×

جرایم موضوع ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدر ، متفاوت و مستقل از هم می باشند

جرایم موضوع ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدر ، متفاوت و مستقل از هم می باشند

جرایم-موضوع-ماده-8-قانون-مبارزه-با-مواد-مخدر-،-متفاوت-و-مستقل-از-هم-می-باشند
شماره دادنامه : 7284/32
تاریخ رسیدگی : 11/11/74
مرجع رسیدگی : دادستانی کل کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 19109/74 دادرس شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، متهم پرونده را به جهت نگهداری 70سانت هروئین و فروش 10 سانت هروئین به استناد بند2 ماده 8 به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی و تحمل سی ضربه شلاق و در خصوص استعمال تریاک مشارالیه را به استناد ماده 19 قانون مبارزه با مواد مخدر به پرداخت سی و هفت هزار ریال محکوم می نماید. رای صادره توسط قاضی محترم اجرای احکام از این حیث که بزه نگهداری 70 سانت هروئین با بزه فروش 10سانت هروئین دیگر( با توجه به عناصر تشکیل دهنده جرم ) دو جرم متفاوت از هم می باشند و باعنایت به صدر ماده 47 قانون مجازات اسلامی می باید برای هر یک از این جرایم مجازات جداگانه ای تعیین گردد مورد اعتراض واقع و از دادگاه درخواست می شود تا در مورد بزه اعتیارد به هروئین که به متهم تفهیم دشه (نفیا" یا اثباتا") حکم صادر شنود. دادگاه با این استدلال که عناوین مجرمانه مذکوردر ماده ق0م 0م 0م مانند خرید و فروش ، تولید، توزیع و اخفاء کلا" قاچاق مواد مخدر محسوب می شوند و دارای مجازات یکسانی می باشند،موضوع را منصرف از ماده 47 ق 0م 0ا دانسته و در رابطه با اعتیادبه هروئین نیز به علت ایکه در خصوص استعمال تریاک متهم محکومیت یافته دادگاه را فارغ از اظهارنظر دانسته است.
پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال وبه شرح ذیل ا ظهارنظر می گردد:
نظریه دادیار: با عنایت به سیاق ماده 8 قانون مارالذکرکه حمل و نگهداری و فروش ... هروئین را در یک ردیف قرار داده و همچون ماده 4و5 تفکیک قائل نشده ، لهذا اعتراض دایره اجراء از این حیث غیرموجه تشخیص می گردد اما حاکم محترم می بایست نسبت به اعتیاد متم اظهار نظر می نمود.
نظریه معاون قضائی : (گرچه قانون برای خرید نگهداری حمل و فروش در ماده 8 مجازاتی مشابه در نظر گرفته است ولی این امرموجب سلب عناوی مجرمانه هر یک از اعمال مزبور نمی گردد بنا به مراتب در این پرونده نگهداری 70 سانت هروئین و فروش 10 سانت هروئین دو عمل تلقی و به تناسب با توجه به میزان مواد به استناد بند2 ماده 8 قابل مجازات است.)
سرانجام در مورخه 11/11/74حکم توسط دادستان کل کشورنقض می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 7284

تاریخ تصویب : 1374/11/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.