×

دیه دامغه ، جراحتی که کیسه مغز را پاره کند ثلث دیه کامل است

دیه دامغه ، جراحتی که کیسه مغز را پاره کند ثلث دیه کامل است

دیه-دامغه-،-جراحتی-که-کیسه-مغز-را-پاره-کند-ثلث-دیه-کامل-است
کلاسه پرونده : 1311/33..
شماره دادنامه : 878/11
تاریخ رسیدگی : 20/12/69
تجدیدنظرخواه : آقای (الف )
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره ... دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : دادسرای عمومی ... آقای (الف ) را به اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی منتهی به ده درص نقص عضو مورد تعقیب قرار داده و با صدور کیفرخواست شماره 52/1/69 و تطبیق جرم انتسابی با ماده 55 و63 قانون حدود و قصاص درخواست نموده که کیفر مقتضی درباره اش مورد حکم قرار گیرد. به حکایت مندرجات اوراق پرونده چند نفر ایرانی و تبعه افانستان درگیری ایجاد و تعدادی ازآنان و از جمله (ب ) مصدوم شده اند. تعدادی از کسانی که در موقع نزاع و درگیری در محل حضور نداشته اند و از آنان تحقیق شده مصدوم گردیدن (ب ) را از ناحیه سر و به وسیله (الف ) تاکیدکرده اند. گواهی پزشکی مضبوط در پرونده از مصدوم شدن (ب ) و حالت بیهوشی وی به علت ضربه وارده به مغز و شکستگی جمجمه و ایجاد سستی و محدودیت حرکت در نیمه راست بدن و ده درصدنقص دلالت دارد. (الف ) در تحقیقات اولیه بدوا" حضور در محل درگیری را اقرار اما مصدوم نمودن (ب ) را انکار کرده و در تحقیقات بعدی صراحتا" اقرار نموده که با میله آهنی به سر (ب ) ضربه وارد نموده . پرونده پس از وصول به دادگاه های کیفری به شعبه 143 دادگاه کیفری یک ... ارجاع گردیده در این مرحله از رسیدگی (الف ) منکر ارتکاب جرم انتسابی شده و پزشکی قانونی صدمه وارده را از نوع مامومه تشخیص داده است. در خاتمه رسیدگی شعبه 143 دادگاه کیفری یک آقای (الف ) را به استناد بند7 ماده 186 قانون دیات با تعیین مهلت پرداخت یک ساله به پرداخت یک سوم 3333 درهم در حق مصدوم محکوم کرده است. محکوم علیه نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر نموده و (پرونده ) پس از اعلام نظر قاضی صادرکننده حکم جهت رسیدگی به درخواست به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره 21415/7/69فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده از حیث احراز مجرمیت و تطبیق موضوع با مقررات قانونی و ترتیبات رسیدگی ایراد مشهود و اعتراضی از جهات مذکوره قابل توجه وموثرنیست. اما از این بابت که در مورد سستی و محدودیت حرکت نیمه بدن و نقص عضو ناشی از ضربه مغزی اتخاذ تصمیم و تعیین تکلیف نشده دادنامه شماره 21415/7/69 نقض و رسیدگی مجدد به دادگاه دیگری از محاکم کیفری یک ... ارجاع می شود. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

111

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 878

تاریخ تصویب : 1369/12/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.