×

تقلیل حبس نوعی تخفیف محسوب می گردد

تقلیل حبس نوعی تخفیف محسوب می گردد

تقلیل-حبس-نوعی-تخفیف-محسوب-می-گردد
شماره دادنامه : 14709/32
تاریخ رسیدگی : 18/11/77
مرجع رسیدگی : دیوان عالی کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 76/40033/د ارجاعی به شعبه هجدهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای یعقوب م به اتهام اعتیاد برای بار دوم به استناد بند 2 ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر سال 1367 به یک سال حبس و پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می گردد.
پرونده در اجرای بند2 ماده 11 قانون مجازات به دادگاه ارسال می گردد. قاضی محترم صاردکننده رای پس از تشکیل جلسه دادگاه با استدلال به اینکه ( قانون جدید در خصوص موضوع اتهامی فوق قانون اخف به نظر می رسد ومعنای تخفیف در بند2 ماده 11 قانون مجازات اسلامی ) بقیه مجازات حبس وی را تخفیف می دهد و پرونده به اجرای احکام عودت می گردد.
قاضی محترم اجرای احکام در پاسخ مرقوم می دارند(حکم تخفیفی با عنایت به اینکه در قانون لاحق فقط تا74 ضربه شلاق تعیین شده است به نظر میرسد قابل نقض باشد) و پرونده جهت اعلام نظر به دادگاه می رسد. قاضی محترم صادر کننده رای اعلام نظر می فرمایند (همانطوری که در حکم هم قید شده است معنای تخفیف تبدیل نمی باشد لذا اعتقاد درام با توجه به اختیارات داده شده کم نمودن حبس نوعی تخفیف محسوب می گردد، لذا بر مبنای آن حکم صادر شده است ) قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ اینکه (تخفیف مجازات قبلی با لحاظ قانون اخف باید بصورت پذیرد به نظر می رسد قانون اخف لاحق (تا74 ضربه شلاق ) در تخفیف لحاظ نشده است بلکه صرفا" از مجازات قبلی کسر کرده اند و تخفیف باعبارت (بقیه حبس تخفیف داده می شود) بدین معناست که جریمه از این تاریخ به بعد به قوت خود باقی است حال آنکه در قانون اخف فعلی در مانحن فیه اصلا" جریمه مقرر نشده است. لذا قانون فعلی کاملا" لحاظ نشده است ) پاسخ دادگاه را قانع کننده ندانسته و پرونده در اجرای ماده 18آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و به شرح ذیل اظهارنظرمی گردد. نظریه دادیار: با عنایت به مفاد قسمت دوم ماده 16 قانون اصلاحی عمل دادگاه منطبق با موازین نبوده و قابلیت تنفیذ و اجراء را ندارد و لهذا محکوم ثانوی حکم به نقض است تا مجددا" به درخواست محکوم علیه رسیدگی و صرفا" به تعیین مجازات شلاق محکوم شود.
نظریه معاون قضائی : در صورت موافقت ، حکم اخیرالصدور نسبت به یعقوب م نقض (شود) تا حاکم محترم وفق مفاد ماده 11 قانون مجازات اسلامی در مورد حکم قبلی اقدام نمایند.
نهایتا" حکم صادره در مورخه 18/1/77 از سوی رئیس محترم دیوان عالی کشور نقض می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

149

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 14709

تاریخ تصویب : 1377/11/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.