×

چون علت حادثه معلوم نیست لذا سببیت متهم درقتل معلوم نیست و ضمانت شرعی آن دلیلی ندارد

چون علت حادثه معلوم نیست لذا سببیت متهم درقتل معلوم نیست و ضمانت شرعی آن دلیلی ندارد

چون-علت-حادثه-معلوم-نیست-لذا-سببیت-متهم-درقتل-معلوم-نیست-و-ضمانت-شرعی-آن-دلیلی-ندارد
کلاسه پرونده : 21/263781
شماره دادنامه : 1468

تاریخ رسیدگی : 27/7/71

خلاصه جریان پرونده " آقای (الف ) فرزند ... 42 ساله متهم است به قتل غیرعمدی در اثر عدم رعایت مقررات کار نسبت به مرحوم (ب ) بدین شرح که مقتول کارگر کارگاه طرح 2 ... تنی سیمان ... بوده که در حین کار مشخص نیست از طبقه چهارم یا ششم یک لوله آهنی به وزن 2 کیلوگرم به پآئین پرتاب می شود که بر سر مقتول اصابت می کند و در نتیجه فوت می کند. (توضیح ) اینکه اگر چنانچه کلاه آهنی کاربر سر کارگر بود صدرصد از مرگ وی جلوگیری می کرد. نظر به شکایت شکات دادسرای عمومی ... طی کیفرخواستی تقاضای مجازات متهم راکرده است.
دادگاه کیفری یک ... شعبه 145 پس از برری پرونده متهم را به پرداخت دیه محکوم کرده است. حکم صادره از طرف متهم مورد اعتراض واقع (شده ) و دادگاه با بقاء بر رای خود پرونده را به دیوان عالی کشورارسال نموده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و بررسی اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیاردیوان عالی کشوراجمالا" مبنی بردادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نوده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده (الف ) در رابطه با قتل (ب ) رای صادره از دادگاه کیفری یک ... شعبه 145 قابل ابرام نیست ، چون بر حسب نظریه کارشناسان اداره کار و نظر صریح حاکم که علت حادثه معلوم نیست و لذا سببیت متهم در قتل معلوم نبوده و ضمانت شرعی آندلیلی ندارد توضیحا" باید گفت ضمانت دیه شرعا" به عهده مباشر است یعنی کسی که لوله آهنی را که بر سر متوفی فرود آمده از بالا پرت کرده است و اگر چنانچه انسانی در پرتاب لوله آهنی دخالت نداشته باشد بلکه به وسیله باد یا امور طبیعی دیگری انجام شده باشد کسی ضامن دیه نخواهد بود بلکه یک حادثه محسوب می شود و قتل نخوهد بود و فوت است و در صورت شک در اینکه کسی دخالت داشته یا نه ، یعنی شک در این است که فوت است یا قتل ، بازهم نمی توان به ادله ضمان استناد کرد و به عبارت علمی در شبهات مصداقیه خود عام یا اطلاق هیچ فقیهی به عام یا اطلاق تمسلک نمی کند و صحیح هم نیست در نتیجه از طرق شرعی یامعلوم نبودن انتساب به متهم دلیلی برای ضمانت دیه دیده نمی شود اما از نظر شرایط ایمنی کار: اولا" (اینکه ) این امر شرعا" و عرفا" موجب انتساب عمل به متهم می شود مشکل است و ثانیا" طبق گفته متهم و دیگر کارگران ، حادثه در هنگام کار کردن نبوده بلکه بعد از صرف ناهار که بر سر کار خود می رفته در حیاط مقابل ساختمان ناگهان لوله آهنی از بالا سقوط کرده (است ) حال اگر چنانچه کارفرما با کارگر قرارداد ضمانت خسارت جانی در ایام اشتغال به کار یا زمان حضور او در محل کار داشته (باشد) در این مورد خود این قرارداد باشرایط معتبره موجب ضمانت می شود نه فوت و درگذشت کارگر(دیه ) و اگر چنانچه این قرارداد با اداره بیمه انجام شده باشد باز طرف قرارداد با کارفرما در ارتباط می باشد وربطی به باب دیه ندارد. قابل تذکر است قاعده طل ( لایطل دم امرءمسلم ) در جائی است که مسلما" قتل باشد نه در مواردی مشکوکه بین فوت وقتل 0 به هر حال رای صادره نقض می گردد و با تقاضای تجدیدنظر موافقت می شود و پرونده وفق بند الف ماده 10 قانون تجدیدنظر به شعبه 148 جهت رسیدگی مجدد ارجاع می شود. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1468

تاریخ تصویب : 1371/07/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.