×

دادگاه قبل از صدور حکم مکلف به احضار متهم و تفهیم اتهام به وی است

دادگاه قبل از صدور حکم مکلف به احضار متهم و تفهیم اتهام به وی است

دادگاه-قبل-از-صدور-حکم-مکلف-به-احضار-متهم-و-تفهیم-اتهام-به-وی-است

وکیل


شماره دادنامه : 13972/32
تاریخ رسیدگی : 27/8/77
مرجع رسیدگی : دادستانی کل کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 77/70572/د ارجاعی به شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای ع م به اتهام در معرض فروش قرار دادن 35 سانت هروئین واعتیاد به آن به استناد بند2 ماده 8 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن به پرداخت دو میلیون ریال جریمه نقدی و تحمل سی ضربه شلاق محکوم واز جهت اعتیاد مقرر می گردد به مراکز درمانی مراجعه و نسبت به ترک اعتیارد خود اقدام نماید.
حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ اینکه (محکوم در دادگاه مدعی است که مدت 6ماه می باشد که هروئین مصرف می نماید و عدم صدور حکم مقتضی و اکتفا به اخذ تعهد خلاف موازین قضائی است ) مورد اعتراض (واقع ) و پرونده به دادگاه ارسال می گردد
قاضی محترم صادر کننده حکم اعتراض را پذیرفته و بدون احضار متهم و تفهیم اتهام محکوم را دوباره به اتهام اعتیاد به هروئین به استناد شق دوم ماده 16 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن به مبلغ یک میلون ریال جزای نقدی و سی ضربه شلاق محکوم می نماید و پرونده به اجرای احکام عودت می گردد.
معاونت محترم اجرای احکام در ذیل حکم اصلاحی صادره مرقوم می دارند(دادگاه محترم باید متهم را احضار و اعتیاد به هروئین را به مشارالیه تفهیم و سپس رای صادر نمایند. لذا از این حکم دارای اشکال قانونی می باشد.)
پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادرسانی کل کشور ارسال و بشرح ذیل اظهارنظر می گردد:
نظریه دادیار: با عنایت به این که اعتیاد به هروئین بشرح مندرج در ص ... پرونده به وی تفهیم و آخرین دفاع نیز اخذ شده معتقدم برای اجرای حکم مورخ 13/7/77 هیچگونه مانعی وجود ندارد لذا پیشنهاد می گردد با رد اعتراض نتیجتا" تنفیذ و به مرحله اجرا گذارده شود.
نظریه معاون قضائی : حکم صادره نسبت به ع م موجه وقانونی است ، پیشنهاد تنفیذ آن می شود.
سرانجام حکم صادره در مورد آقای ع م از سوی دادستان محترم کل کشور تنفیذ می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 13972

تاریخ تصویب : 1377/08/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.