×

آئین نامه اجرائی تاسیس مراکز، موسسات ، کانونها و انجمن های فرهنگی و هنری خارجیان مقیم ایران

آئین نامه اجرائی تاسیس مراکز، موسسات ، کانونها و انجمن های فرهنگی و هنری خارجیان مقیم ایران

آئین-نامه-اجرائی-تاسیس-مراکز،-موسسات-،-کانونها-و-انجمن-های-فرهنگی-و-هنری-خارجیان-مقیم-ایران
نقل از روزنامه رسمی شماره 16701مورخ 12/4/1381

شماره 7581/ت 26051ه 29/3/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 22/3/1381 بنا به پیشنهاد شماره 32397/1مورخ 24/11/1380 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه اجرائی تاسیس مراکز، موسسات ، کانونها و انجمنهای فرهنگی و هنری خارجیان مقیم ایران را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- مجوز تاسیس مراکز وموسسات فرهنگی و هنری برای اشخاص حقوقی یا حقیقی موضوع ماده (4) ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات ، کانون و انجمن های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنهامصوب 1375 شورای انقلاب فرهنگی با رعایت مقررات این آئین نامه صادر خواهد شد.
ماده 2- مراکز وموسسات یاد شده صرفا" به منظور آشنا ساختن ایرانیان با زبان و فرهنگ و هنر آن کشور ومعرفی مظاهر وعلائق مشترک فرهنگی اتباع دو کشور در حوزه تمرکز تحقیقات پیرامون مطالعات مربوط به فرهنگ و تاریخ ایران با تصویب وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی براساس ضوابط ومقرارت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می نمایند.
ماده 3- تشکیل و تاسیس مراکز وموسسات مذکور در ماده یک توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی که اقامت آنها بر اساس قوانین اقامت خارجیان در ایران از سوی وزارتخانه های امور خارجه و کشور مجاز شناخته شده و کارت اقامت معتبر با تاییدیه از سوی وزارتخانه های یاد شده داشته باشند، مشروط به عمل متقابل بلامانع است .
تبصره - وزارتخانه های امور خارجه و کشور حسب مورد مرجع تایید مصلحت سیاسی واقامت قانونی متقاضیان و وزارت اطلاعات مرجع بررسی صلاحیت متقاضیان می باشند.
ماده 4- متقضایان تاسیس اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که واجد شرایط پیش بینی شده در ضوابط ومقررات مصوب باشند، بایستی درخواست کتبی خود را که متضمن خلاصه ای از اهداف وموضوع فعالیت و برنامه های مورد نظر است با ذکر چگونگی اشتغال و نشانی کامل خود تسلیم دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگ وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نمایند.
تبصره - درخواست واصل شده از سوی مراکز، موسسات وسازمانهای خارجی می بایستی منضم به نسخه ای از اساسنامه ثبت شده موسسه یاد شده باشد که صحت آن به تایید وزارت امور خارجه رسیده است .
ماده 5- دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی پس از اخذ تقاضا، مراتب را ازمراجع ذیربط (مندرج در تبصره ذیل ماده 3) استعلام می کند و پس از وصول پاسخ ، مدارک لازم را از متقاضی یا متقاضیان دریافت خواهد کرد.
ماده 6- موسس یا موسسان ومدیر مسئول تشکیلات فرهنگی مورد تقاضا باید واجد شرایط زیر باشند.
1- داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن به تشخیص وزارتخانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و علوم ، تحقیقات و فناوری حسب مورد.
2- صلاحیت علمی ، فرهنگی ، هنری و تخصصی با تجربه کافی متناسب با موضوع فعالیت .
3- داشتن 6 ماه سابقه موثر فعالیت در موسسات ومراکز فرهنگی داخل یا خارج از کشور.
4- داشتن امکانات کافی مناسب با تشخیص وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی .
5- دارا بودن 25 سال سن ومتاهل بودن 0
6- محجور نبودن وعدم ورشکستگی به تقلب وتقصیر حسب اعلام مراجع ذیصلاح کشور متبوع و تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران .
8- داشتن جواز اقامت یا تاییدیه از سوی مراجع مذکور درتبصره یک ماده یک آئین نامه باقید تایید صلاحیت متقاضی یا متقاضیان و مدت فعالیت موسسه .
ماده 7- مراکز فرهنگی موضوع آئین نامه بایستی پس از تایید صلاحیت و صدور موافقت اصولی از طرف هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مدارک لازم مبنی بر دارا بودن شرایط مذکور در ماده 5 رابه ضمیمه 3 نسخه اساسنامه و صورتجلسات انتخاب ارکان اصلی موسسه به دبیرخانه ارائه نمایند0 مراکز یاد شده موظفند در اساسنامه تسلیمی الزام خود را به رعایت کامل قوانین ومقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و ضوباط فرهنگی موجود اعلام نمایند و فعالیت آنها منطبق با شئونات جمهوری اسلامی ایران و مغایر با مصالح عمومی و مبانی فرهنگ عمومی نباشد.
تبصره - در صورتی که اساسنامه و صورتجلسات به یکی اززبانهای خارجی نوشته شده باشد، ترجمه رسمی آن در3 نسخه بایستی ضمیمه شود
ماده 8- پس از تکمیل پرونده وتایید مدارک تسلیمی و صدورمجوز، موسسه یا مرکز فرهنگی بایستی با رعایت مقررات در اداره کل ثبت شرکته و موسسات غیر تجاری به ثبت برسد و نسخه ای از اساسنامه ثبت شده مهر شده به مهر اداره کل مذکور به دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی تسلیم شود واز تاریخ ثبت فعالیت موسسه یا مرکز فرهنگی مجاز شناخته می شود و اقدام به هرگونه فعالیت فرهنگی و هنری خارجیان مقیم ایران صرفا" ازطریق اینگونه مراکز فرهنگی رسمی ثبت شده ممکن خواهد بود.
ماده 9- نظارت بر فعالیت اینگونه مراکز براساس آئین نامه نظارت وارزشیابی مراکز وموسسات فرهنگی که به تایید وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است ، خواهد بود.
ماده 10- اشتغال کارکنان خارجی وایرانی در این گونه مراکزبر اساس قوانین ومقررات اشتغال اتباع بیگانه و قانون کار جمهوری اسلامی ایران وسایر مقررات مربوط خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16701

تاریخ تصویب : 1381/03/22

تاریخ ابلاغ : 1381/04/12

دستگاه اجرایی : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.