×

در ثبوت وتحقق ضمان ، استناد عرفی تلف به فعل شخص شرط است

در ثبوت وتحقق ضمان ، استناد عرفی تلف به فعل شخص شرط است

در-ثبوت-وتحقق-ضمان-،-استناد-عرفی-تلف-به-فعل-شخص-شرط-است
کلاسه پرونده : 17/23676
شماره دادنامه : 196/2
تاریخ رسیدگی : 1/4/71
فرجاخواه : متهمان
فرجامخواسته : دادنامه شماره 11651/10/70 صادره ا ز شعبه دهم دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه دوم دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده ک بنا به حکایت اوراق پرونده و کیفرخواست شماره 31248/4/65 دادسرای عمومی ... 1 آقای (الف ) فرزند ... 37 ساله رئیس اداره برق ... 2 آقای (ب ) فرزند ... 33 ساله ، مسئول شبکه برق ... به اتهام قتل غیرعمدی بانوان (ج ) و (د)و ضرب و جرح غیرعمدی احمد. .. بر اثر تعلل و مسامحه در انجام وظیفه تحت تعقیب قرار گرفته اند و توجها" به شکایت شکات و گزارش پاسگاه و نظریه پزشکی در مورد علت مرگ و شهادت شهود و اظهارات بی شائبه محمد دایر به اینکه از غروب مورخ 7/7/63 سیم برق سقوط کرده و وی اول وقت اداری جهت اطلاع و استمداد به اداره برق ... مراجعه (کرده ) لیکن مسیل و کارمندان اداره برق ... از جمله متهمان موصوف تا ساعت نه صبح باشوخی ومزاح وسوالات بی ربط به دفع الوقت گذرانده اند و با عنایت به نظریه کارشناس منتخب واقاریر و اظهارات متهمان بزهکاری آنان محرز(تشخیص داده شده ) و طبق ماده 174 قانون مجازات عمومی درخواست رسیدگی و صدور حکم شده است.
قبل از صدور کیفرخواست جانشین بازپرس ... ( پس ازتحقیقاتی ک ه ) انجام داده است (و) با کسب نظریه کارشناس قرارمنع پیگرد متهمان را صادر نموده است و در اثر اعتراض شکات نسبت به قرار صادره و صدور قرار (انتخاب ) کارشناس توسط دادگاه کیفری ... 2 و انتخاب آقای غلامرضا ... به عنوان کارشناس و انعکاس وضعیت محل و سیم برق سقوط کرده و انعکاس اظهارات آقای محمد. .. ومتهمان وترسیم کروکی محل در نظریه کارشناس این مضامین آمده است : (سیم برق که به وسیله دو عددتیرچوبی که سه سیم از آن می گذرد تا به منزل محمد. .. روشنائی برسد، در اثر جو هوا پس از مدتی سیم پاره گردیده و سیم مربوط به قسمت بیجار(مزرعه ) مسیر خانه آقای محمد. .. افتاده ... پس از سه ساعت خودشان را به آنجا رساندند و آن را قطع کردند. در این فاصله ممکن بود انسان یا حیوانی از آن مسیر بگذرد فاجعه دیگری هم به بار آورد. به نظر اینجانب آقایان پرسنل اداره برق ... در این مورد کم کاری نموده اند. )
در تقعیب این نظریه دادگاه کیفری ... قرار مزبور را فسخ و قرار جلب به دادرسی صادر نموده است و پس از صدور کیفرخواست قرار عدم صلاحیت به شایستگی دادگاه کیفری یک ... صادرگردیده است. شعبه دوم دادگاه کیفری یک ... اقدام به رسیدگی نموده است که از جمله پرونده را به دادگستری ... با اعطای نیابت قضائی ارسال (کرده ) و خواسته است که سه نفر از کارشناسان رسمی متخصص برق نسبت به قضیه نظر بدهند و شعبه 132 دادگاه کیفری یک ... نسبت به انجام نیابت اقدام (کرده ) و پس از توضیحاتی که در نظریه کار شناسان آمده است چنین نتیجه گیری نموده اند: (چنانچه اکیپ رفع نقص شبکه برق رسانی بموقع به محل اعزام (می شدند) و رفع نقص می نمودند حادثه ناگوار برق گرفتگی اتفاق نمی افتاد. ضمنا" نظر آن دادگاه محترم را به کمبود پرسنل فنی و کاردان ونداشتن وسیله نقلیه کافی در ادارات جلب می نماییم. )
