×

تخفیف مجازات علیرغم عدم اعمال ماده 22 ق 0م 0ا0

تخفیف مجازات علیرغم عدم اعمال ماده 22 ق 0م 0ا0

تخفیف-مجازات-علیرغم-عدم-اعمال-ماده-22-ق-0م-0ا0

وکیل


شماره دادنامه : 8231/32
تاریخ رسیدگی : 31/6/75
مرجع رسیدگی : دیوان عالی کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 36333/85/د رئیس شعبه 9 دادگاه اسلامی تهران ، متهم را از حیث خرید و حمل پنج کیلوگرم تریاک و فروش یکصد و پنج لول (حدوددوکیلوگرم ) و کشف یک کیلو وچهارصدگرم ازکل مواد حمل شده به استناد بند سه ماده چهار قانون مبارزه با مواد مخدر به ده میلیون ریال جریمه نقدی و هفتاد و چهار ضربه شلاق و چهارسال حبس با احنساب ایام بازداشت موقت و به استناد بند3 ماده 5 قانون مذکور به پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و هفتاد و چهارضربه شلاق و دو سال حبس محکوم می نماید.
رای صادره توسط قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ ذکرننمودن جهات تخلیف در رای صادره و عدم رعایت تناسب بین جرم ارتکابی و مجازات تعیین شده ، اعتراض شده است. دادگاه اعتراض را نپذیرفته است. پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال می گردد.
نظریه دادیار: با توجه به اینکه جهات تخفیف بنا به تکلیف تبصره یک ماده 22 ق 0م 0م 0ا در متن دادنامه ذکر نشده و ماده 22 قانون مذکور هم صرفا" برای تبدیل مجازات حبس مورد استفاده قرار گرفته لذا مجازات تعیین شده (که در واقع حداقل مجازات مقرردربند سه مادتین 4و5 قانون مبارزه با مواد مخدر بوده و برای 500 گرم پیش بینی گردیده ) با جرایم ارتکابی مناسب نمی باشد. علیهذا ضمن موجه دانستن اعتراض وارده عقیده به نقض دادنامه و بررسی مجدد در شعبه همعرض را دارم 0
نظریه معاون قضائی : با توجه به بررسی های انجام شده واختیارات قانونی حاکم مخترم موردی برای نقض حکم اصداری نسبت به عباس ن به نظر نمی رسد. در صورت موافقت حکم تنفیذ شود.
نهایتا" حکم توسط رئیس محترم دیوان عالی کشورتنفیذمی گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 8231

تاریخ تصویب : 1375/06/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.