×

نگهداری تریاک و فروش بخشی ازآن مستلزم تعیین 2مجازات علیحده است

نگهداری تریاک و فروش بخشی ازآن مستلزم تعیین 2مجازات علیحده است

نگهداری-تریاک-و-فروش-بخشی-ازآن-مستلزم-تعیین-2مجازات-علیحده-است
شماره دادنامه : 8167/23
تاریخ رسیدگی : 28/5/75
مرجع رسیدگی : دیوان عالی کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 8416/74/م د دادرس شعبه 9 دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، متهم را از حیث وارد کردن 30/7 گرم تریاک به زندان و فروش 60/2 گرم از آن و نگهداری 70/4 گرم تریاک در زندان ،اعتیاد به تریاک به استناد بند 1 ماده چهار و بند1 ماده 5 و ماده 12 وبند ب ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر و ماده 46 قانون مجازات اسلامی به پرداخت مبلغ پانصد هزار ریال جریمه نقدی و پنجاه ضربه شلاق و انفصال دایم از خدمات دولتی محکوم می نماید. همچنین به لحاظ بازداشت متهم ،اعتیاد وی را منتفی می داند.
رای صادره توسط قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ عدم شمول جرم ارتکابی با ماده اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال می گردد.
نظریه دادیار: هرچند با توجه به محتویات پرونده (و) ملاحظه اظهارات و اقاریر یوسف ح اعتراض موجه به نظر می رسد ولیکن با عنایت به اینکه دادگاه در ارتباط با فروش مواد مستندا" به بند یک ماده 4 با رعایت ماده 12 قانون مبارزه با مواد مخدر اتخاذتصمیم نموده و مبادرت به اصدار رای تکمیلی نماید و نیاز به نقض حکم نمی باشد. لازم به توضیح است که دادرس محترم دادگاه در پذیرش اعتراض سهوا" اعلام نموده حکم از لحاظ فروش مخدوش اعتیادنامبرده نیز قبلا" و بشرح مذکوردر صفحه ... اتخاذ تصمیم گردیده است.
نظریه معاون قضائی : با توجه به اینکه دو اتهام جداگانه نگهداری تریاک و فرش آن به یوسف ح منتسب است که در مورد فروش حکم مقتضی صادر گردیده است علیهذا در صورت موافقت پرونده جهت رسیدگی به اتهام نگهداری و اصدرا حکم در این مورد به مرجع صالح اعاده شود.
نهایتا" در تاریخ 28/5/75 رئیس محترم دیوان عالی کشور با پینشهاد معاون قضائی موافقت می نمایند.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 8167

تاریخ تصویب : 1375/05/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.