×

نظامنامه اجرای قانون اوزان و مقیاسها

نظامنامه اجرای قانون اوزان و مقیاسها

نظامنامه-اجرای-قانون-اوزان-و-مقیاسها
نمره 9213 21/12/1311

هیات وزراء در جلسه 17 اسفند ماه 1311 نظامنامه اجرای قانون اوزان و مقیاس ها را بشرح نه ماده ذیل تصویب نمودند:

ماده اول - اداره کل تجارت مکلف است بر طبق قانون 18 دیماه 1311 اوزان و مقیاسهای لازمه هر محل را مطابق اصول متری تهیه نموده و همین که وسائل اجرای قانون ومقررات این نظامنامه را در قسمت اوزان فراهم نمود لااقل دو ماه قبل از اجراء برای اطلاع عامه و مخصوصا" اهالی محلهائی که وسایل اجرای قانون در آنجا فراهم شده اعلام آنرا منتشر نماید.
تبصره 1- اشخاص یا موسسات میتوانند با اجازه و در تحت نظر اداره کل تحارت و مطابق نمونه و نقشه مخصوص اوزان ومقیاسهای رسمی را بخرج خود تهیه نمایند.
تبصره 2- اضعفا و اجزاء واحدهای مقرره در قانون همان است که در اصول متری معین ولی آنچه اوزان ومقادیر مزبوره باید اداره کل تجارت تهیه نماید و یا با اجازه آن اداره تهیه کنندمطابق جدول ضمیمه است .
ماده دوم - اداره کل تجارت مکلف است با رعایت جدول منضم باین نظامنامه کلیه اورزان ومقیاسهای معموله ومستعمله درنواحی مختلفه مملکت را با اصول متری مقایسه نموده با توضیحات لازمه برای اطلاع عامه قبل از اجراء منتشر نماید.
ماده سوم - کلیه اوزان ومقیاسها و قپانها وترازوها چه ازطرف اداره کل تجارت تهیه شده باشد و چه از طرف اشخاص یا موسساتیکه اجازه تهیه آنرا قبلا" تحصیل نموده اند و یا قبل از این تاریخ دارا بوده و بکار میبرند باید دارای علامت تفتیش دولتی باشد و بکار بردن اوزان ومقیاسهائی که دارای علامت تفتیش دولتی نباشد (در محلی که اجرای قانون اوزان ومقیاسها اعلان شدن ) ممنوع است .
ماده چهارم - علاوه بر علامت تفتیش دولتی باید در روی اوزان و مقیاسها مقدار وزنه و یااندازه مقیاس واسم آن بفارسی بطور خوانا نقش شود ولی ممکن است در روی اوزان و مقیاسهای کوچک که گنجایش نقش تمام مشخصات را نداشته باشد فقط بنقش عدد اکتفا نموده بعلاوه حداقل و اکثر وزنی که ممکناست با ترازو و یا قپان تعیین نمود باید در روی آن قید شود.
ماده پنجم - برای نظارت در اجراء قانون و برای اینکه معلوم شود تغئی راتی در اوزان و مقیاسها و قپان وترازوها که استعمال میشود حاصل شده یا خیر و این که اوزان مستعمله از اوزان مجاز است یا نه اداره کل تجارت باید علاوه بر تفتیس اولیه همیشه اوزان و مقیاسها را در محل یکه قانون بموقع اجراء گذاشته شده است لاقال سالی یکمرتبه تفتیش نماید.

صورت اوزان ضمیمه نظامنامه
وزینه های برنجی : وزنه های چدنی :
نیم گرم 1کیلوگرم (1000گرم )
یک گرم 3کیلوگرم (من رسمی )
دو گرم 5کیلوگرم
پنج گرم 10کیلوگرم
ده گرم
بیست گرم پنجاه گرم
هفتادوپنج ( یک سیر رسمی
100 گرم
200 گرم
500 گرم

مقیاس طول
متر
نیم متر
و علاوه بر علامت تفتیش ابتدائی علامت دیگر که حاکی ازتفتیش های بعدی است در روی اوزان بگذارد و برای هر دفعه تفتیش صورتمجلسی بامضاء مفتشین و صاحب اوزان و مقیاسها دارای نکات لازم تنظیم شود
ماده ششم - در محلی که قانون اوزان ومقیاسه بموقع اجزاءگذارده میشود اداره ل تجارت مکلف است یک دوره از نمونه های اوزان و مقیاسها و یک یا چند دستگاه ترازوی دقیق برای تفتیش مطابقه اوزان مقیاسهای دیگر در آن محل حاضر داشته باشد.
ماده هفتم - وزارتخانه ها و ادارات دولتی وموسسات بلدی و موسسات تجارتی و صنعتی مکلفند در دفاتر و محاسبات وانتشارات خود اسامی اوزان و مقیاسهائی را بکار برند که مطابق شرایط این نظامنامه مجاز باشد.
ماده ششم - در هر موقعی که تخلفاتی از قانون واین نظامنامه راجع باوزان وقیاسها کشف شود باید مامورینی که از طرف اداره کل تجارت مجاز باشند مراتب را بموجب صورت مجلسی که مطابق ماده پنجم تنظیم شده بنزدیکترین محکمه صالحه برای تعقیب و مجازات قانونی اطلاع دهند شروع اجراء مفاد این ماد در هر محلی بااجازه مخصوص هیئت دولت و اخطار قبلی خواهد بود.
ماده نهم - قیمت اوزان و مقیاسهائی که از طرف اداره کل تجارت بفروش میرسد و حقی که از بابت علامت گذاردن و تفتیش از صاحبان اوزان ومقیاسها و قپانها(در صورتیکه خودشان تهیه نموده باشند) دریافت میکند باید بتصویب هیئت دولت باشد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 1263

تاریخ تصویب : 1311/12/17

تاریخ ابلاغ : 1311/12/28

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.