×

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول علم اجمالی و تعیین جانی به قید قرعه و حکم به پرداخت دیه

حصول-علم-اجمالی-و-تعیین-جانی-به-قید-قرعه-و-حکم-به-پرداخت-دیه
کلاسه پرونده : 14/26/3398
شماره دادنامه : 1517
تاریخ رسیدگی : 17/8/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : 1 آقای (الف ) فرزند ... 21 ساله متهم است به قتل عمدی مرحوم (ج ) 2 آقای (ب ) فرزند ... 26 ساله متهم است به معاونت در قتل مزبور0 دادگاه کیفری یک ... شعبه 7با اجرای مراسم قسامه به قصاص نفس متهم ردیف دوم را از معاونت تبرئه کرده (است ) ولی بزه نامبرده را در حد مادتین 43 و88 قانون تعزیرات محرز دانسته و اور با به تحمل 74 ضربه شلاق و تحمل یک سال حبس محکوم نموده (است.)
رای صادره مورداعتراض محکوم علیه ردیف اول و وکیلش قرارگرفته و دادگاه مزبور به نظر خود باقی مانده است و شعبه 26 دیوان عالی کشور طی دادنامه شماره 95525/10/69 رای صادره را به دلیل تعارض قوانین ظنینه نقض نموده و پرونده در دادگاه یکفری یک ... شعبه 12 مورد رسیدگی ماهوی قرار گرفته و این دادگاه نیز پس از اجرای مراسم قسامه به قصاص نفس متهم ردیف اول رای صادر نموده و متهم ردیف دوم را به تحمل 74 ضربه شالق و یک سال حبس محکوم کرده که مورد اعتراض وکیل محکوم علیه ردیف اول قرار گرفته و دادگاه مزبور به نظر خود باقی مانده و شعبه 26 دیوان عالی کشور طی دادنامه شماره 13678/9/70 نوشته است : (پرونده اصراری است و برای طرح در هیات عمومی ارسال می گردد)وهیات عمومی طی رای شماره 1334/12/70 به اتفاق آراء رای صادره را در مورد محکوم علیه ردیف اول نقض نموده و پرونده در دادگاه کیفری یک ... شعبه 2 مورد رسیدگی ماهوی قرار گرفته و این دادگاه نوشته : ( بنا به رای هیات عمومی اگر بنا باشد متهم ردیف اول آزاد شود، پس تکلیف خون به ناحق ریخته شده چه خواهد شد و ماده 463 قانون مجازات اسلامی مصوب 70 چگونه قابلیت اجرائی دارد. بنابراین به سرعت اقدام شود و پرونده جهت حل مشکل مجددا" به شعبه 26 دیوان عالی کشور ارسال گردید. )
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به مندرجات پرونده ودادنامه های قبلی این شعبه و رای هیات عمومی دیوان عالی کشور بر طبق نظریه این شعبه و نقض آراء دادگاههای بدوی مبنی بر قصاص نفس متهم ردیف اول در صورتی که به نظر دادگاه موردی از موارد علم اجمالی باشد، باید برای تعیین قاتل قرعه زده شود و در صورتی که به نام متهم (الف ) بیرون آید باید او دیه را بپردازد ودرصورتی که به نام متهم دیگر قرعه بیرون آید چون اولیای دم از او شاکی نیستند چیزی بر عهده وی نخواهد بود. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1517

تاریخ تصویب : 1371/08/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.