×

ملاک در الزام مداخله وکیل از سوی دادگاه مجازات اصلی تعیین شده برای آن جرم است

ملاک در الزام مداخله وکیل از سوی دادگاه مجازات اصلی تعیین شده برای آن جرم است

ملاک-در-الزام-مداخله-وکیل-از-سوی-دادگاه-مجازات-اصلی-تعیین-شده-برای-آن-جرم-است
شماره دادنامه : 9810/32
تاریخ رسیدگی : 11/4/76
مرجع رسیدگی : دادستانی کل کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 76/20378/د ارجاعی به شعبه 24دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای محمدرضا ح به اتهام نگهداری 262گرم هروئین و20 گرم تریاک به استناد تبصره یک بند6 قانون مبارزه با مواد مخدر سال 1376 و با رعایت ماده 47و22 قانون مجازات اسلامی با توجه به جوانی و فقد سابقه به پرداخت پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و ده سال حبس و چهل ضربه شلاق و در مورد تریاک مستندا" به بند 1 ماده 5 قانون مبارزه با مواد مخدر به یکصد هزار ریال جریمه نقدی و ده ضربه شلاق محکوم می گردد.
حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ اینکه (مستندا" به رای وحدت رویه شماره 15 مورخه 28/6/63 نظر به لزوم مداخله وکیل تسخیری در موردی که مجازات اصل آن جرم اعدام و حبس ابد می باشد) (مورد) اعتراض (قرارگرفته ) و پرونده به دادگاه ارسال می گردد.
قاضی محترم صادر کننده رای ضمن رد اعتراض پاسخ می دهند:( با توجه به عدم درخواست ویکل از ناحیه محکوم و اینکه مجازات تعیین شده کمتر از اعدام و حبس ابد می باشد و دادگاه فارغ از رسیدگی شده است اقدام دیگری میسر نمی شود)0
استدلال دادگاه به نظر قاضی محترم اجرای احکام قانع کننده نبوده و پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و بشرح ذیل اظهارنظر می گردد:
نظریه دادیار: اولا" در جرایمی که کیفر قانونی آن اعدام یا حبس ابد می باشد مداخله وکیل الزامی است. ثانیا" در موضوع مطروحه در پرونده حاضر اتهام ا نتسابی به آقای محمدرضا ح دایر به نگهداری 262 گرم هروئین بر فرض عدم احراز بار دوم کیفرقانونی آن حبس ابد و مصارده اموال می باشد. ثانیا" با توجه به کیفیت کشف مواد مخدر جاسازی (اختفاء آن ) و قرائن وامارات موجود درپرونده بسیار بعید به نظر می رسد نامبرده فوق برای بار اول مرتکب جرم موصوف گردیده باشد. به نظر می رسد وی توزیع کننده ای فعال باشد و کیفر تعیین شده هیچگونه تناسبی با جرم ارتکابی ندارد، ضمن تایید اعتراض اجرای احکام از جهت شکلی مبنا نیز دادنامه اصداری مخدوش می باشد، عقیده به نقض آن دارم 0
نظریه معاون قضائی : اعتراض اجرای احکام وارد به نظر می رسد. بنا به مراتب پیشنهاد نقض حکم صادر شده درموردمحمدرضا ح رسیدگی مجدد می شود.
نهایتا" حکم صادره در مورد محکوم محمدرضا ح درمورخه 11/4/76 از سوی دادستان محترم کل کشور نقض می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

149

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 9810

تاریخ تصویب : 1376/04/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.