×

قانون مربوط به موافقتنامه ترانزیت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی افغانستان

قانون مربوط به موافقتنامه ترانزیت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی افغانستان

قانون-مربوط-به-موافقتنامه-ترانزیت-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-پادشاهی-افغانستان
ماده واحده - به دولت اجازه داده می شود موافقتنامه ضمیمه راجع به ترانزیت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی افغانستان و پروتکل های مربوطه و نامه های منضم به آن را که در تاریخ 12/11/1340 منعقد شده اجرا نمایند.
قانون بالا مشتمل بر یک ماده و متن موافقت نامه و پروتکلها و نامه های منضم به آن در جلسه روز پنج شنبه بیست و نهم مهر ماه یک هزار و سیصد و چهل و چهار به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است .
رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی
قانون فوق در جلسه روز دوشنبه 20/10/1344 به تصویب مجلس سنا رسیده است
موافقتنامه ترانزیت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی افغانستان
اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران و
اعلیحضرت همایون پادشاه افغانستان
به منظور تحکیم و تشیید روابط اقتصادی بین دو کشور بر اساس منافع مشترک و برای فراهم آوردن تسهیلات ترانزیتی جهت عبور و مرور اجناس و مال التجاره در خاک یکدیگر با در نظر گرفتن حجم کنونی و توسعه آینده آن تصمیم گرفته اند موافقتنامه ای امضا کنند و به این منظور نمایندگان تام الاختیار خود را به شرح زیر تعیین نمودند:
اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران
جناب آقای دکتر حیدرعلی غفاری معاون وزارت بازرگانی ایران
اعلیحضرت همایون پادشاه افغانستان
جناب آقای محمد سرور عمر معاون وزارت تجارت افغانستان
مشارالیهما پس از ارائه و مبادله اختیارنامه های خود که در کمال صحت و اعتبار بود نسبت به مواد آتی موافقت نمودند.
ماده اول - طرفین متعاهدین موافقت می نمایند که مطابق مواد این موافقتنامه به یکدیگر آزادی ترانزیت از خاک خود به خاک طرف دیگر اعطا و آن را تضمین کنند.
هیچ تمیز و تبعیضی بر اساس پرچم کشتی - کشور تولیدکننده - محل مبدا محل حرکت - مرز ورودی و خروجی - مقصد کالا (منزل مقصود) مالکیت اجناس و مال التجاره کشتی ها یا سایر وسائل حمل و نقل به میان نخواهد آمد.
تبصره - حق مذکور در این ماده شامل ترانزیت اسلحه و مهمات جنگی از کشور ثالث یا به کشور ثالث نخواهد بود و همچنین اموالی که به علل بهداشت انسانی و حیوانی و نباتی ورودشان به کشور پادشاهی افغانستان یا کشور شاهنشاهی ایران ممنوع است از حق مقرر در این ماده مستثنی می باشد.
ماده دوم - اجناس و مال التجاره که شامل اثاثیه مسافرین - کشتی ها و سایر وسائل حمل و نقل خواهد بود در صورتی در حال ترانزیت از خاک یا کشور متعاهد شناخته می شود که عبور آن از خاک آن کشور قسمتی از یک مسافرت کامل باشد و محل آغاز و انجام آن مسافرت ماورا سرحدات کشوری که این عبور و مرور در قلمرو آن صورت می گیرد واقع باشد.
طی این عبور و مرور تبدیل و یا عدم تبدیل کشتی - نگاهداری در انبار بسته بندی مجدد یا تبدیل وسیله حمل و نقل امکان خواهد داشت . عبور و مرور اجناس و مال التجاره که دارای این خصوصیات باشد در این موافقت نامه عبور و مرور ترانزیتی محسوب می گردد.
ماده سوم - راه های ترانزیتی در ضمیمه شماره 1 این موافقت نامه تعیین و تصریح گردیده است و طرفین متعاهدین می توانند علاوه بر آن نسبت به راه های دیگر نیز موافقت نمایند.
ماده چهارم - طرفین متعاهدین به منظور حسن اجری ترانزیت تعهد می نمایند که در خاک خود راه آهن و جاده هایی را که ممکن است طبق ماده سوم این موافقتنامه در امر ترانزیت مورد استفاده قرار گیرد طوری نگاهداری نمایند که استفاده ترانزیتی از آنها به آسانی مقدور باشد.
ماده پنجم - هر یک از طرفین متعاهدین در قلمرو خود در آن قسمت از مسیر راه های ترانزیتی که به وسیله راه آهن با یکدیگر متصل نیست تسهیلات و وسائل لازم را برای حمل و نقل اجناس و مال التجاره ترانزیتی فراهم خواهند آورد.
ماده ششم - طرفین متعاهدین برای عبور و مرور اجناس و مال التجاره ترانزیتی تسهیلات لازم را فراهم می کنند به نحوی که تشریفات گمرکی اجناس و مال التجاره ترانزیتی که در ضمیمه شماره 2 این موافقت نامه توضیح گردیده است در کوتاهترین مدت انجام پذیرد.
ماده هفتم - طرفین متعاهدین به شرط معامله متقابله به ادارات و شرکتهای حمل و نقلی که به یکدیگر معرفی خواهند کرد اجازه خواهند داد سرویسهای حمل و نقل خود را در داخل خاک یکدیگر در جاده های معینه به ترتیبی که در ضمیمه شماره 3 این موافقت نامه تصریح شده است به کار اندازند ادارات و شرکتهای مزبور از کلیه تسهیلاتی که مطابق با مقررات هر یک از دو کشور باشد بهره مند خواهند شد.