نهایتا" دادگاه طی دادنامه شماره 11651/10/70 پس از ذکر اجمالی از جریان پرونده و اشاره به دلایل اثباتی اتهام واعلام احراز بزه انتسابی با رد ماده استنادی کیفرخواست طبق بند ب ماده 2 و مادتین 3و6قانون دیات و رعایت مادتین 20و25 قانون راجع به مجازات اسلامی هر یک از متهمان موصوف را متناصفا" به پرداخت یک فقره پنج هزار درهم در حق اولیای دم مرحومه (ج ) و یک فقره پنج هزار درهم نقره در حق اولیای دم مرحومه (د) و ایضا" طبق ماده 75 قانون مرقوم به پرداخت مبلغ یکصد هزار ریال ارش در حق احمد محکوم نموده است و پس ازابلاغ رای دادگاه ،متهمان طی لایحه ای نسبت به آن اعتراض و تجدیدنظرخواهی نموده اند و متذکر شده اند که مرتکب فعل یا ترک فعلی که منجر به بروز حادثه شده است نگردیده اند تا مستحق تعقیب و مجازات باشند و توضیحات دیگری داده اندکه قابل توجه و دقت است و دادگاه به نظر و رای خود باقی بوده و پرونده به دیوان عالی شکور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر رد تجدیدنظرخواهی در مورددادنامه 11651/10/70 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(همان گونه که در دفاعیات و اظهارات محکوم علیهم در لایحه تجدیدنظرخواهی آمده است آنان مرتکب فعل یا ترک فعلی که منجر به بروز حادثه منجر به فوت شده باشد نگردیده اند و بدیهی است که در موازین فقهی و قانونی بابی تحت عنوان موجبات ضمان مطرح و منعقدات و در کل شرط ضمان با مباشرت در خیانت و یا تسبیب در آن یا اجتماع هر دو دانسته اند(ماده 316 قانون مجازات اسلامی ) و در مانحن فیه که قطع شدن سیم برق و رهابودن آن روی زمین سبب بروز حادثه گردیده ، طبق نظریه کار شناسان این قطع سیم برق در اثر خادثه جوی و وضع هوا بوده است و متهمان هیچ گونه نقش و تاثیری در ایجاد این سبب نداشته اند و ماده 318 قانون مرقوم تسبیب را تعریف کرده است که در مانحن فیه صدق نمی کند و به نظر می رسد که مورد مشول تبصره ماده 237 قانون مزبور باشد و اضافه می شود که تصرف در معبر عام و امثال آن به موجب ماده 339 قانون یاد شده موقعی ضمان آور است که اولا" عمل به فعل شخصی انجام نشده باشد و ثانیا" تصرفش مجاز نباشد در صورتی که نصب سیم برق و هکذا قطع آن کلا" توسط نامبردگان صورت نگرفته است و اینکه تصرفات در این گونه موارد مباح است و به هر حال طبق ماده 356 قانون مدنی و موازین فقهی و شرعی در مورد اصل برائت است مگر اینکه خلاف آن و ضمان ثابت شود و دادگاه استدلالی نسبت به اثبات و احراز ضمان طبق موازین فقهی و قانونی ننموده است و بنا به صراحت عبارات مذکور در مسئله 10 ص 516 جلد 2 تحریرالوسیله در ثبوت و تحقق ضمان استناد عرفی تلف به فعل شخصی شرط است در صورتی که در مورد بحث فعلی از متهمان صادر نگردیده است تا نیاز به بررسی جهت احرازاستناد تلف به فعل او باشد مضافا" اینکه پس از اطلاع از قطع سیم نسبت به اصلاح و ترمیم آن حسب مستفاد از محتویات پرونده با توجه به زمان حادثه و عدم دسترسی به وسیله غیره تقصیری برای متهمان متصور نیست به هرحال با توجه به جهات فوق الاشعار دادنامه تجدیدنرخواسته قابل تایید نبوده نقض می شود و رسیدگی مجدد آن به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک محول می گردد. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 196

تاریخ تصویب : 1371/04/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.