×

لایحه قانونی راجع به اجازه اجرای طرح توسعه مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی وزارت بهداری و بهزیستی

لایحه قانونی راجع به اجازه اجرای طرح توسعه مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی وزارت بهداری و بهزیستی

لایحه-قانونی-راجع-به-اجازه-اجرای-طرح-توسعه-مجتمع-آموزشی-پژوهشی-درمانی-وزارت-بهداری-و-بهزیستی
شماره 2235 د 23/11/1358
وزارت بهداری و بهزیستی
لایحه قانونی راجع به اجازه اجرای طرح توسعه مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی وزارت بهداری و بهزیستی که در جلسه مورخ 22/10/1358 به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است به پیوست ابلاغ میگردد.

ماده واحده - بوزارت بهداری و بهزیستی اجازه داده میشود که طرح توسعه مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی وزارت بهداری و بهزیستی را که اساسنامه آن پیوست میباشد بموقع اجرا گذارد.
طرح مجتمع آموزشی، پژوهشی، و درمانی وزارت بهداری و بهزیستی
بمنظور پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی و بخصوص تربیت پزشکان و وابستگان پزشکی متعهد پایبند به اهداف مقدس اسلام و طرح خودکفائی مملکت از نظر نیروی انسانی لازم برای اجرای برنامه های بهداشتی و درمانی در سرتاسر مملکت طرح تشکیل مجتمع آموزشی و پژوهشی و درمانی وزارت بهداری و بهزیستی بترتیبی که در ذیل ذکر خواهد شد ضروری بنظر میرسد.
اهداف
1 - ایجاد ضابطه های آموزش و درمانی و بخصوص برنامه ریزی در مؤسسات وزارت بهداری و بهزیستی و قسمتهای تابعه برای تربیت قسمت زیادی از نیروی انسانی مورد نیاز که دارای ویژگیهای متناسب با احتیاجات شبکه بهداشتی و درمانی کشور باشند.
2 - ایجاد سازمانیکه بتواند مؤسسات آموزشی فعلی وزارت بهداری و بهزیستی را در صورت لزوم درهم ادغام نماید و همه را تحت ضوابط صحیح و برنامه هماهنگ درآورد.
3 - ایجاد امکانات لازم برای جذب نیروهای پزشکی ومتخصیصن ایرانی که در حال حاضر در خارج از کشور هستند.
4 - مطالعه و برنامه ریزی و اجرای صحیح برنامه های آموزشی پزشکی.
5 - بررسی جامع نیازهای پزشکی دندانپزشکی و پیراپزشکی جامعه بمسائل پزشکی اجتماعی.
6 - اجرای برنامه های تربیت پزشک عمومی و پزشک متخصص در کلیه رشته ها (بخصوص در رشته فوریتهای پزشکی) پرستار، ماما ، بهیار (پس از تصویب وزارت فرهنگ و آموزش عالی)
7 - طرح و اجرای برنامه فوق لیسانس بهداشت و تنظیم خانواده با استفاده از پرستار، ماما، و ماما پرستار (دوره دوساله)
8 - اجرای برنامه بازآموزی پزشکانی که مدتهاست از خدمات درمانی دور بوده (دوره کوتاه مدت) و طبیبهای درمانی که از دوره های آموزشی محروم بوده اند.
9 - ترتیب سمینار و کنفرانس های آموزشی برای اطبای شاغل و سایر و کادر درمانی وبهداشتی بمنظور هماهنگ ساختن آنها با پیشرفت های علم پزشکی
10-مطالعه و ارزشیابی مداوم برنامه ها برای هماهنگ ساختن پیشرفت علوم پزشکی و بهداشتی با نیازهای مملکتی.
11-تهیه استانداردهای آموزشی برای هماهنگ ساختن مراکز آموزشی مختلف در سرتاسر کشور.
12-اجرای برنامه آموزشی و بازآموزی پرسنل وتکنسین در رشته های آزمایشگاهی و وابسته پزشکی.
اصول کلی اجرائی طرح:
1 - تشکیل مؤسسه أی بمنظور هماهنگ ساختن و اجراء و نظارت در امور آموزشی رشته ها و دوره های مختلف پزشکی، پرستاری، مامائی و پیراپزشکی (وابسته به وزارت بهداری و بهزیستی) با موقعیتی از نظر اداری ومالی که بتواند مؤسسات مهم و با ارزشی را تشکیل دهد و نحوه اداره آن بنحوی باشد که از نظر علمی بتواند افراد واجد شرایط را بخود جلب نماید.
2 - این سازمان از یک عده مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداری وبهزیستی و سایر سازمانهای وابسته که صلاحیت آموزشی آنها در سطوح مختلف قبلا مورد تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی قرار گرفته و یا قرار خواهد گرفت تشکیل میگردد و بنام :