ماده هشتم - هیچگونه حقوق گمرکی یا عوارض دولتی - ایالتی و شهرداری (بلدی ) به هر عنوان و منظور که باشد بر عبور و مرور اجناس و مال التجاره ترانزیتی تحمیل نخواهد شد و صرفا مخارج حمل و نقل و اداری و سایر خدمات انجام شده مربوط به عبور و مرور اجناس و مال التجاره ترانزیتی پرداخته خواهد شد.
ماده نهم - دولت شاهنشاهی ایران برای اجناس و مال التجاره ترانزیتی افغانستان انبارها و محوطه لازم را در مشهد و بنادر شاهپور و خرمشهر تخصیص خواهند داد.
برای انبار نمودن اجناس و مال التجاره های خطرناک و اموالی که حمل و نقل آنها به صورت عادی مقدور نیست ترتیبات جداگانه داده خواهد شد که در ضمیمه شماره (2) این موافقت نامه توضیح گردیده است .
ماده دهم - طرفین متعاهدین تعهد می نمایند که واگن ها و سایر وسائل باربری مورد لزوم حمل و نقل اجناس و مال التجاره ترانزیتی طرف دیگر را به نحوی که در عبور و مرور آن معطلی رخ ندهد حتی الامکان تهیه نمایند.
ماده یازدهم - طرفین متعاهدین موافقت می نمایند برای ترانزیت اجناس و مال التجاره یکدیگر در قسمت کرایه وسایل باربری خود نرخ مساعدی مقرر دارند.
ماده دوازدهم - به منظور تسهیل و انتظام امور ترانزیت طرفین متعاهدین موافقت می نمایند که در نقاطی از قلمرو هر یک از دو کشور در مسیر راه ترانزیت که مورد توافق قرار گیرد اجازه دهند نمایندگی های وزارت بازرگانی (وکالت التجاری ) طرف دیگر تاسیس شود.
ماده سیزدهم - طرفین متعاهدین موافقت می نمایند که کمیسیون مختلطی مرکب از نمایندگان دو کشور به منظور مراقبت در حسن اجرای این موافقت نامه و رفع مشکلات احتمالی تعیین نمایند جلسات کمیسیون مذکور بنا بر پیشنهاد یکی از طرفین به طور متناوب در کابل و تهران تشکیل خواهد گردید.
ماده چهاردهم - طرفین متعاهدین موافقت می نمایند در صورت بروز اختلاف در تفسیر این موافقتنامه از طریق مذاکره اقدام به رفع آن نمایند و هر گاه بدین ترتیب اختلاف حاصله فیصله نیابد به ترتیبی که نسبت به آن موافقت خواهند نمود موضوع را به حکمیت ارجاع نمایند.
ماده پانزدهم - این موافقت نامه از تاریخ امضا موقتا به موقع اجرا گذاشته خواهد شد و بعد از تصویب مراجع صلاحیتدار دو کشور و مبادله اسناد مصوبه که در اسرع اوقات در کابل صورت خواهد گرفت قطعیت پیدا نموده مدت پنج سال معتبر می باشد.
اگر شش ماه قبل از انقضای مدت پنج سال یادداشتی مبنی بر درخواست اختتام این موافقتنامه از طرف یکی از متعاهدین به طرف مقابل داده نشود این موافقتنامه خود به خود تمدید می گردد بعد از این هر یک از طرفین متعاهدین می توانند هر وقت درخواست فسخ این موافقتنامه را بنماید مشروط بر این که قصد خود را دائر بر فسخ موافقتنامه شش ماه قبل ضمن یادداشت رسمی به طرف متعاهد دیگر اطلاع دهد.
این موافقتنامه در دو نسخه به فارسی و پشتو تنظیم و تحریر گردید و هر دو متن متساویا معتبر خواهد بود.
ولی در صورت بروز اختلاف در تفسیر مواد این موافقتنامه متن فارسی معتبر شناخته خواهد شد.
علیهذا اختیارداران نامبرده در فوق این موافقتنامه را امضا و به مهر خود ممهور نمودند.
تهران به تاریخ پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه سال یک هزار و سیصد و چهل شمسی
از طرف دولت شاهنشاهی ایران
از طرف دولت پادشاهی افغانستان

پروتکل شماره (1)
دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی افغانستان به منظور تسهیل در امر ترانزیت که در موافقت نامه مورخه امروز پیش بینی شده است راه های ترانزیتی را به شرح زیر تعیین نمودند راه های دیگری ممکن است بعدا مورد توافق طرفین متعاهدین قرار گیرد. اجناس و مال التجاره ای که از این راه ها حمل می شوند از پست های گمرکی که به وسیله هر یک از طرفین معین می شود عبور خواهند کرد.
1 - خط ترانزیتی از افغانستان به بندر شاهپور (در خلیج فارس ) و یا بندر خرمشهر:
کال کله (نقطه مرزی کشور افغانستان ) طیبات - تربت جام - فریمان - مشهد و از آنجا به وسیله راه آهن ایران تا بندر شاهپور و یا خرمشهر.
2 - خط ترانزیتی از افغانستان به بندر عباس .
نقطه مرزی ایران و افغانستان - زابل - زاهدان - کرمان - بندر عباس .
3 - خط ترانزیتی از افغانستان به بندر چاه بهار. نقطه مرزی ایران و
افغانستان زابل - زاهدان - چاه بهار.
4 - خط ترانزیتی از افغانستان به بازرگان (مرز ترکیه ).
کال کله (نقطه مرزی افغانستان ) فریمان - تهران - تبریز - بازرگان (مرز ترکیه ) تهران
در تاریخ پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه سال یک هزار و سیصد و چهل شمسی به دو زبان فارسی و پشتو تنظیم گردید.
