×

بند2 ماده 11 ق- م- ا وقتی قابل اعمال است که در قانون جدید مجازات تقلیل (یافته ) و تغییر کرده باشد

بند2 ماده 11 ق- م- ا وقتی قابل اعمال است که در قانون جدید مجازات تقلیل (یافته ) و تغییر کرده باشد

بند2-ماده-11-ق--م--ا-وقتی-قابل-اعمال-است-که-در-قانون-جدید-مجازات-تقلیل-(یافته-)-و-تغییر-کرده-باشد
شماره دادنامه : 14781/32
تاریخ رسیدگی : 25/11/77
مرجع رسیدگی : دیوان عالی کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 76/33359/د ارجاعی به شعبه 34 دادگاه انقلاب سلامی تهرن ، آقای فتح ا ... خ به اتهام خرید و فروش 3کیلو گرم تریاک و حمل آن به استناد بند3 ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر سال 1367 به 6 سلا حبس و پرداخت سی میلیون ریال جریمه نقدی و50 ضربه شلاق محکوم می گردد. محکوم علیه با توجه به قانون جدید تقاضای اعمال بند2 ماده 11 قانون وتخفیف در مجازات خود رامی نماید و دادگاه پس از تشکیل جلسه با ملحوظ داشتن وضعیت محکوم و فقد سابقه مجازات را به 3 سال حبس و 5 میلیون ریال جریمه نقدی تقلیل می دهد.
حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ اینکه (مجازات بند3 ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر در سال 1367با قانون اصلاحی جدید سال 1376 در خصوص مجازات تغییری نکرده و تخفیف نیافته است ، لذا تبدیل 6سال حبس به سه سال فاقد وجاهت قانونی است ) مورداعتراض (قرارگرفته ) و پرونده به دادگاه ارسال می گردد.
قاضی محترم صادر کننده رای اعلام می نمایند بر نظریه خود باقی هستند. قاضی محترم اجرای احکام در پاسخ استدلال دادگاه مرقوم می دارند(نظر به اینکه تخفیف مجازات که راسا" توسط دادگاه بدون نقض مجدد حکم به عمل می آید در جائی است که واقعا" مجازات (حبس ) تقلیل یافته باشد لذا اعمال تخفیف که قانونا" پیش بینی نشده است صحیح نمی باشد)0
پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و بشرح ذیل اظهارنظرمی گردد.
نظریه دادیار: با عنایت به متن مواد4 قانون سابق ولاحق (بند2) ملاحظه می گردد نه تنها تخفیف به عمل نیامده بلکه از نقطه نظر جریمه مجازات تشدید گردیده و در مجازات حبس یکسان است ، فلذا اعمال بند2 ماده 11 با این وصف مخالف فلسفه تخفیف وشان تصویب ماده مذکور است. با وارد تشخیص دادن اعتراض اجرای احکام عقیده به نقض رای اخیرالتصویب دارم 0
نظریه معاون قضائی : با تایید استلدال فوق پیشنهاد می شود حکم اخیرالصدور که در اجرای بند2 ماده 11 قانون مجازات اسلامی صادر گردیده نقض شود.
نهایتا" حکم صادره باتوجه به استدلالات ابرازی درمورخ 25/11/77 از سوی رئیس محترم دیوان عالی کشور نقض می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

149

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 14781

تاریخ تصویب : 1377/11/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.