×

قانون تشکیلات موسسه راه آهن دولتی ایران

قانون تشکیلات موسسه راه آهن دولتی ایران

قانون-تشکیلات-موسسه-راه-آهن-دولتی-ایران

وکیل


ماده اول - برای اداره کردن بهره برداری راه آهن دولتی ایران اعم از خطوط موجوده یا خطوطی که در آینده احداث شود موسسه به نام راه آهن دولتی ایران تشکیل می شود.
ماده دوم - موسسه راه آهن دولتی ایران که جزو تشکیلات وزارت طرق می باشد مرکب است از یک هیات مدیره و یک هیات نظارت و دارای قسمت ها و شعب اداری و فنی لازمه خواهد بود.
ماده سوم - الف - هیات مدیره تشکیل می شود از مدیر کل راه آهن که سمت ریاست را دارد و سرمهندس راه آهن که معاون فنی او می باشد و یک نفر عضو مهندس و رییس محاسبات راه آهن .
ب - هیات نظارت تشکیل می شود از معاون وزارت طرق که سمت ریاست هیات را دارا می باشد یک نفر نماینده از طرف وزارت مالیه یک نفر نماینده از طرف دیوان محاسبات و دو نفر مهندس از طرف وزارت طرق وظائف دو هیات مزبور و مدیر کل راه آهن و معاون فنی او به موجب نظامنامه معین خواهد گردید.
ماده چهارم - کلیه امور اداری و فنی موسسه راه آهن دولتی ایران اعم از مسائل مالی و استخدامی و مقررات و نظامات مربوطه به رشته های مختلفه بهره برداری به تناسب احتیاجات آن موسسه بر طبق نظامنامه های مخصوص جریان خواهد یافت .
نظامنامه های لازم را وزارت طرق به تصویب هیات وزرا خواهد رسانید.
نظامنامه های مربوط به امور مالی با موافقت وزارت مالیه تهیه خواهد شد.
تبصره 1 - به استثنای مواردی که در نظامنامه مربوط معین می گردد نصب و انفصال و انتقال و تعیین حقوق و اضافه حقوق و ترفیع کلیه مستخدمین راه آهن در حدود نظامنامه به اختیار مدیر کل راه آهن خواهد بود.
تبصره 2 - مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری که در خدمت موسسه راه آهن دولتی ایران خواهند بود تابع نظامنامه ها و مقررات موسسه مزبور بوده و هر گاه کسور تقاعد مقرر در قانون استخدام کشوری را به صندوق تقاعد بپردازند از مزایای قانون مزبور راجع به تقاعد و وظیفه و انتظار خدمت و ترفیع رتبه نیز استفاده خواهند نمود.
تبصره 3 - استخدام مستخدمین خارجی در راه آهن موکول به تصویب هیات وزرا می باشد.
ماده پنجم - عایدات راه آهن عبارت است از:
1 - وجوه حاصله از اجرای تعرفه مصوب دولت .
2 - وجوهی که ممکن است از فروش یا اجاره اشیا و اموال راه آهن و یا از جرائم مربوط به تنسیقات اداری و انتظامی حاصل گردد.
3 - وجوهی که مطابق ماده واحده مصوب 18 آبان 1312 با تصویب دولت پرداخته شود.
وجوه مذکوره فوق به وسیله موسسه راه آهن دولتی ایران جمع آوری و دریافت می گردد و در حساب مخصوصی در بانک ملی گذاشته می شود و مخارج موافق بودجه که به تصویب دولت می رسد مستقیما از طرف موسسه به همان حساب حواله و پرداخته خواهد شد.
ماده ششم - هیات مدیره و هیات نظارت هر یک در حدود وظایف خود در ترتیب و تنظیم بودجه سالیانه و جمع آوری عایدات و مصرف وجوه مکلف به مراقبت و نظارت می باشند و پس از رسیدگی به محاکمات عایدات و مخارج برای هر سال تا نیمه سال بعد صورت خلاصه از وضعیت مالی موسسه با تصدیق هیات نظارت از طرف موسسه راه آهن به دولت تقدیم می گردد و در صورت مزبور پس از تصویب دولت سند تفریغ بودجه و مفاصای حساب آن سال خواهد بود به ضمیمه صورت مزبور صورت علیحده دیگری شامل احصاییه و وضعیت کلیه اموال منقول و غیر منقول راه آهن باید تسلیم گردد.
ماده هفتم - از تاریخ اجرای این قانون نگاهداری و به کار انداختن کلیه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسائل ناقله و ساختمان های فنی و غیره متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی دریاچه رضاییه با تشکیلات آن به موسسه راه آهن دولتی ایران محول می گردد.
ماده هشتم - برای حفظ انتظامات و اجرای مقررات و تنسیقات اختصاصی راه آهن پلیس انتظامی مخصوصی تشکیل خواهد شد مخارج آن در بودجه راه آهن منظور می گردد تشکیلات و وظائف پلیس انتظامی به موجب نظامنامه که به تصویب دولت می رسد معین خواهد گردید. و در اجرای وظایف تابع دستور موسسه راه آهن خواهد بود.
ماده نهم - این قانون از تاریخ اول مهر ماه 1314 به موقع اجرا گذاشته می شود و قوانینی که با هر یک از مواد آن منافات داشته باشد در مورد موسسه راه آهن دولتی ایران مجری نخواهد بود.
این قانون که مشتمل بر نه ماده است در جلسه دوازدهم مرداد ماه یک هزار و سیصد و چهارده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - حسن اسفندیاری

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1314/05/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.