از طرف دولت شاهنشاهی ایران
از طرف دولت پادشاهی افغانستان

پروتکل شماره (2)
مربوط به مراسم گمرکی
عطف به موافقت نامه ترانزیت بین دولتین ایران و افغانستان که به تاریخ امروز امضا گردید دولت شاهنشاهی ایران موافقت دارد که نسبت به اجناس مال التجاره که در راه های ترانزیتی معینه در ضمیمه شماره 1 موافقت نامه ترانزیت حمل می شود مراسم گمرکی طبق مقررات ذیل به موقع اجرا گذارده شود:
قسمت اول
مراسم گمرکی مربوط به اجناس و مال التجاره ای که به منظور عبور از طریق ایران به مقصد افغانستان حمل می شود.
1 - اجناس و مال التجاره ترانزیتی بر حسب مندرجات مانیفست در انبار ترانزیت اجناس افغانی که برای این کار تخصیص می یابد گذارده خواهد شد اجناس و مال التجاره سنگین وزن و مواد منفجره و اجناس سریع الاشتعال و خطرناک در محوطه های جداگانه نگاهداری و برای حفاظت آنها ترتیبات لازم اتخاذ خواهد شد.
2 - صاحب مال التجاره یا نماینده وی برای حمل اجناس و مال التجاره به افغانستان اظهارنامه ترانزیتی مقرر را به ضمیمه ورقه ترخیصیه که نماینده موسسه کشتیرانی صادر می کند و یک نسخه بارنامه کشتی و دو نسخه سیاهه خرید (بیجک ) و یک نسخه صورت عدل بندی (در صورت لزوم ) به گمرک تسلیم می نماید.
3 - تشریفات بازرسی طبق آیین نامه و مقررات گمرکی ایران به ترتیبی که برای اموال ترانزیتی تعیین گردیده به حداقل و بار رعایت تسهیلات لازم صورت خواهد گرفت .
4 - برای اجناس و مال التجاره بعد از انجام تشریفات گمرکی و دریافت مخارج خدمات محلی جواز ترانزیت صادر و تحت مراقبت گمرک تمام بسته ها سیم و سرب شده به واگن بارگیری و در واگن توسط گمرک قفل و سیم و سرب می شود و شماره واگن در ظهر اظهارنامه و جواز ترانزیت قید می گردد.
5 - علاوه بر ترتیبات خاصی که برای توزیع نسخ اظهارنامه و جواز ترانزیت طبق آیین نامه گمرکی مقرر است یک نسخه از اظهارنامه به ضمیمه یک نسخه از سیاهه خرید (بیجک ) که به آن لاک و مهر می شود به نماینده وزارت بازرگانی دولت افغانستان (وکالت التجاری ) در بندر ورود تسلیم خواهد شد.
6 - اجناس و مال التجاره ترانزیتی از بندر ورودی تا مشهد مطلقا با راه آهن حمل خواهد شد و از مشهد به وسیله موسسات و شرکتهایی که طرفین رسما به همدیگر معرفی می نمایند با اخذ تضمین حمل می گردد و اگر صاحب اجناس و مال التجاره بخواهد آن را با وسائل آزاد تا خاک افغانستان حمل نماید در آن صورت مال التجاره و اجناس باید تحت مراقبت مامورین بدرقه گمرک تا مرز حمل و یا وثیقه قانونی را طبق مقررات گمرکی ایران بپردازد.
7 - تعهد یا تضمین یا سپرده نقدی در مقابل ارائه گواهی خروج اجناس و مال التجاره از مرز و گواهی گمرک هرات مبنی بر وصول جنس به کشور افغانستان ابطال یا مسترد خواهد شد.
8 - نسبت به عدل ها و صندوقها و بسته ها که احیانا سیم و سرب آنها در طول راه از بین رفته باشد گمرک مشهد بعد از رسیدگی و تطبیق با اظهارنامه و جواز ترانزیت اجازه سیم و سرب مجدد خواهد داد نسبت به بسته ها و صندوقها و عدلهایی که تجدید بسته بندی یا تبدیل آنها به بسته های دیگر ضرورت پیدا کند طبق تقاضای صاحب اجناس و مال التجاره یا نماینده او این عمل تحت نظارت مامورین گمرک و نماینده وزارت بازرگانی افغانستان (وکالت التجاری ) در مشهد انجام و تغییرات بسته بندی از طرف گمرک در ظهر جواز و اظهارنامه ترانزیتی با توضیح کافی قید می گردد.
9 - در گمرک مشهد صاحب مال یا نماینده او باید اظهارنامه برای اجازه خروج اجناس و مال التجاره از خاک ایران تنظیم و تسلیم نماید اداره گمرک مشهد پس از تطبیق مشخصات مال التجاره با مندرجات جواز ترانزیت اجازه بارگیری و حمل آن را به وسیله کامیون صادر نموده شماره کامیونها را در ظهر اظهارنامه و جواز ترانزیت قید خواهد نمود.
قسمت دوم . اجناس و مال التجاره ای که از افغانستان به مقصد کشورهای خارج از طریق ایران حمل می شود برای اجناس و مال التجاره به محض ورود به گمرک مرز ایران (یوسف آباد) بایستی از طرف نماینده صاحب مال یا نماینده موسسه حمل و نقل اظهارنامه پاساوان تسلیم و گمرک یوسف آباد با تطبیق مشخصات اجناس و مال التجاره با جواز گمرکی صادره از گمرک هرات که یک نسخه از سیاهه کالا (لیست اموال ) ضمیمه آن است جواز پاساوان صادر و کامیون را به نحوی که دخل و تصرف در محمولات آن ممکن نباشد سیم و سرب می نماید و به اتکای تضمین موسسه حمل و نقل معرفی شده طرفین به مشهد حمل می شود.
