×

نظامنامه اساسی آبله کوبی مجانی

نظامنامه اساسی آبله کوبی مجانی

نظامنامه-اساسی-آبله-کوبی-مجانی
نمره 4676 6/7/1311
هیئت وزراء در جلسه ششم مهرماه 1311 بر طبق پیشنهاد وزارت داخله نظامنامه اساسی آبله کوبی مجانی رابشرح ذیل تصویب کردند:

قسمت اول - وظایف افراد
ماده اول - کوبیدن آبله از وقت ولادت تا بیست و یکسالگی چهار بار لازم است ولی خاص (پدر - جدپدری - وصی منصوب ) یا قیم هرطفل مکلف است پس از ولادت تا مدت شش ماه آبله طفل را در یکی از پستهای آبله کوبی مجانی دولتی یا در نزد یک نفر از اطباءکوبیده و تصدیق تلقیح دریافت نمائی ند کوبیدن آبله اطفال در دفعه دوم از سن شش تا هفت سالگی و در مرتبه سوم از دوازده تا سیزده سالگی بعهده اشخاص فوق الذکر و کوبیدن آبله در مرتبه چهارم از نوزده تا بیست و یکسالگی بعهده خود شخص است و در تمام این مراحل باید بعد از تلقیح تصدیق دریافت شود.
ماده دوم - اگر ولی یا قیم طفل در کوبیدن آبله غفلت نماید پس از کشف باو اخطا ردو ماه (غیر از موقع شیوع آبله ) مهلت داده میشود که آبله طفل را بکوبند و در صورت تخلف مطابق نظامنامه خلافی تعقیب و مجازات خواهد شد0 همین حکم درباره اشخاصی که بموجب ماده اول (اشخاص 19تا21ساله ) و ماده سوم ملکف بکوبیدن آبله خود هستند نیز جاری است .
ماده سوم - در موقع بروز مرض آبله بطور شیوع (اپیدمی ) هر یک از افراد اهالی بدون استثناء در صورتی که بیش از سه سال از آخرین دفعه تلقیح او گذشته باشد باید کوبیدن آبله را تجدید و تصدیق دریافت نماید.
از تاریخ اجرای این نظامنامه اشخاصی که مطابق ماده اول باید آبله کوبیده باشند و نکوبیده اند مکلف هستند در ظرف شش ماه آبله خود را کوبیده وتصدیق دریافت دارند.

فسمت دوم - وظایف آبله کوبها
ماده چهارم - آبله کوبان دولتی مکلفند بمحض اینکه هر کی از افراد برای کوبیدن آبله به آنها مراجعه میکند بدون تاخیر عمل تلقیح را اجراء نمایند.
ماده پنجم - آبله کوبان دولتی بهیچ عنوان حق دریافت حق الزحمه از این اببت ندارند و ورقه تصدیق تلقیح را باید مجانا" بدهند و در صورت تخلف مطابق نظامنامه خلاف تعقیب ومجازات خواهد شد واز خدمت منفصل میشوند.
ماده ششم - آبله کوبان غیر دولتی در مقابل تسلیم ورثه رسمی تصدیق تلقیح حق دریافت وجهی ندارند.

قسمت سوم - وظایف مدیران مداری و ادارات دولتی
ماده هفتم - روسای مدارس موظف هستند در موقع پذیرفتن شاگردان تصدیقنامه تلقیح اخیر را مطالبه کنند و مادام که شاگردی تصدیق مزبور را ارائه نداده نباید در مدرسه پذیرفته شود تخلف از این ماده بموجب نظامنامه خلافی مستلزم مجازات است .
ماده هشتم - کلیه ادرات دولتی مکلف هستند در موقع استخدام مستخدم جدید تصدیق آخرین دفعه تلقیح را از داوطلبان مطالبه کنند و در صورتیکه ارائه نکند او را بخدمت نپذیرند تخلف از این ماده مستلزم مجازات خلافی است .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 1127

تاریخ تصویب : 1311/07/06

تاریخ ابلاغ : 1311/07/11

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

قانون-حمایت-خانواده

قانون حمایت خانواده

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.