×

بدون کسب نظرکارشناس به تعیین ارش اقدام شده است

بدون کسب نظرکارشناس به تعیین ارش اقدام شده است

بدون-کسب-نظرکارشناس-به-تعیین-ارش-اقدام-شده-است
کلاسه پرونده : 398018
شماره دادنامه : 905/20
تاریخ رسیدگی : 18/12/71
تجدیدنظرخواه : (الف )
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره ... دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 20دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق مندرجات اوراق پرونده آقای (الف ) به اتهام ضرب عمدی منتهی به شکستگی استخوان بینی و نقص عضو نسبت به آقای (ب ) و تخریب عمدی شیشه اتومبیل آقای (ج ) تحت تعقیب قرار گرفته است و با صدور کیفرخواست از دادگاه درخواست شده که درباره اش تعیین مجازات شود. مندرجات اوراق پرونده از درگیری طرفین و شکسته شدن شیشه اتومبیل در اثر اصابت سنگ دلالت دارد و طبق گواهی های پزشکی استخوان بینی آقای (ب ) دچار شکستگی شده است. متهم به دخالت در درگیری اقرار و پرتاب سنگ را نیز قبول کرده و اظهارات شهود نیز موید درگیری و شکسته شدن شیشه اتومبیل و مصدوم شدن (ب ) است. دادگاه کیفری یک ... که عهده داررسیدگی به موضوع بوده در خاتمه رسیدگی با احراز مجرمیت و به موجب دادنامه شماره ... و به استناد مقررات ماده 126 قانون تعزیرات و مواد214و 280و495 قانون مجازات اسلامی و بند5 ماده 22 این قانون وتبصره 17 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی آقای (الف <و را به پرداخت یکصد هزرا ریال جزای نقدی و معادل قیمت هفتصد درهم و یکصد هزار ریال ارش محکو کرده و محکوم علیه نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر دارد و پرونده با اعلام نظر آقای قاضی صادرکننده حکم و ارسال به دیوانعالی کشور جهت رسیدگی به درخواست تجدیدنظربه این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی برصدور رای شایسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظر به اینکه شکستن وتخریب عمدی شیشه اتومبیل با ماده 126 قانون تعزیرات قابل تطبیق نیست و جرم مزبور از مصادیق قسمت دوم ماده 257 قانون مجازات عمومی مصوب 1304میباشد و به هرحال با توجه به مجازات پیش بینی شده در قوانین مرقوم مقررات تبصره 17 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ... جمهوری اسلامی ایارن شامل مورد نمی شود. ثانیا" : با وجود استناد به ماده 495 این قانون بدون کسب نظر کارشناس به تعیین ارش اقدام شده است. ثالثا" : معلوم نیست هفتصد درهم دیه از چه بابت و بر طبق کدام معیار قانونی مورد حکم قرار گرفته و حکم صادره از این بابت واجد خصوصیات معین شده در ماده 29 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1و2 نیست و اعتراض نتیجتا" وارد است.بنابر این حکم تجدیدنظرخواسته نقض و رسیدگی مجدد به دادگاه کیفری یک نزدیکترین محل ارجاع می شود. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

111

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 905

تاریخ تصویب : 1371/12/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.