×

دیه جراحت انگشت میانی دست چپ پوست رفتگی نصف شتر است

دیه جراحت انگشت میانی دست چپ پوست رفتگی نصف شتر است

دیه-جراحت-انگشت-میانی-دست-چپ-پوست-رفتگی-نصف-شتر-است

وکیل


کلاسه پرونده : 1911/2989
شماره دادنامه : 542/11
تاریخ رسیدگی : 30/7/69
تجدیدنظرخواه : آقای (س )
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره ... دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده :دادسرای عمومی ... آقایان (ح )،(الف )و(س ) را به اتهام کتک کاری یکدیگر و ایراد ضرب و حرج عمدی موردتعقیب قرار داده و به موجب کیفرخواست صادره و بر مبنای دلایل و شواهد و قرائن موجود در پرونده و تطبیق جرایم انتسابی با مواد186و187 و190 از قانون دیات درخواست تعیین کیفرکرده است. پرونده بدوا" جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ... 2 ارجاع گردیده اما دادگاه مزبور رسیدگی بموضوع را از حدود لاحیت خود خارج و به این لحاظ به اعتبار شایستگی دادگاه کیفری یک ... قرار عدم صلاحیت صادر کرده است.شعبه 17 دادگاه کیفری یک ... که عهده دار رسیدگی به پرونده شده رسیدگی و ا قدامات لازمه انجام و نهایتا" موضوع را داخل در باب لوث تشخیص داده و با اجرای ترتیبات قسامه و محرز شدن مجرمیت متهمین و تطبیق جرایم ارتکابی با مواد75 و210و186و187 قانون دیات و مستوجب کیفر تشخیص دادن نامبردگان در حدود تعهدات اشاره شده نظریه ابرازیه را جهت تنفیذ به دیوان عالی کشور ارسال داشته است. شعبه یازده دیوان عالی کشور به این استدلال که محکومیت (ح ) قطعی است و غیر قابل طرح در دیوان عالی کشور نبوده و تقسیم دویست و ده هزار تومان ارش مودر نظر دادگاه بین سه نفر که مصدوم ثلث آن را پرداخت کند و پرداخت به خود شخص وجهه قانونی ندارد. ازتنفیذ نظریه خودداری و پرونده جهت اقدام مقتضی اعاده گردیده است.
شعبه 17 دادگاه کیفری یک ... با وصول پرونده رسیدگی راادامه داده و با انجام تحقیقات و دادرسی مجدد بالاخره درتاریخ 12/12/68 به صدور رای مبادرت نموده و آقای (س ) را از بابت صدمه وارده به پشت دست راست طبق مواد186و187 قانون دیات به پرداخت یک شتر، در مورد جراحت انگشت میانی دست چپ پست رفتگی به نصف شتر، ازنظر ایجاد صدمه در پنج نقطه پیشانی به ده شتر و ازلحاظ ضربه به طول پانزده سانتیمتر به سه چهارم دینار و ضرب در سه نقطه در گوش چپ به شش شتر در حق (ح ) . از بابت صدمات وارده به (س ) آقای (ح ) را از بابت صدمه جدار شکم و نقص عضو وفق مواد75و210قانون دیات به پرداخت چهارصد هزار ریال و در مورد برداشتن طحال به یک صدهزار تومان (یک میلیون ریال ) و ازبابت جائفه به عنوان ... مواد 21 و23 به ثلث دیه کامله . و از بابت زخم سر برابر ماده 186 به دو شتر و خراش ناحیه سینه و شکم طرف چپ یک شتر محکوم کرده است. حکم صادره مورد اعتراض آقای (س <و قرار گرفته و با تایید حکم از ناحیه دیات شعبه 17 کیفری یک (قاضی صادر کننده حکم ) پرونده جهت اقدام مقتضی به شعبه 11 دیوان عالی کشور ارجاع گردیده است.
هییت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره 28608/12/68 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظر به این که حسب مندرجات اوراق پرونده موضوع داخل در باب لوث تشخیص داده شده است ترتیبات لازمه در جهت اثبات اتهامات انجام و اجرای قسامه نشده است. و با توجه به اینکه وضعیت صدمات وارده حسب گواهی پزشکی به نحوی است که از لحاظ تطبیق با عناوین قانون دیات بایستی نوع هر یک باکسب نظر پزشک قانونی معلوم گردد و به این ترتیب قانونی اقدام گردیده است. و نظر به اینکه جهات توجیه صدور حکم به پرداخت دیه با در نظر گرفتن نوع بعضی از صدمات و از جمله برداشته شدن طلحال معلوم نیست و به این لحاظ حکم صادره مجمل و مبهم است و با توجه به این که استناد به مواد21و23 قانون دیات و عنوان دیگری به موضوعات مورد حکم دادند موجه ومنطبق بامقررات مربوطه نیست و مهلت پرداخت محکوم و دیه تعیین نشده وباوجودی که شتر و دینار موضوعیت ندارد این امر مورد توجه وعمل دادگاه واقع نشده است حکم صادره به علت مغایرت با قانون نقض ورسیدگی به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... ارجاع می شود. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

111

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 542

تاریخ تصویب : 1369/07/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.