2 - اداره گمرک مشهد پس از وصول اجناس و مال التجاره در مقابل درخواست صاحب مال یا نماینده او جواز ترانزیت با رعایت مقررات و منظور داشتن تسهیلات لازم صادر و مال التجاره را به واگن بارگیری ، در واگن ها را سیم و سرب و قفل نموده به مقصد بندر خروجی حمل و شماره واگن و بارنامه را در ظهر اظهارنامه و جواز ترانزیت قید و گواهی وصول اجناس و مال التجاره را در دو نسخه صادر یک نسخه از آن را به گمرک هرات ارسال و نسخه دیگر را به نماینده وزارت بازرگانی افغانستان (وکالت التجاری ) در مشهد تسلیم می نماید.
3 - اجناس و مال التجاره ترانزیتی تا بندر خروج مطلقا با راه آهن حمل خواهد شد.
4 - چنانچه صاحب مال التجاره یا نماینده او به خواهد بسته بندی اجناس را تغییر بدهد و یا عملیات تکمیلی از قبیل شستن و دباغی و استاندارد و سرب کردن اجناس و مال التجاره ضرورت پیدا کند طبق مقررات مربوطه و به همان ترتیبی که در بند هشت قسمت اول ذکر شده اقدام خواهد شد.
5 - در گمرک بندر خروجی اظهارنامه خروج اجناس ترانزیتی تسلیم و با تطبیق مشخصات جواز ترانزیتی که در گمرک مشهد صادر شده است اجازه بارگیری و خروج اجناس و مال التجاره داده شده و گواهی خروج را در دو نسخه صادر و یک نسخه به گمرک مشهد ارسال و نسخه دیگر به نماینده وزارت بازرگانی افغانستان (وکالت التجاری ) در بندر خروج تسلیم خواهد شد.
ماده 6 - اجناس و مال التجاره ای که از طریق کشور ایران به طور ترانزیت به افغانستان حمل می شود همچنین اجناس و مال التجاره افغانی که از طریق کشور ایران به طور ترانزیت به کشورهای خارج صادر می گردد مجاز به فروش در داخله ایران نخواهد بود و اگر بر خلاف آن عمل شود طبق مقررات مربوطه به اجناس غیر مجاز با مرتکب رفتار خواهد شد و موضوع به اطلاع نماینده وزارت بازرگانی دولت افغانستان (وکالت التجاری ) خواهد رسید در مورد اجناس و مال التجاره ترانزیتی ایران در قلمرو افغانستان نیز به نحو فوق عمل خواهد شد.
ماده 7 - اجناس و مال التجاره ترانزیتی که به مقصد افغانستان می باشد و یا از افغانستان به خارج صادر می شود پس از وصول به یکی از نقاطی که در ضمیمه موافقتنامه ترانزیت بین دولتین ایران و افغانستان تعیین گردیده در صورتی که بخواهد توسط هواپیما به افغانستان و یا از افغانستان به خارج نقل داده شود از طرف گمرک مربوطه سیم و سرب شده به فرودگاه حمل و تحت نظارت گمرک در هواپیمای حامل گذاشته خواهد شد تشریفات گمرکی این نوع اجناس طبق مقررات آیین نامه گمرکی دولت شاهنشاهی ایران صورت خواهد گرفت .
ماده 8 - دولت پادشاهی افغانستان تعهد می نماید که در مورد اجناس و مال التجاره ترانزیتی ایران که از قلمرو افغانستان عبور می نمایند متقابلا تسهیلات گمرکی مندرج در این پروتکل را منظور و مجری دارند.
تهران به تاریخ پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه سال یک هزار و سیصد و چهل شمسی .

از طرف دولت شاهنشاهی ایران
از طرف دولت پادشاهی افغانستان

جناب آقای رییس
عطف به ماده 4 قسمت اول پروتکل شماره 2 ضمیمه موافقت نامه ترانزیت که به تاریخ امروز به امضا رسیده فهرست مخارج خدمات گمرکی اجناس و مال التجاره ترانزیتی که از کشور افغانستان از طریق مشهد به وسیله راه آهن به گمرک بندر خروجی حمل می گردد و همچنین اجناس و مال التجاره که از بنادر شاهپور یا خرمشهر وارد و از طریق مشهد به وسیله راه آهن به مرکز کشور افغانستان فرستاده می شود مطابق قوانین و مقررات موجود به شرح زیر است :

مصارف خدمات گمرکی اجناس ترانزیتی بین ایران و افغانستان
1 - به اجناس ترانزیتی که از طریق بنادر شاهپور یا خرمشهر به ایران وارد و از مشهد به مقصد افغانستان خارج خواهد شد مخارج خدمات گمرکی زیر تعلق می گیرد:
الف - در هنگام ورود اجناس به بندر.
حق تخلیه به قرار هر تن چهل ریال
عوارض بندری به قرار هر تن سی ریال
بهداشت بندری به قرار هر تن پنج ریال
حق بیمه - برای ماه اول توقف اجناس در انبار گمرک به قرار (2)/(1)/1 در
هزار ارزش و برای توقف بیش از یک ماه به ماخذ (4)/(1) حق بیمه ماه اول در هر ماه اضافه دریافت می شود.
حق بیمه در صورتی دریافت می گردد که اجناس و مال التجاره برای مدت توقف در گمرک در مقابل حریق بیمه نشده باشد.
باربری - برای بسته های تا 100 کیلو هر تن 160 ریال و بسته های از 100 کیلو به بالا تنی 320 ریال وصول می شود.
