×

بدون نقض حکم صدور حکم جدیدوجاهت قانونی ندارد

بدون نقض حکم صدور حکم جدیدوجاهت قانونی ندارد

بدون-نقض-حکم-صدور-حکم-جدیدوجاهت-قانونی-ندارد

وکیل


شماره دادنامه : 12900/32
تاریخ رسیدگی : 4/9/77
مرجع رسیدگی : دادستانی کل کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 7/71499/د ارجاعی به شعبه 20 دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای ص خ به اتهام نگهداری ده سانت هروئین و استعمال آن به استناد بند2 ماده 19و 8 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر سال 1376 و با اعمال ماده 6 قانون فوق در مورد استعمال به پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی و تحمل 74 ضربه شلاق ودرخصوص نگهداری به پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی و تحمل 40 ضربه شلاق محکوم می گردد. حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ اینکه (سابقه متهم نگهداری تریاک بوده و جرم ارتکابی فعلی وی نگهداری هروئین می باشد، لذا سابقه تاثیری در مجازات جرم فعلی ندارد و ماده 6 در خصوص تریاک است ) مورد اعتراض (قرارگرفته ) و پرونده به دادگاه ارسال می گردد.
قاضی محترم صادر کننده حکم اعتراض اجرای احکام راوارددانسته و مبادرت به صدور حکم اصلاحی جدیدنموده و نامبدره را هم از جهت استعمال و هم از جهت نگهداری مواد مخدر به مجازات خفیف تری محکوم می نماید.
حکم اصلاحی جدید با توجه به اینکه حکم قبل نقض نشده است مورد اعتراض اجرای احکام واقع و پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و به شرح ذیل اظهار نظر می گردد:
نظریه دادیار: با بررسی دادنامه بدوی هرچند دادگاه با اعمال ماده 6 مارالذکر قصدش تشدیدمجازات بوده لیکن از تناسب موردنظر مقنن تجاوز ننموده و مجازات وکیفر مناسبی صادر و موردحکم قرار داده اند. از طرفی با بررسی رای اصلاحی بعد از تذکر قاضی محترم اجرای احکام ملاحظه می شود که در واقع قاضی محترم محکمه بدون اعمال ماده 6 قصدش قطعا" مجازات ثانوی بوده است اما اقدام دادگاه از جمله مواردی نیست که بتوان راسا" بدون نقض مبادرت به صدور رای اصلاحی نماید بنابراین ضمن ورود اعتراض و با توجه به کشف قصد دادگاه که می تواند به نفع متهم واقع شود عقیده به نقض هردو دادنامه ور سیدگی مجدد در مورد ص خ دارم ، اگرچه بانقض دادنامه اوی و تایید نتیجه دادنامه ثانوی این معنی می تواند محقق شود.
نظریه معاون قضائی : ایراد اجرای احکام وارد است مع الوصف پیشنهاد می شود با نقض دادنامه اول حکم اخیرالصدور نتیجتا"تنفیذ شود.
نظریه معاون قضائی : ایراد اجرای احکام وارد است مع الوصف پیشنهاد می شود با نقض دادنامه اول حکم اخیرالصدور نتیجتا"تنفیذ گردد.
سرانجام در مورخه 4/9/77 حکم صادره بدوی در مورد ص خ نقض و حکم اخیرالصدور نتیجتا" تنفیذ می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 12900

تاریخ تصویب : 1377/09/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.