×

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول-علم-اجمالی-و-تعیین-جانی-به-قید-قرعه-و-حکم-به-پرداخت-دیه

وکیل


کلاسه پرونده : 21/3668
شماره دادنامه : 1089
تاریخ رسیدگی : 7/2/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقایان (الف ) و (ب ) متهم شده اند به قتل عمد مرحوم (ج ) (پرونده ) پس از صدور کیفرخواست ازدادسرای عمومی ... در شعبه 12 کیفری یک ... مورد رسیدگی قرار گرفته و دادگاه پس از علم اجمالی و ثلاثی الاطراف دانستن علم اجمالی وقرعه ، رای به دیه صادر نموده است.
رای صادره در شعبه 26 دیوان عالی کشور طی دادنامه شماره 457مورخه 27/6/70 نقض شده و پس از اعاده ، پرونده در شعبه 26 دادگاه کیفری یک رسیدگی (شده است.) در این مرحله دادگاه اطراف علم اجمالی را ثنائی دانسته و پس از قرعه رای به دیه صادر نموده و دیوان عالی کشور در این مرحله طی دادنامه شماره 16840/11/70 رای صادره را ابرام نموده (است.) پس از اعاده مجددا" اولیای دم تقاضای تجدید نظر و قصاص نموده اند و از اینکه حکم به دیه در تمام دادگاهها صادر شده اظهار تعجب و شگفتی نموده اند. دادگاه نیز بارد اعتراض و با اینکه مورد را از موارد تجدیدنظر مجدد ندانسته جهت اسقاط تکلیف پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال کرده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. در رابطه با استدلال اولیای دم که مشتمل بر تعجب و شگفتی است با اینه قتل عمدی انجام شده باید گفت این حکم که قصاص در مارد علم اجمالی و عدم تبیین قاتل از قصاص تبدیل به دیه می شود مورد اجماع علمای شیعه می باشد و هیچ کس با قرعه قائل به قصاص نشده ، در نتیجه رای صادره از سوی دادگاه کیفری یک ... شعبه 26 صحیح است و ابرام می گردد و با تقاضای تجدیدنظر موافقت نمی شود. پرونده وفق بند ب ماده 10 قانون تجدیدنظرجهت اقدامات شایسته ارجاع می گردد. )
* * *
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1089

تاریخ تصویب : 1371/02/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.