیه
کلاسه پرونده : 14/26/3854
شماره دادنامه : 1671
تاریخ رسیدگی : 7/10/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده :1 آقای (ب )،29 ساله 2 (ج )،27 ساله 3 (د)،34 ساله 4 (ه)25 ساله ، همگی فرزندان ... متهم هستند به قتل عمدی برادرشان مرحوم (الف ) بدین شرح که متهمین گفته اند: (برادر مقتولمان ورزشکار بود و روحیه فاسدی از نظر اخلاقی و برخورد خانوادگی داشت و همیشه پرخاشگری می کرد وکارهای خلاف انجام می داد و مایه ترس و دلهره و ننگ خانواده بود و همیشه روحیه خانواده ما را شکنجه می کرد. صبح جمعه آمدیم منزل پدرمان که مریض بود و مقتول سرپدرمان ، جیغ کشید. به او گفتم جیغ نزندکه حرفهای ریکیک زد شروع کرد به داد و فریاد و با چاقو حمله کرد و به سر برادرمان (ب ) زد، آمدیم جلوگیری کنیم که به ما حمله کرد و ما ناگزیر شدیم از خودمان دفاع کنیم و با قیچی و تیشه و قندشکن و چوب به او زدیم تا مرد. ) متهمان ردیف اول و سوم اعتراف کرده اند: (توی سرش می زدم. )
بر اساس شکایت اولیای دم دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره : 701430 تقاضای تعیین کیفر کرده و دادگاه کیفری یک ... شعبه 12 طی دادنامه شماره 20482/5/71 با توجه به محتویات پرونده و حصول علم اجمالی در قتل عمد بین متهمان ردیف اول و سم و خروج قرعه به نام متهم ردیف اول (وی ) را به پرداخت سهم الدیه زوجه مقتول ( یک چهارم دیه کامله ، چون اولیای دم گذشت کرده اند) و به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم و بقیه متهمین را تبرئه نموده که مورد اعتراض وکیل متهم ردیف اول قرار گرفته و تقاضای تجدیدنظر کرده و دادگاه مزبور با تقاضای وکیل مدافع متهم ردیف اول موافقت نموده و حبس را تبدیل به قرار وثیقه معادل دویست هزارتومان نموده و پرونده جهت تجدیدنظر به شعبه 26 دیوان عالی کشور ارسال گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضوممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده آقای (ب ) و (ج ) در رابطه با قتل عمد برادرشان با ملاحظه عفو ولی دم مقتول ، رای صادره از دادگاه کیفری یک ... مبنی بر ادای یک چهارم دیه به همسر مقتول و تحمل پنج سال حبس تعزیری مطابق قانون است و اعتراض موجهی مطرح نیست ، لذا رای ابرام شده ، جهت اقدام ، ارجاع می گردد. )
* * *
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1671

تاریخ تصویب : 1371/10/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.