تمبر اظهارنامه - هر اظهارنامه بیست ریال .
تمبر ورقه ترخیصیه بیست ریال .
سرب هر عدد یک ریال .
ب - در هنگام خروج اجناس ترانزیتی از مشهد:
باربری به ماخذ (4)/(1) حق باربری اجناس ورودی .
تمبر اظهارنامه طبق نرخ مقرر برای واردات .
سرب - در صورت مصرف طبق نرخ مقرر در واردات .
2 - به اجناس ترانزیتی که از طریق مشهد به ایران وارد و از یکی از بنادر شاهپور یا خرمشهر خارج خواهد شد مخارج خدمات گمرکی به شرح زیر وصول می شود:
الف - در موقع ورود اجناس ترانزیتی از افغانستان به مشهد:
باربری مطابق نرخ مذکور در بند الف ماده 1
تمبر اظهارنامه مطابق نرخ مذکور در بند الف ماده 1
تمبر ورقه ترخیصیه مطابق نرخ مذکور در بند الف ماده 1
حق بیمه مطابق نرخ مذکور در بند الف ماده 1
سرب مطابق نرخ مذکور در بند الف ماده 1
ب - در موقع خروج اجناس ترانزیتی از یکی از بنادر شاهپور یا خرمشهر حق بارگیری تنی بیست ریال عوارض بندری تنی ده ریال
عوارض بهداشت تنی پنج ریال
تمبر اظهارنامه تنی بیست ریال
سرب طبق نرخ مذکور در فوق
حق انبارداری
برای مدت توقف اجناس ترانزیتی در انبارها و محوطه های گمرک حق انبارداری دریافت می شود اجناس وارده از تاریخ تسلیم مانیفست یا بارنامه حمل به گمرک
تا سی روز از پرداخت حق انبارداری معاف است و از روز سی و یکم حق انبار داری دریافت می شود ولی در هر حال قبل از روز دهم تخلیه اجناس حق انبارداری دریافت نمی شود.
اجناس و مال التجاره ای که در عرض 30 روز از تاریخ تعلق حق انبارداری ترخیص و از گمرک خارج می شود از قرار روزی 5 دینار برای هر ده کیلو حق انبارداری می پردازد.
اجناس و مال التجاره ای که بیش از 30 روز ولی کمتر از 61 روز در گمرک مانده باشد حق انبارداری از تاریخ تعلق تا روز ترخیص از قرار روزی 25/6 دینار برای هر ده کیلو خواهد بود.
اجناس و مال التجاره ای که بیش از 60 روز ولی کمتر از 91 روز در گمرک مانده باشد حق انبارداری را از روز تعلق تا روز ترخیص از قرار روزی 50/7 دینار برای هر ده کیلو خواهد پرداخت .
اجناس و مال التجاره ای که بیش از 90 روز ولی کمتر از 120 روز در گمرک بماند حق انبارداری آن از تاریخ تعلق تا روز ترخیص از قرار روزی 10 دینار برای هر ده کیلو خواهد بود.
اجناس و مال التجاره ای که بیش از 120 روز ولی کمتر از 151 روز در گمرک مانده باشد حق انبارداری از تاریخ تعلق تا روز ترخیص از قرار روزی 5/12 دینار برای هر ده کیلو خواهد بود.
اجناس و مال التجاره ای که بیش از 150 روز ولی کمتر از 181 روز در گمرک مانده باشد حق انبارداری آن از قرار روزی 15 دینار برای هر ده کیلو از تاریخ تعلق تا تاریخ روز ترخیص خواهد بود.
اجناس و مال التجاره ای که بیش از 180 روز ولی کمتر از 211 روز در گمرک مانده باشد حق انبارداری را از تاریخ تعلق تا روز ترخیص از قرار روزی 5 /17 دینار برای هر ده کیلو خواهد پرداخت .
اجناس و مال التجاره ای که توقف آن در گمرک بیش از 210 روز ولی کمتر از 241 روز بوده باشد حق انبارداری آن از روز تعلق تا روز ترخیص از قرار روزی 20 دینار برای هر ده کیلو خواهد بود.
اجناس و مال التجاره ای که بیش از 240 روز در گمرک مانده باشد حق انبارداری را از تاریخ تعلق تا روز ترخیص از قرار روزی 25 دینار برای هر ده کیلو خواهد پرداخت .
در مورد اجناس و مال التجاره ای که در محوطه های پوشیده (هانگار) گذارده می شود 75 درصد.
در مورد اجناس و مال التجاره ای که در محوطه های باز گذارده می شود ماخذه 60 درصد نرخهای مذکور در جدول بالا احتساب و دریافت می گردد.
از اجناس ترانزیتی در موقع خروج از کشور در صورت توقف در انبارها و محوطه های گمرکی حق انبارداری به ماخذ (4)/(1) حق انبارداری اجناس وارداتی دریافت می شود.
پس از صدور جواز ترانزیت چنانچه اجناس در انبارها و محوطه های گمرکی متوقف باشد تا مدت 15 روز از حق انبارداری معاف و برای مدت توقف بیشتر از 15 روز حق انبارداری به ماخذ نرخهای فوق دریافت خواهد شد.
اداره کل گمرک هر موقعی که لازم تشخیص بدهد می تواند حق انبارداری مذکور در جدول بالا را در گمرک خانه که مقتضی بداند با نشر آگهی تا میزان 25 درصد تقلیل یا افزایش دهد ترتیب وصول این افزایش و همچنین ترتیب و شرایط استفاده از تقلیل را اداره کل گمرک ضمن آگهی تعیین خواهد نمود.
