×

لایحه قانونی راجع به واگذاری اعیانی و تاسیسات باغات احداثی سازمان عمران قزوین

لایحه قانونی راجع به واگذاری اعیانی و تاسیسات باغات احداثی سازمان عمران قزوین

لایحه-قانونی-راجع-به-واگذاری-اعیانی-و-تاسیسات-باغات-احداثی-سازمان-عمران-قزوین

وکیل


شماره 1204 26/1/1359
وزارت کشاورزی و عمران روستائی
لایحه قانونی راجع به واگذاری اعیانی و تاسیسات باغات احداثی سازمان عمران قزوین که در جلسه مورخ 4/12/1358 به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است به پیوست ابلاغ میگردد.

ماده 1- بمنظور افزایش سطح درآمد کشاورزان و بهره دهی باغات و واگذاری امور زراعی به کشاورزان و استفاده حداکثر نیروی انسانی موجود در روستاها اعیانی و تاسیسات باغات احداثی سازمان عمران قزوین در عرصه اراضی زارعین صاحب نسق مشمول قوانین و مقررات اصلاحات ارضی به نسبت نسق و ترتیب مقرر در این قانون مشاعا" و بلاعوض بآنان واگذار میگردد.
تبصره -واگذاری اعیانی و در اختیار گذاردن عرصه باغات فوق به زارعین صاحب نسق بموجب صورتمجلسی خواهد بود که بین سازمان عمران قزوین از یک طرف و زارعین ذیربط از طرف دیگر تنظیم میگردد این صورتمجلس حاوی مشخصات کامل باغ و تأسیسات مربوط به آن در هر قریه میباشد جهت تعیین میزان سهم زارعین از اعیانی های واگذاری سوابق و اسناد تنظیمی در اجرای مقررات اصلاحات ارضی ملاک عمل خواهد بود.
ماده 2- بمنظور سهولت درنگهداری و بهره برداری از باغات و همچنین استفاده از وام سازمانهای اعتباری زارعین صاحب نسقی که باغات احداثی به آنها واگذار میگردد در هر قریه شرکت تعاونی روستائی براساس قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی و آئین نامه مربوط به آن تأسیس خواهند نمود. سهام هر یک از زارعین صاحب نسق در شکرت مزبور به نسبت مقدار نسقی است که دارند.
تبصره - انجام امور مربوط به تأسیس شرکت و نظارت در حسن اداره این شرکتها و همچنین تنظیم اساسنامه آن بعهده سازمان عمران قزوین میباشد.
ماده 3- در روستاهائیکه باغات احداثی سازمان عمران قزوین در اراضی سهمی اشخاص غیر زارع قزوین - دادگستری و شرکت تعاونی موضوع ماده 2 این قانون ارزیابی و وسیله زارعین به نسبت سهم هر یک از آنها به مالک ذیربط پرداخت خواهد گردید در غیر اینصورت صاحب عرصه محق بدریافت حق الارض از شرکت تعاونی روستائی خواهد بود.
ماده 4- سازمان عمران قزوین موظف است جهت اداره صحیح باغات راهنمائیهای فنی و آموزشی لازم را به زارعین بنماید.
ماده 5- شرکت و زارعین صاحب نسقی که در اجرای این قانون صاحب اعیانی باغات میگردند موظفند کلیه دستورات مأمورین سازمان عمران قزوین را درمورد نحوه اداره و نگهداری باغات از قبیل ابیاری - سمپاشی - هرس - کودپاشی و غیره را رعایت نمده و چنانچه جهت بهره برداری از باغات اقدام به تفکیک و قطعه قطعه نمودن آنها نموده و یا در حفظ و نگهداری باغات و اجرای دستورات مأمورین سازمان کوتاهی نموده و به تشخیص سازمان عمران قزوین باعث خرابی آنها گردند وزارت کشاورزی و عمران روستائی مجاز است باغ مذکور را تصرف و باشخاص واجد صلاحیت محلی واگذار نماید.
ماده 6- بعد از واگذاری باغات چنانچه هر یک از زارعین صاحب نسق که اعیانی باغات به آنها واگذار شده است روستای مربوط را حداکثر به مدت یکسال ترک نماید از عضویت شرکت تعاونی روستائی موضوع این قانون اخراج و سهمیه مالکیت آنها نسبت به اعیانی و عرصه باغات براساس ماده 3 این قانون ارزیابی و توسط شرکت خریداری و به اشخاص حائز شرایط مقیم در همان قریه فروخته خواهد شد.
ماده 7- با اجرای این قانون سازمان عمران قزوین و زارعین نسبت به هزینه های احداث و نگهداری سنوات گذشته وهمچنین عایدات حاصله از فروش سردرختی باغات مزبور هیچگونه ادعا و حقی بر یکدیگر نخواند داشت.
ماده 8- آئین نامه اجرائی این قانون با توجه به قانون نحوه واگذاری و احیای اراضی مصوب 25/6/58 و آئین نامه های آن از نظر حدود تفکیک اراضی توسط سازمان عمران قزوین تهیه و پس از تصویب وزارت کشاورزی و عمران روستائی بمورد اجراء گذارده خواهد شد.
ماده 9- وزارت کشاورزی و عمران روستائی مامور اجرای این لایحه قانونی خواهد بود.
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10254

تاریخ تصویب : 1358/12/04

تاریخ ابلاغ : 1359/02/21

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.