×

آئین نامه اجرائی بندهای ( ن ) و (س ) تبصره (21) قانون بودجه سال 1381 کل کشور

آئین نامه اجرائی بندهای ( ن ) و (س ) تبصره (21) قانون بودجه سال 1381 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بندهای-(-ن-)-و-(س-)-تبصره-(21)-قانون-بودجه-سال-1381-کل-کشور
شماره 12434/ت 25380ه 22/3/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 5/3/1381 به استناد بندهای (ن ) و (س ) تبصره (21) قانون بودجه سال 1381 کل کشور،آئین نامه اجرائی بندهای یاد شده را بشرح ذیل تصویب نمود:

ماده 1- به منظور تسریع در اجرای عملیات طرحهای تملک دارائی های سرمایه ای مصوب در سال 1381، وزارت امور اقتصادی ودارائی به نمایندگی از سوی دولت تا مبلغ دو هزار و چهارصد میلیارد (000/000/000/400/2) ریال اوراق مشارکت منتشر و وجوه حاصل از فروش اوراق مزبور را به ردیف شماره 920100 مندرج در قسمت سوم پیوست قانون بودجه سال 1381 کل کشور واریز نماید.
ماده 2- اوراق مشارکت موضوع ماده (1) این آئین نامه باامضای رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزیر امور اقتصادی و دارائی بر روی کاغذ مخصوص که مشخصات آن را وزارت اموراقتصادی و دارائی تعیین می نماید، تحت نظر هیات نظارت چاب و تحویل اوراق بهادار، موضوع ماده (46) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366- چاپ و تحویل عامل یا نماینده وی می گردد.
تبصره - بانک مرکزی ایران موظف است مانده فروش نرفته اوراق مشارک موضوع ماده (1) این آئین نامه را تا پایان سال مالی 1381 حداکثر تا اردیبهشت ماه سال 1382 تحت نظر نماینده هیئت نظارت چاپ و تحویل اوراق بهادار امحا ومراتب را به تفکیک نوع ، تعداد وارزش آنها ظرف یک ماه به وزارت امور اقتصادی و دارائی اعلام نماید.
ماده 3- وزارت امور اقتصادی و دارائی پرداخت بهای اوراق مشارکت مزبور و سود متعلقه را از طریق بانک مرکزی ایران تضمین می نماید و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعبتارات لازم به منظور پرداخت سود وبازپرداخت بهای اصل اوراق مشارکت موضوع ماده (1) این آئین نامه را طی ردیفهای خاصی در لوایح بودجه سالیانه کل کشور پیش بینی نموده و هزینه های مربوط به چاپ ، حق عاملیت ، تبلیغات و سود علی الحساب سال جاری را از محل اعتبارات قانون بودجه سال 1381 کل کشور تامین می نماید.
ماده 4- وزارت نیرو و شرکتها و سازمانهای تابع تا مبلغ یک هزار و ششصد میلیارد(000/000/000/600/1) ریال ، وزارت راه و ترابری (شرکتهای تابع ) و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تا مبلغ دو هزار میلیارد (000/000/000/000/2) ریال ، وزارت جهاد کشاورزی (شرکت سهامی شیلات ایران - شرکت سهامی توسعه صنایع جانبی نیشکر) به ترتیب تا مبلغ دویست میلیارد(000/000/000/200)ریال و هشتصد میلیارد (000/000/000/800) ریال به عنوان ناشرمجازند از محل وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت به ترتیب جهت تکمیل عملیات اجرائی طرحهای نیمه تمام تملک دارائی های سرمایه ای بخش برق ،فصل راه و ترابری وتکمیل و اجرای طرحهای تاسیسات زیربنائی ،کارگاه های تکثیر و پرورش ماهی و میگو و بنادر صیادی و نیز برای تکمیل طرح توسعه نیشکر خوزستان استفاده نمایند0 اولویت پروژه ها و مبالغ اختصاصی به هر کدام توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شود0 اوراق مشارکت موضوع این ماده با امضای وزیر ذیربط و مدیرعامل بانک عامل انتشار می یابد.
ماده 5- وزارت نیرو و شرکتها و سازمانهای تابع مجازند برای تکمیل عملیات اجرائی طرحهای نیمه تمام تملک دارائی های سرمایه ای فصل منابع آب مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1381کل کشور تا مبلغ یک هزار میلیارد (000/000/000/000/1) ریال ازمحل وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت استفاده نمایند0 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است ضمن تعیین اولویت استفاده نمایند0 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است ضمن تعیین اولویت پروژه ها، اعتبارات لازم برای بازپرداخت اصل اوراق و سود متعلقه را هر سال از محل اعتبارات فصل منابع آب در لایحه بودجه سالانه کل کشور منظور نماید0 اوراق مشارکت موضوع این ماده با امضای وزیر نیرو و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انتشار می یابد.
ماده 6- به بانک مرکزی ایران اجازه داده می شود ضمن انتخاب بانک عامل (بانک ضامن ) نسبت به انتشار و فروش اوراق مشارکت به تفکیک تا مبالغ مندرج در مواد (4) و(5) این آئین نامه از طریق بانک عامل اقدام نماید0 طرح ومندرجات اوراق مشارکت مواد یادشده حسب مورد بنا به پیشنهاد وزارتخانه مربوط و پس از تایید بانک مرکزی ایران به چاپ خواهد رسید.
ماده 7- هیاتی مرکب از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزیر امور اقتصادی و دارائی و رئیس کل بانک مرکزی ایران ، تاریخ انتشار هر سری ، مدت ، انواع اوراق مشارکت و سایر جزئیات مربوط به اوراق مشارکت موضوع این آئین نامه را تعیین می نماید.