در این مورد برای این که نسبت به اجناس و مال التجاره های ترانزیتی افغانی تسهیلاتی فراهم شود وزارت بازرگانی دولت شاهنشاهی ایران موافقت نموده است که حق انبارداری در گمرک مشهد - بندر شاهپور - 25 درصد کمتر از میزان مندرج در جدول بالا دریافت گردد، مشروط بر این که توقف کالا در انبارهای گمرک از سه ماه تجاوز نکند و الا انبارداری مقرر در جدول دریافت خواهد شد.
اجناس و مال التجاره موجود در گمرک مدتی را که مقررات و دستورات دولتی من غیر حق مانع از ترخیص آن شده یا می شود با تصویب اداره کل گمرک در هر مورد از انبارداری معاف خواهد بود.
خواهشمند است وصول این نامه را اعلام فرمایند.
موقع را مغتنم شمرده احترامات فائقه را تقدیم می دارد.
رییس هیات نمایندگی دولت شاهنشاهی ایران
جناب آقای محمد سرور عمر رییس هیات نمایندگی اقتصادی
دولت پادشاهی افغانستان

پروتکل شماره 3
مربوط به وسائل ارتباط و حمل و نقل
عطف به موافقتنامه ترانزیت که در تاریخ امروز به امضا رسیده است دولتین
ایران و افغانستان نسبت به مواد زیر توافق نمودند.
1 - ادارات رسمی و شرکتهای خصوصی حمل و نقل که مرکز آنها در افغانستان است از طرف دولت شاهنشاهی ایران اجازه دارند که سرویس حمل و نقل موتوری خود را تا مشهد بسط دهند.
ادارات رسمی و شرکتهای خصوصی حمل و نقل که مرکز آنها در ایران است از طرف دولت پادشاهی افغانستان اجازه دارند سرویس حمل و نقل موتوری خود را تا هرات بسط دهند بسط و توسعه فوق منحصر به حمل و نقل مال التجاره ترانزیتی یا اجناس و مال التجاره ای که مبدا و یا مقصد آن یکی از دو کشور باشد خواهد بود.
2 - هر یک از طرفین متعاهدین به ادارات و شرکتهای حمل و نقل طرف دیگر (مذکور در بند یک بالا) اجازه خواهند داد که نمایندگی خود را در خاک آن دولت بر طبق قوانین جاریه کشور تعیین و تاسیس نمایند.
3 - راه آهن دولتی ایران کرایه حمل و نقل اجناس و مال التجاره ترانزیتی افغانستان را طبق تعرفه ای که ضمیمه این پروتکل می باشد دریافت خواهد نمود.
این تعرفه هر سال یک مرتبه قابل تجدید نظر بوده و چنانچه اجناس و مال التجاره ای به طور ترانزیت با راه آهن حمل شود که در تعرفه مزبور پیش بینی نشده باشد بر اساس تعرفه معمولی راه آهن دولتی ایران و تخفیف 20 درصد حمل خواهد شد.
سایر مقررات و آیین نامه های راه آهن دولتی ایران در مورد حمل کلیه اجناس و مال التجاره ترانزیتی اجرا خواهد گردید.
4 - ورود موقت و میزان بارگیری وسائط نقلیه متعلق به یکی از طرفین متعاهدین که حامل اجناس و مال التجاره ترانزیتی می باشد به قلمرو طرف دیگر قرارداد تابع قوانین و مقررات عمومی کشور ورود خواهد بود. در این موارد به جای وثیقه نقدی یا تضمین بانکی تعهد کتبی موسسات حمل و نقل که به وسیله دولتهای طرفین رسما به یکدیگر معرفی و تضمین می شوند پذیرفته خواهد شد.
این قبیل وسائط نقلیه منحصرا برای حمل اجناس و مال التجاره ترانزیتی یا اجناس و مال التجاره ای که مبدا و یا مقصد آن یکی از دو کشور باشد مورد استفاده بوده و حق بارکشی و حمل مسافر در خاک طرف دیگر را مطلقا نخواهند داشت .
5 - طرفین متعاهدین تدابیر لازم را اتخاذ خواهند نمود که نرخ حمل و نقل اجناس و مال التجاره در راه هایی که اجناس ترانزیت از آن حمل می شود حتی الامکان تقلیل داده شود به طوری که در هر حال میزان این نرخ از نرخهایی که در سایر خطوط نسبت به همان طبقه اجناس و مال التجاره اعمال می شود تجاوز ننماید.
6 - طرفین متعاهدین موافقت می نمایند که برای رانندگان و کمک رانندگان وسائط نقلیه که بر طبق موافقتنامه ترانزیت و پروتکل های ضمیمه آن به کار حمل و نقل اجناس و مال التجاره ترانزیتی بین ایران و افغانستان اشتغال دارند روادید (ویزا) ورود کثیرالمسافره ششماهه صادر گردد.
7 - هر یک از طرفین متعاهدین موافقت می نمایند که جواز رانندگی صادره از مقامات صالحه طرف دیگر را در خطوط ترانزیت مذکور در بند 1 این پروتکل معتبر بشناسند.
تهران به تاریخ پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه سال یک هزار و سیصد و چهل شمسی
از طرف دولت شاهنشاهی ایران
از طرف دولت پادشاهی افغانستان

موافقت نامه پرداخت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی افغانستان
دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی افغانستان به منظور تسهیل و تنظیم روابط ترانزیتی و همچنین تصفیه پرداختهای مربوط به مخارج ترانزیتی دو کشور نسبت به مراتب زیر توافق نمودند:
ماده 1 - بانک مرکزی ایران در دفاتر خود حسابهایی به نام دافغانستان بانک و یک یا دو بانک دیگر که ممکن است دولت پادشاهی افغانستان معرفی کند به نام "حساب ترانزیت " به دلار آمریکا یا لیره استرلینگ باز خواهد کرد.
