×

تبرئه متهم بازداشت (در زمان حاکمیت قانون سابق ) از اتهام اعتیاد به هروئین صحیح نمی باشد

تبرئه متهم بازداشت (در زمان حاکمیت قانون سابق ) از اتهام اعتیاد به هروئین صحیح نمی باشد

تبرئه-متهم-بازداشت-(در-زمان-حاکمیت-قانون-سابق-)-از-اتهام-اعتیاد-به-هروئین-صحیح-نمی-باشد
شماره دادنامه : 14204/32
تاریخ رسیدگی : 2/10/77
مرجع رسیدگی : دادستانی کل کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 77/57180/د ارجاعی به شعبه 30 دادگاه انقلاب اسلامی تهران (مستقر در شهرری ) آقای محمدحسین الف به اتهام نگهداری هروئین واعتیادبه آن به استناد بند2 ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدر به پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی و تحمل سی ضربه شلاق و با توجه به وضع خاص وی با رعایت ماده 22 قانون مجازات اسلامی جریمه اش به نصف تقلیل (یافته ) و محکوم (شده ) ونسبت به اتهام اعتیاد به هروئین مستندا" به ماده 15 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن مصوب سال 1376 ازمجازات مقرر در ماده 16 قانون سابق معاف می گردد.
حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به علت اینکه :
1 - محکوم در تاریخ 4/4/77 با یک گرم هروئین دستگیر شده است ، چنانچه اعتیاد به هروئین نامبرده برای دادگاه محترم محرز شده باشد، وفق ماده 10 قانون مبارزه با مواد مخدر ( قانون حاکم بر وقوع جرم )، متهم معاف از مجازات به علت نگهداری هروئین است.
2 - اعتیادبه هروئین قبلا" جرم بوده و کماکان در حال حاضر نیز جرم است و درهیچ برهه ای از زمان وصف مجرمانه آن زائل نشده است تا بتوان کلیه معتادان محکوم را از زندان آزاد و تحت قرار را تبرئه نموده ، تناقض صدر ( و ) ذیل ماده 15 قانون در تبصره 1 آن ماده رفع گردیده است وصرفا" معتادانی که برای معالجه اقدام می کنند معاف از مجازات هستند نه آنهائی که دستیگر شده یا می شوند. لذا تبرئه متهم از اعتیاد به هروئین نیز در مانحن فیه صحیح نمی باشد. مورد اعتراض و پرونده به دادگاه ارسال می گردد.
دادرس محترم صادرکننده با این استدلال (به لحاظ اینکه قانون و قانونگذار از تاریخ تصویب و تدوین اصلاح مبارزه با موادمخدر در ماده 15 اعتیاد را به طور عام وکل جرم دانسته اما ارفاقا" تا زمان دستگیری و کشف جرم در زمان حاکمیت قانون لاحق با حق تفویض اجازه درمان از تقعیب کیفری جرم مزبور و لو جرم مستمر باشد مجرم را معاف داشته است ) اعتراض را وارد ندانسته پرونده به اجرای احکام عودت می گردد.
پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و بشرح ذیل اظهارنظر می گردد:
نظریه دادیار: با توجه به اینکه وقوع جرم در زمان قبل از اصلاح قانون جدید اتفاق افتاده و در زمان محکمه در قانون جدید اصلاحی بوده محکمه می بایست قانون اخف به حال متهم رااعمال می نمود که در صورت احراز اعتیاد محکوم علیه به مواد مخدر وفق ماده 10 قانون مزبور معادین به مواد مخدر هروئین تا مرز یک گرم نگهداری از مجازات معاف بوده اند و در رابطه با اعتیاد نیز محکمه می بایست حکم صادر می نمود که من حیث المجموع به نظر می رسد با ورود اعتراض از ناحیه قاضی اجرای احکام رای اصداری دارای اشکال و قابل نقض جهت رسیدگی مجدد می باشد.
نظریه معاون قضائی : با تایید اعتراض اجرای احکام پیشنهاد می شود حکم صادره نسبت به محمدحسین الف به منظور رسیدگی مجدد نقض گردد.
سرانجام حکم صارده در مورخ 2/10/77 با توجه به نظرات ابرازی از سوی دادستان محترم کل کشور نقض می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 14204

تاریخ تصویب : 1377/10/02

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.