تبصره - سود علی الحساب اوراق مشارک بی نام موضوع این آئین نامه ، به صورت روزشمار و براساس نرخ سالانه پانزده درصد(15%) محاسبه ودر مقاطع سه ماه پرداخت خواهد شد.
ماده 8- یک نمونه چاپی از هر نوع اوراق موضوع این آئین نامه نیز که به مهر چاپی (نمونه مهر شده است ، نزد بانک مرکزی ایران نگهداری می گردد.
ماده 9- اوراق مشارکت بازپرداخت شده موضوع این آئین نامه و کوپن های سررسید شده مربوط که سود آنها پرداخت گردیده است ،توسط بانک مرکزی ایران امحا خواهد شد0 اعتبارات لازم به منظورپرداخت هزینه های امحای اوراق موضوع این آئین نامه بنابراعلام بانک مرکزی ایران حسب مورد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوردر لوایج بودجه سالیانه کل کشور پیش بینی و یا از محل منابع داخلی شرکتهای موضوع ماده (4) این آئین نامه تامین می گردد.
ماده 10- تاقبل از پذیرش اوراق مشارکت در بورس اوراق بهادار، بانک عمل موظف است در صورت تمایل دارندگان اوراق مشارکت به فروش اوراق خود قبل از انقضای سررسیدآن ، نسبت به بازخریداوراق به مبلغ اسمی و محاسبه سود علی الحساب متعلقه در تاریخ بازخرید اقدام و:
الف - نسبت به عرضه وفروش مجدد اوراق مشارک بازخرید شده مذکور به عموم اقدام نماید.
ب : در صورت عدم تحقق بند (الف ) با کسب نظر وزارت امور اقتصادی و دارائی ، اوراق مشارکت مزبور را از محل منابع داخلی بانک و به حساب خود خریداری نماید.
ماده 11- اوراق مشارکت بی نام موضوع این آئین نامه به عنوان سپرده ثابت تلقی می شود و از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.
ماده 12- بانک عامل مکلف است وجوه حاصل ازفروش اوراق مشارکت موضوع مواد(1) ، (4) و (5) این آئین نامه را بلافاصله و به تفکیک به حسابهای متسقل جاری ویژه ای که برای این منظور به نام خزانه نزد بانک عامل افتتاح می گردد، واریزی نماید.
ماده 13- بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت موضوع ماده (4) این آئین نامه به تفکیک و به ترتیب از محل منابع داخلی شرکتهای وابسته به وزارتخانه های نیرو، راه وترابری و جهاد کشاورزی به عنوان ناشر تامین و پرداخت خواهد شد0 بانک عامل (بانک ضامن ) موظف است تضمینهای لازم را از ناشر دریافت نماید0 میزان و نوع تضمین در هر مورد به پیشنهاد بانک عامل و تایید هیات موضوع ماده (7) این آئین نامه تعیین می شود0 پرداخت بهای اصل و سود متعلقه به مواد(4) و (5) این آئین نامه از طریق نظام بانکی تضمین می گردد.
ماده 14- وجوه واریز شده به حساب خزانه داری کل حاصل از فروش اوراق مشارکت موضوع مواد(4) و (5) این آئین نامه طبق شرح عملیات موافقتنمه مبادله شده بین دستگاه اجرائی ذیربط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تخصیص و هزینه می گردد.
ماده 15- وزارتخانه های نیرو، راه وترابری و جهادکشاورزی تمهیدات لازم را برای تامین هزینه های مربوط به تبلیغ ، کارگزاری ، حسابرسی و انتشار اوراق مشارکت موضوع مواد (4) و (5) این آئین نامه از محل منابع داخلی شرکتهای تابع ذیربط معمول می دارند.
ماده 16- سازمان حسابرسی بعنوان امین موضوع مواد (4) و (5) این آئین نامه تعیین می گردد تا ضمن نظارت بر حسن اجرای مصارف وجوه اوراق در قالب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور نسبت به تعیین سود قطعی اوراق مشارکت موضوع مواد یاد شده اقدام کند0 سود قطعی اوراق مشارکت موضوع ماده (4) با کسر سودهای علی الحساب پرداخت شده طی مدت اوراق مشارکت از محل منابع داخلی شرکتهای ذیربط وابسته به وزارتخانه های مربوط تامین ودر پایان مدت اوراق مشارکت طرح پرداخت خواهد شد0 سود قطعی اوراق مشارکت موضوع ماده (5) با رعایت مراتب اخیر از اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالیانه کل کشورتامین و در خاتمه مدت اوراق مشارکت طرح پرداخت خواهد شد.
ماده 17- بانکهای عامل موظفند با همکاری بورس اوراق بهادار تمهیدات لازم را برابر مقررات مربوط نسبت به پذیرش و انجام معامله اوراق مشارکت بی نام موضوع این آئین نامه در بورس اوراق بهادار به عمل آورند.
بانکهای عامل خدمات لازم از قبیل نگهداری اوراق مشارکت وصدور تاییدیه به نام خریداران اوراق مشارکت ، ارائه می نمایند0بورس اوراق بهادار ترتیبات لازم را برای قبول معامله تاییدیه های صادر شده از سوی بانک عامل فراهم می آورد و در شهرستانها برای انجام معامله به بانکهای عامل نمایندگی خواهد داد0 نحوه اجرای این ماده طبق دستورالعملی است که ظرف سه ماه به تصویب شورای بورس اوراق بهادار می رسد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16691

تاریخ تصویب : 1381/03/05

تاریخ ابلاغ : 1381/04/01

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت نیرو - وزارت راه وترابری - وزارت امور اقتصادی و دارائی - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.