همچنین دافغانستان بانک و یک یا دو بانک دیگر که دولت پادشاهی افغانستان ممکن است معرفی نماید حسابهایی به نام بانک مرکزی ایران "حساب ترانزیت " به دلار آمریکا یا لیره استرلینگ باز خواهند نمود.
ماده 2 - هر یک از طرفین متعاهدین در مقابل خدماتی که برای طرف دیگر در کشور خود انجام می دهد حساب طرف مزبور را به طریقی که در مواد زیر پیش بینی شده بدهکار (دبیت ) خواهند نمود.
ماده 3 - پرداختهایی که در ایران باید به عمل آید مربوط به کرایه حمل و نقل انبارداری - باربری و سایر مخارجی که در نامه ضمیمه شماره دو (2) مربوط به تشریفات گمرکی ذکر گردیده است خواهد بود که به اجناس و مال التجاره ترانزیتی افغانستان از طریق ایران تعلق می گیرد. ماده 4 - اجناس و مال التجاره ای که از افغانستان به مقصد خارجه به ایران وارد می شود در نقطه ای که در پروتکل شماره دو (2) تصریح شده تحویل یکی از ادارات یا موسسات حق العمل کاری که حمل و نقل اجناس و مال التجاره را به عهده خواهد داشت (بار چالان ) داده خواهد شد و اداره موسسه مزبور مسئول انجام کلیه خدمات ترانزیتی اعم از حمل و نقل و پرداخت کلیه مخارجی که در ماده 3 این موافقتنامه ذکر شده است بوده و نیز مسئول تحویل اجناس و مال التجاره در خرمشهر یا بندر دیگر ایران می باشد.
اداره یا موسسه حق العمل کاری عملیات مربوط به ترانزیت را به عهده گرفته و اسناد حمل را که دایر بر مشخصات کامل اجناس و مال التجاره مورد بحث و کرایه و سایر مخارج مربوط به ترانزیت باشد در هشت نسخه از ادارات و موسسات مربوطه اخذ و به گواهی نماینده وزارت بازرگانی دولت پادشاهی افغانستان (وکالت التجاری ) در مشهد می رساند و برای اخذ وجه به شعبه مشهد بانک ملی ایران یا نزدیکترین شعبه بانک مزبور ارائه می دهد.
ماده 5 - پس از رسیدن اجناس و مال التجاره به گمرک بندر خروجی اداره یا وسسه حق العمل کاری که حمل و نقل اجنا س مال التجاره را به عهده دارد جناس و مال التجاره را از راه آهن تحت نظر گمرک تحویل گرفته و اسناد ربوط به کلیه مخارج انتقال را از راه آهن تا روی کشتی در هشت نسخه تنظیم به گواهی نماینده وزارت بازرگانی دولت پادشاهی افغانستان (وکالت التجاری ) در بندر می رساند و برای اخذ وجه به شعبه بانک ملی در بندر یا نزدیکترین شعبه بانک ملی ایران ارائه می دهد.
از 8 نسخه اسناد بالا چهار نسخه تسلیم شعبه بانک ملی ایران و سه نسخه حویل نماینده وزارت بازرگانی دولت پادشاهی افغانستان (وکالت التجاری ) شده یک نسخه نزد حقل العمل کار (بارچالان ) باقی می ماند.
ماده 6 - در مورد اجناس و مال التجاره ای که از خارج از طریق ترانزیت ایران ه مقصد افغانستان وارد می شود طرز عمل مانند ترتیباتی خواهد بود که در وق در مورد صادرات ترانزیتی افغانستان شرح داده شد.
ماده 7 - شعب بانک ملی ایران پس از پرداخت وجوه مذکور در فوق اسناد ربوطه را به بانک مرکزی ایران ارسال خواهند داشت و بانک مرکزی ایران ساب د افغانستان بانک و یک یا دو بانک دیگر را که ممکن است از طرف دولت پادشاهی افغانستان معرفی شده باشند معادل مبالغ مذکور بدهکار(دبیت ) خواهد نمود.
ماده 8 - بانک مرکزی ایران در پایان هر ماه شمسی صورت حساب کاملی که حاوی مبالغ پرداخت شده از طرف بانک مرکزی ایران به حساب عملیات ترانزیت باشد به بانکهای افغانی مذکور در بالا ارسال خواهد داشت و همچنین د افغانستان بانک و یا یک یا دو بانک افغانی دیگری که رسما معرفی شده باشند در پایان هر ماه شمسی صورت حساب کاملی که حاوی مبالغ پرداخت شده توسط بانکهای افغانی به حساب عملیات ترانزیت باشد به بانک مرکزی ایران ارسال خواهند نمود.
ماده 9 - مخارج مربوط به ترانزیت اجناس و مال التجاره افغانی به حساب د رافغانستان بانک و یا یک یا دو بانک دیگر افغانی که رسما معرفی شده باشند بر اساس نرخ رسمی خرید دلار آمریکایی یا لیره استرلینگ معینه بانک مرکزی ایران به ریال ایرانی محاسبه خواهد شد و تصفیه حسابها به لیره و دلار به نرخ رسمی خرید بانک مرکزی ایران در تاریخ پرداخت خواهد بود.
