×

اقدامات تامینی و تربیتی اخف از کیفر مجازات قانونی تلقی می شود

اقدامات تامینی و تربیتی اخف از کیفر مجازات قانونی تلقی می شود

اقدامات-تامینی-و-تربیتی-اخف-از-کیفر-مجازات-قانونی-تلقی-می-شود

وکیل


شماره دادنامه : 13654/32
تاریخ رسیدگی : 27/8/77
مرجع رسیدگی : دادستانی کل کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 77/63453/د ارجاعی به شعبه پنجم دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای احمد الف به اتهام نگهداری یک گرم تریاک و اعتیاد به آن به استناد بند 1 ماده 5 قانون اصلاحی در خصوص نگهداری به پرداخت صدهزار ریال جریمه نقدی و ده ضربه شلاق و در مورد اعتیاد مستندا" به ماده 16 قانون اصلاحی و بند ب از ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر و با رعایت ماده 11 قانون مجازات اسلامی و ماده 38 قانون اصلاحی به پانصد هزار ریال جریمه نقدی وسی ضربه شلاق محکوم می گردد.
حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ اینکه (معتادین به تریاک قبلا" ازباب سرپرستی دادستان ، جهت ترک اعتیاد به مراکز بازپروری اعزام می شوند، قانون جدید در این قسم با جرم تلقی کردن اعتیاد به تریاک ولو بار اول و تعیین مجازات نقدی و شلاق برای این بزه ، در واقع قانون لاحق اشد محسوب شده ودرمانحن فیه قابل اعمال نمی باشد. حتی در خصوص نگهداری مواد طبق حکم به قانون لاحق اشد استناد شده است که به نظر می رسدحکم صادره قابل نقض باشد) مورد اعتراض و پرونده به دادگاه ارسال می گردد.
قاضی محترم صادر کننده حکم با این استدلال (طبق قانون سابق معتاد مجرم بوده لکن برای اعتیاد به تریاک مجازات تامینی و تربیتی در نظر گرفته است و به همین دلیل دادگاه را مکلف نمود مجازات را اعمال نماید بنابراین هم طبق قانون جدید و هم طبق قانون سابق اعتیاد جرم تلقی شده است و با توجه به اینکه مجازات قانون لاحق اخف بوده به آن عمل شده است. دادگاه از جهت نگهداری یک گرم تریاک به قانون اصلاحی و قانون سابق در حد مجازات مشترک بین این دو قانون استناد کرده است و اشکالی بر حکم واردنیست ) اعتراض را وارد ندانسته و پرونده به جرای احکام عودت می گردد.
پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و بشرح ذیل اظهارنظر می گردد:
نظریه دادیار: نظر به ایکه اقدامات تامینی و تربیتی مطابق بند2 ماده 11 قانون مجازات اسلامی اخف از کیفر ومجازات قانونی تلقی شده و اعزام به بازپروری نیز نوعی اقدام تامینی وتربیتی بوده است ، لذا با تایید اعتراض قاضی محترم اجرای احکام پیشنهاد می شود احکام صادره در مورد اعتیاد جهت تجدیدرسیدگی نقض گردد.
نظریه معاون قضائی : اعتراض اجرای احکام وارد است بنا به مراتب پیشنهد می شود حکم صارده نسبت به آقای احمد الف نقض تابه استناد قانون سابق محاکه شوند.
سرانجام حکم صادره از سوی دادستان محترم کل کشور در مورخه 27/8/77 در مورد احمد الف نقض می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 13654

تاریخ تصویب : 1377/08/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.