×

تشخیص قانون اخف باقاضی دادگاه است

تشخیص قانون اخف باقاضی دادگاه است

تشخیص-قانون-اخف-باقاضی-دادگاه-است

وکیل


شماره دادنامه : 3827/32
تاریخ رسیدگی : 8/9/77
مرجع رسیدگی : دیوان عالی کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 77/64011/د ارجاعی به شعبه 34 دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای ع 0الف به اتهام اعتیاد به هروئین به استناد بند1 ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر سال 1367 به چهار ماه حبس و پنجاه هزار تومان جزای نقدی و در مورد نگهداری 20سانت هروئین با توجه به احراز اعتیاد به استناد ماده 10 قانون فوق الذکر قرار منع پیگرد صادر می گردد.
حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به علت اینکه ( قانون مبارزه با مواد مخدر در خصوص اتهام اعتیاد متهم خصوصا" قسمت دوم ماده 15 قانون مذکور اخف از قاون سابق می باشد و ماده 11 قانون مجازات اسلامی حاکم بر رسیدگی به اعتیاد می باشد.)
قاضی محترم صادر کننده حکم با این استدلال که (تشخیص قانون اخف با دادگاه است ، حکم صادره بر مبنای قانون زمان وقوع جرم صادر شده است زیرا اخف به حال متهم بوده تا قانون لاحق ) اعتراض را موجه ندانسته و پرونده به اجرای احکام عودت می گردد. قاضی محترم اجرای احکام مرقوم می دارد( قانون لاحق اخف جهت محکوم بود زیرا قسمت دوم ماده 15 قانون لاحق به کلیه معتادان اجازه ترک اعتیاد داده که شامل دستگیر شدگان قبلی نیز می شود. در این صورت با توجه به اینکه نگهداری مواد تا یک گرم توسط معتادین طبق قانون سابق مجازات نداشت و به معتاد هم طبق قانون لاحق اجازه ترک اعتیاد داده شده می بایست متهم آزاد و هیچگونه مجازاتی متحمل نگردد.)
پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و بشرح ذیل اظهارنظر می گردد.
نظریه دادیار: با توجه به مجموع محتویات پرونده و با توجه به تاریخ وقوع جرم که قبل از لازم الاجرا شدن قانون لاحق است و چون به استناد بند2ماد11 قانون مجازات اسلامی و با درخواست محکوم علیه رای صادر شده نظریه قاضی محترم دادگاه صحیح است فلذامعتقدم رای صادره تنفیذ گردد.
نظریه معاون قضائی : با توجه به تاریخ صدور حکم واجرای آن پیشنهاد می شود حکم صادره در مورد ع الف نتیجتا" تنفیذ شود.
سرانجام حکم صادره در مورخه 8/9/77 توسط رئیس محترم دیوان عالی کشور تایید و تنفیذ می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 3827

تاریخ تصویب : 1377/09/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آیین-دادرسی-کیفری-بخش-2

آیین دادرسی کیفری بخش 2

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.