×

در صورت اصدار حکم تخفیفی از تاریخ صدور حکم مجازات قبلی قابل الاجراست

در صورت اصدار حکم تخفیفی از تاریخ صدور حکم مجازات قبلی قابل الاجراست

در-صورت-اصدار-حکم-تخفیفی-از-تاریخ-صدور-حکم-مجازات-قبلی-قابل-الاجراست
شماره دادنامه : 14747/32
تاریخ رسیدگی : 25/11/77
مرجع رسیدگی : دادستانی کل کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 77/65951/د ارجاعی به شعبه نهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای محمود د به اتهام نگهداری 5 سانت هروئین و اعتیاد به آن به استناد بند1 ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر به ششصد هزار ریال جریمه نقدی و شش ماه حبس محکوم و در رابطه با اتهام نگهداری هروئین به استناد ماده 10 قانون فوق حکم برائت صادر می شود.
محکوم علیه در اجرای بند2 ماده 11 قانون مجازات اسلامی تقاضای تخفیف در مجازات خود را نموده که دادگاه پس از تشکیل جلسه فوق العاده با لحاظ اینکه امکان بهره وری از مواد38و39 قانون مجازات اسلامی (عفو مشروط) وجود دارد درخواست محکوم راردمی نماید و حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ اینکه (وفق ماده 11 ق 0م 0ا همان مجازات قبلی است که تخفیف می یابدوحکم تخفیفی ، که صادر نمایید از همان تاریخ صدور مجازات قبلی قابل الاجراست نیاز به دلیل دارد و ادعاست نه اینکه خود ادعا را دلیل قرار دهید، دادگاه معتقد است حکم تخفیفی از همان تاریخ صدور خودش اجراء می شود و مضافا" مجموع مجازات مقرر در قانون جدید باید اخف باشد. در این مورد لازم آن است که محکومیت جزای نقدی افزایش یابد و حا لانکه اخف به حال مته جریمه نقدی سابق است و با توجه به تحمل حبس یک دوم ، استفاده زا عفو مشروط است. ازخودمحکوم علیه هم سئوال کنید قطعا" آنچه در دادگاه تشخیص داده است اخف تلقی می کنند.)
قاضی محترم اجرای احکام در جواب استدلال دادگاه مرقوم می دارند (اولا" دو دلیل قبل از ادعا ذکر شده است که شایسته بود دادگاه محترم به آن توجه می فرمودند. ضمنا" مگر می شود حکم تخفیفی صادر نمود ونسبت به ایام بازداشت فیمابین حکم اولیه و حکم تخفیفی بی اعتنابود، حکم تخفیفی هر چه باشد، این ایام قابل محاسبه است. ثانیا" کلیه شرایط مندرج در ماده 11 قانون مجازات اسلامی موجود است ( قانون جدید اخف است و محکوم علیه تقاضا داده ) لذا دادگاه محترم مکلف به تخفیف دادن مجازات قبلی با لحاظ قانون فعلی است و نمی تواند بنا به هر دلیلی این تکلیف قانونی را رفع نماید.
پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و بشرح ذیل اظهارنظر می گردد:
نظریه دادیار: نظر به استدلال موجه و مدلل اجرای احکام عقیده به نقض قرار صادره جهت اعمال قانون لاحق در اجرای بند2 ماده 11 قانون مجازات اسلامی را دارم 0
نظریه معاون قضایئی : با تایید نظر اجرای احکام پیشنهادمی شود تصمیم اخیر محکمه در مورد رد درخواست اعمال ماده 11 قانون مجازات اسلامی از جانب محکوم علیه لغو شود.
نهایتا" در مورخه 25/11/77 قرار صادره از سوی رئیس محترم دیوان عالی کشور نقض می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

149

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 14747

تاریخ تصویب : 1377/11/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.