×

در صورت اعطاء عفو به محکوم مناط اعتبار در صدرو حکم آزادی مشروط باقی مانده کیفر قانونی و مقرر در حکم است

در صورت اعطاء عفو به محکوم مناط اعتبار در صدرو حکم آزادی مشروط باقی مانده کیفر قانونی و مقرر در حکم است

در-صورت-اعطاء-عفو-به-محکوم-مناط-اعتبار-در-صدرو-حکم-آزادی-مشروط-باقی-مانده-کیفر-قانونی-و-مقرر-در-حکم-است

وکیل


شماره دادنامه : 14027/32
تاریخ رسیدگی : 1/9/77
مرجع رسیدگی : دیوان عالی کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 85404/71 ارجاعی به شعبه 13دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای ع ح به اتهام خرید و فروش ده کیلوگرم تریاک در سه مرحله به استناد ماده 4و5 قانون مبارزه با مواد مخدر به پانزده سال حبس با احتساب ایام بازداشت و پرداخت بیست میلیون ریال جریمه نقدی و سی ضربه شلاق محکوم می گردد. حبس مشارالیه با برخورداری از عفو مقام معظم رهبری (مدظله العای ) به نصف تقلیل می یابد و قاضی محترم ناظر زندان نسبت به باقی مانده حبس وی درخواست آزادی مشروط می نماید که مور موافقت دادگاه قرار گرفته و حکم آزادی وی صادر می گردد. قاضی محترم اجرای احکام به حکم صادره به لحاظ اینکه (با توجه به منطوق ماده 38 قانون مجازات اسلامی و نظریه های مشورتی اداره حقوقی ، مبنای دو سوم یا نصف مجزایت تحمل شده توسط محکوم علیه میزان مجازات مقرر رد دادنامه می باشد نه باقی مانده حبس لذا صدور حکم آزادی مشروط اصداری برخلاف موازین می باشد) اعتراض و پرونده به دادگاه ارسال (شده ) از سوی قاضی صادر کننده حکم وارد ندانسته و رد می نماید.
پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال می گردد. دادیار محترم موضوع ماده 32 باوارددانستن استدلال و اعتراض قاضی محترم اجرای احکام پیشنهاد نقض بلاارجاع حکم آزادی مشروط می نماید که در مورخه 7/4/77 با نقض آن موافقت می شود. دوباره پرونده با توجه به مسائل مطروحه ونظرات جدید و درخواست همسر محکوم علیه به دادستانی کل کشور ارسال و بشرح ذیل اظهار نظر می گردد.
نظریه دادیار: با بررسی مجدد پرونده و ملاحظه نظرات اخیر حضرتعالی که باقی مانده حکم پس از اعمال عفو را کیفرقانونی ومقرر در حکم محسوب می فرمایید و مناط صدور حکم آزادی مشروط نیر به همین مبنا است لذا مراتب جهت جلوگیری از تضییع حقوق احتمالی محکوم علیه مذکور و صدور اوامر عالی به استحضار می رسد.
نظریه معاون قضائی : با عنایت به نظریه اخیرحضرتعالی پیشنهاد می شود پرونده جهت انشاء حکم در خصوص آزادی مشروط به دادگاه صالح اعاده شود.
و سرانجام در مورخه 1/9/77 حکم آزادی مشروط از سوی رئیس محترم دیوان علای کشور تایید می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 14027

تاریخ تصویب : 1377/09/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.