ماده 10 - مانده حسابهای حاصله از عملیات موضوع این موافقتنامه در دفاتر بانکهای طرفین پس از مدت یک سال به وسیله پرداخت دلار آمریکا یا لیره استرلینگ تصفیه خواهند شد چنانچه در پایان هر ماه شمسی مانده های بدهکار (مدیون ) یا بستانکار (دائن ) حسابهای مذکور در بالا از مبلغ دویست هزار (دوصد هزار) دلار تجاوز کرده باشد مبلغ تجاوز شده در آخر هر ماه پس از اعلام طرف بستانکار (دائن ) به دلار آمریکا یا لیره استرلینگ واریز(تصفیه ) خواهد شد.
بعد از انقضای سه ماه به مبلغ متجاوز از دویست هزار (دو صد هزار) دلار بهره از قرار 4 درصد در سال تعلق خواهد گرفت .
ماده 11 - چنانچه در انقضای این موافقتنامه در حسابهای مذکور مانده هایی به نفع یکی از طرفین متعاهدین باقی باشد به طرف بدهکار شش ماه مهلت داده می شود تا بدهی خود را به وسیله مطالباتی که در نتیجه این موافقتنامه به وجود آمده با پرداخت دلار آمریکا یا لیره استرلینگ تصفیه نماید.
ماده 12 - نظر به این که ممکن است پرداختهایی به پول رایج ایران در مرز ایران و افغانستان برای مسافرت مربوط به ترانزیت ضرورت پیدا کند به اداره های گمرک مرزی ایران در مقصد و مبدا اجازه داده خواهد شد که مبالغ ارز (دلار آمریکا یا لیره استرلینگ ) مورد ضرورت مسافرین ترانزیت را از فروشندگان افغانی به حساب نزدیکتری شعبه بانک ملی ایران خریداری و ریال حاصله را در اختیار فروشنده افغانی بگذارند. و همچنین در مورد مسافرین ایرانی که به افغانستان به منظور ترانزیت مسافرت می نمایند عینا همین رویه عملی خواهد شد.
ماده 13 - بانک مرکزی ایران و د افغانستان بانک ترتیبات فنی دیگری را که احیانا در موافقتنامه حاضر پیش بینی نشده و در عمل ضرورت پیدا کند طبق ماده 13 موافقتنامه ترانزیت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی افغانستان انجام خواهند داد و کلیه اقدامات و ترتیبات مزبور بر طبق قوانین و مقررات موضوعه در هر یک از دو کشور خواهد بود.
ماده 14 - این موافقتنامه از همان تاریخی قابل اجرا خواهد بود که موافقتنامه ترانزیت امضا شود.
ماده 15 - مدت اعتبار این موافقتنامه پرداخت یک سال خواهد بود و اگر یکی از طرفین با دو ماه پیش آگهی قبل از انقضای مدت اعتبار آن را فسخ ننماید موافقتنامه حاضر به خودی خود برای مدت یک سال دیگر تمدید خواهد شد.
تهران به تاریخ پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه سال یک هزار سیصد و چهل شمسی
از طرف دولت شاهنشاهی ایران
از طرف دولت پادشاهی افغانستان

جناب آقای رییس
افتخار دارد وصول نامه مورخ امروز آن جناب را که به شرح زیر است :
عطف به ماده 12 موافقتنامه ترانزیت که امروز بین دو هیات به امضا رسید افتخار دارد به اطلاع برساند که دولت پادشاهی افغانستان به منظور تسهیل عبور و مرور اموال ترانزیتی افغانی در نظر دارد با استفاده از راه های ترانزیتی ایران نمایندگی های وزارت بازرگانی (وکالت التجاری ) خود را در مشهد، بندر شاهپور و خرمشهر تاسیس نماید.
خواهشمند است موافقت دولت شاهنشاهی ایران را با این پیشنهاد دولت پادشاهی افغانستان اعلام فرمایید.
تایید و موافقت دولت شاهنشاهی ایران را با پیشنهاد دولت پادشاهی افغانستان اعلام دارد.
موقع را مغتنم شمرده احترامات فائقه را تجدید می نماید.
رییس هیات نمایندگی ایران
جناب آقای محمد سرور عمر رییس هیات نمایندگی اقتصادی
دولت پادشاهی افغانستان

جناب آقای رییس
عطف به ماده 12 موافقتنامه ترانزیت که امروز بین دو هیات به امضا رسید افتخار دارد به اطلاع برساند که دولت شاهنشاهی ایران به منظور تسهیل عبور و مرور اموال ترانزیتی ایرانی در نظر دارد با استفاده از راه های ترانزیتی افغانستان نمایندگی های وزارت بازرگانی (وکالت التجاری ) خود را در هرات و قندهار تاسیس نماید خواهشمند است موافقت دولت پادشاهی افغانستان را با این پیشنهاد دولت شاهنشاهی ایران اعلام فرمایید.
موقع را مغتنم شمرده به تجدید احترامات فائقه می پردازد
رییس هیات نمایندگی ایران
جناب آقای محمد سرور عمر رییس هیات نمایندگی اقتصادی
دولت پادشاهی افغانستان

جناب آقای رییس
افتخار دارد وصول نامه مورخ امروز آن جناب را که حاوی فهرست مخارج گمرکی اجناس و مال التجاره ترانزیتی افغانستان است اعلام دارد.
موقع را مغتنم شمرده احترامات فائقه را تقدیم می دارد.
جناب آقای دکتر حیدرعلی غفاری رییس هیات نمایندگی اقتصادی دولت شاهنشاهی ایران .
موافقت نامه مربوط به ترانزیت مشتمل بر پانزده ماده و سه پروتکل و موافقت نامه پرداخت مشتمل بر پانزده ماده و چهار نامه منضم به آن ضمیمه لایحه قانونی موافقت نامه ترانزیت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی افغانستان می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1344/10/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.