×

انجام عمل چشم در مطب (خارج از بیمارستان )

انجام عمل چشم در مطب (خارج از بیمارستان )

انجام-عمل-چشم-در-مطب-(خارج-از-بیمارستان-)
کلاسه پرونده : 4/16/3295
شماره دادنامه : 837
تاریخ رسیدگی : 20/9/69
مرجع رسیدگی : شعبه 16دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده آقای دکتر (الف ) فرزند ... به اتهام شرکت در قتل غیرعمدی دختربچه سله ساله ای به نام (ب ) بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت نظامات بهداری یعنی انجام عمل جراحی در مطب و خارج از محیط بیمارستان تحت تعقیب دادسرای عمومی ... قرار گرفته و دادسرای مزبور به موجب کیفرخواست شماره 143774/12/67 و به استناد ماده 25 قانون دیات درخواست تعیین کیفرنموده است. توضیح اینکه شریک دیگر در قتل غیرعمدی دکتر (ج ) فرزند ... دکتر بیهوشی بوده که بلحاظ گذشت اولیای دم و طی سند رسمی شماره 16295/11/67 دفتر اسناد رسمی شماره ... 29 و به علت قابل گذشت بودن موضوع (درباره وی ) قرار موقوفی تعقیب صادر گردیده است.
شعبه ششم محاکم کیفری یک ... به اتهام (دکتر(الف ) ) رسیدگی نموده و پساز اعلام ختم دادرسی به شرح دادنامه شماره 24488/7/69 حکم برائت متهم را به شرح زیر صادر نموده است :
( در خصوص اتهام آقای (الف ) فرزند. .. ،41 ساله شغل پزشک اهل ... مقیم. .. آزاد با تودیع وثیقه ، دائر به قتل غیرعمدی مرحوم دوشیزه (ب ) به لحاظ بی احتیاطی و عدم رعایت نظامات دولتی در عمل چشم مشارالیها در مطب و خارج از محیط بیمارستان نظربه اینکه حسب اظهارنظر دکتر پزشکی قانونی مستند به گزارش معاینه جسد و آسیب شناسی علت مرگ پدیده شوک بوده که می تواند از عوارض بیهوشی باشد و اقدام به این امر نیز وسیله آقای دکتر (ج ) صورت گرفته لذا به اجتماع سبب و مباشر در حادثه فوق مباشر قویتر از سبب بوده و مسئولیت جرم را عهده دار است ، زیرا شخص وی که متخصص رشته بیهوشی بوده این صالح و فساد کار خود می دانسته و با اراده خویش ولو به دستور دیگری مرتکب این کار شده و ضامن می باشد بنابراین دخالت متم در موضوع په عنوان سبب بوده که با توصیفی که راجع به مباشر به عمل آمده سبب مزبور قویتر از مباشر نبوده و دادگاه بنا به مراتب یاد شده و به لحاظ نقد ادله اثباتی بر توجه اتهام به علم ، رای برائت وی را صادر و اعلام می نماید. رای صادره قابل بررسی در دیوان عالی کشور است.)
پس از ابلاغ رای آقای ... وکیل اولیای دم به شرح 5 برگ لایحه مورخ 19/8/69 به رای صادره اعتراض نموده و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادر کننده رای رسیبده و ایشان به شرح نظریه مورخ 19/8/69 به عقیده خود باقی مانده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر رد اعتراض وکیل اولیای دم مشاوره نموده و چنین رای می دهند.
(بسمه تعالی. نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آناعتراضات وکیل تجدیدنظرخواه تکرارمدافعات گذشته است که نوعا" ماهوی و خدشه بر نظر و استنباط دادگاه می باشد و در این مرحله موثر در مقام نمی باشد و با مراجعه به پرونده امر و امعان نظر در نحوه رسیدگی از حیث اصول و قواعد دادرسی ایراد و اشکالی به رای صادره وارد نیست ، لذا درخواست تجدیدنظرمردود اعلام می گردد. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 837

تاریخ تصویب : 1369/09/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آیین-دادرسی-کیفری-بخش-2

آیین دادرسی کیفری بخش 2

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.