(مجتمع آموزشی، پژوهشی وزارت بهداری و بهزیستی)
نامیده خواهد شد، آنچه لزوم اتخاز چنین تصمیمی را ایجاب مینماید بطور خلاصه عبارتست از :
الف - نداشتن کنترل کافی از طرف دانشکده ها یا مؤسسات آموزشی بر روی بیمارستانها وزارت بهداری وبهزیستی برای اجرای دقیق برنامه های آموزشی.
ب - عدم همکاری از طرف پزشکان وزارت بهداری با این مؤسسات در امر آموزش بعلت عدم تمایل ویا سایر اشکالات موجود.
ج - تعداد مراکز تصمیم گیری در مورد مراکز آموزشی و پژوهشی و عدم هماهنگی بین آنها.
د - اتخاذ روشهای مختلف درمدیریت های اداری و مالی و تشکیلات مؤسسات مزبور در عین وابستگی بوزارت بهداری وبهزیستی.
ه- نابرابری و گوناگون بودن کیفیت و کمیت آموزش و فعالیتهای اجرائی مربوط به آن.
و - فقدان همکاری بین مؤسسات مختلف برای جبران کمبودهای آموزشی آنها.
3 - تمام تشکیلات برنامه ریزی آموزشی موجود مربوط به رشته های پزشکی پیراپزشکی پرستاری ومامائی واقع در وزارت بهداری وبهزیستی و سازمانهای وابسته در این مجتمع منتقل خواهد شد و پزشکانی که مایل بشرکت در آموزش نیستند یا فاقد شرایط لازم هستند به سایر مراکز درمانی منتقل خواهند شد.
4 - مجتمع آموزشی پژوهشی وزارت بهداری دقیقا" آن نوع پرسنلی را تربیت مینماید که مورد نیاز شبکه بهداشتی درمانی کشور از پائین ترین راه تا بالاترین سطح تخصصی باشد.
5 - در استانهای مختلف کشور نیز مؤسسات آموزشی تابع وزارت بهداری وبهزیستی یا درهم ادغام میشود و یا از جمع آنها مجموع آموزشی پژوهشی استانی تشکیل خواهد شد که از نظر ضوابط آموزشی و نحوه عملکرد تابع مجتمع آموزشی پژوهشی مرکز خواهد بود.
6 - جهت پیوستن مؤسسات و بیمارستانهای مختلف به مجتمع پزشکی شورای عالی مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پس از بررسی مؤسسات منتخب را بوزارت بهداری وبهزیستی پیشنهاد مینماید این مؤسسات شامل مؤسسات آموزش عالی وابسته بوزارت بهداری وبهزیستی و بیمارستانهای آموزشی و مراکز تربیت پیراپزشکان و مراکز بهداشتی درمانی نموده و شبکه های تندرستی و درمانی و غیره میباشد.
7 - برای اینکه تمام اقدامات لازم در جهت ایجاد مجتمع با همفکری و همکاری واشتراک مساعی مقامات مسئول و کارشناسان انجام پذیرد پیشنهاد میشود که هیأت اجرائی با اختیارات کامل تامین گردد و سرپرستی مجتمع بعنوان دبیر هیأت اجرائی عمل نماید و بعلاوه بودجه و پرسنل لازم مکان و تجهیزات و وسائل مورد لزوم در اختیار سرپرستی مجموعه قرار گیرد.
اعضاء شورای عالی مجتمع آموزشی و پژوهشی درمانی عبارتند از:
1 - وزیر بهداری وبهزیستی.
2 - معاون درمانی وزارت بهداری وبهزیستی.
3 - معاون آموزشی وزارت بهداری وبهزیستی.
4 - رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی وزارت بهداری وبهزیستی.
5 - قائم مقام مجتمع آموزشی پژوهشی.
6 - پنج نفز از مقامات علمی بانتخاب شورای بررسی نیروهای انسانی که مقام علمی و دانشگاهی آنها بتصویب شورا رسیده باشد و در استخدام مجتمع بوده و یا آمادگی خود را برای انتقال باین مجتمع اعلام داشته باشند.
معاون آموزشی در صورتیکه از بین افراد مجتمع آموزشی پژوهشی انتخاب شود ریاست مجتمع را نیز خواهد داشت. در غیر اینصورت رئیس مجتمع بتوسط شورای عالی مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی انتخاب خواهد شد.
مصوبت شورا لازم الاجراء بوده و رئیس مجتمع مجری آن خواهد بود.
حقوق و مزایای کلیه کارکنانی که بنحوی از انحاء در این طرح انجام وظیفه مینمایند طبق مقرراتی خواهد بود که بطور جداگانه بتصویب خواهد رسید و تا زمانیکه مقررات مزبور تبصویب نرسیده است وزارت بهداری و بهزیستی ازمحل بودجه های مربوطه عمل خواهد کرد.
شورای آموزشی پژوهشی درمانی آئین نامه های لازم را تهیه و بموقع اجراء خواهد گذاشت.
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10261

تاریخ تصویب : 1358/10/22

تاریخ ابلاغ : 1359/02/29

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.