×

آئین نامه تضمین برای معاملات دولتی

آئین نامه تضمین برای معاملات دولتی

آئین-نامه-تضمین-برای-معاملات-دولتی
شماره 10729/ت 26590ه 1/4/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 26/3/1381 بنا به پیشنهاد شماره 39673/105 مورخ 11/3/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وبه استناد ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380 - وماده (23) قانون و بودجه - مصوب 1351 - تصویب نمود:

ماده 1- کاربرد
مقررات این آئین نامه در اجرای قانون آئین نامه معاملات دولتی و در مورد پیش پرداخت مبلغ ونوع تضمین ها شامل قرارداد های خدمات مشاوره ، مدیریت طرح ، امور تحقیقاتی ، امور پیمانکاری ساخت تجهیزات و نصب ، به تنهائی یا به صورت مجموعه ای از دو یا چند مورد از آنها می باشد.
ماده 2- انواع تضمین قراردادها از نظر موضوع کاربرد آنها در قرارداد بشرح زیر است :
الف - تضمین شرکت در مناقصه (وجه التزام )0
ب - تضمین انجام تعهدات 0
ج - تضمین پیش پرداخت 0
د- تضمین حسن انجام کار0
ماده 3- انواع ضمانتهای معتبر در معاملات دولتی بشرح زیراست :
الف - ضمانت نامه بانکی 0
ب - ضمانت نامه بیمه ای 0
ج - وجه نقد0
د - سفته با امضای صاحبان امضای مجاز با مهر شرکت 0
ه - سایر ضمانت نامه ها شامل :
1- ضمانت نامه های صادر شده از سوی موسسات اعتبار غیربانکی که دارای مجوز لازم از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند
2- وثیقه ملکی معادل نورددرصد(90%) ارزش کارشناسی رسمی آن 0
3- اوراق مشارکت (بی نام ) منتشر شده از سوی وزارتخانه ها، موسسات دولتی ، شرکتهای دولتی ، شهرداری هاو موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی که از سوی دولت یا بانکها تضمین شده باشد.
4- سهام شرتهای سهامی عام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به ماخذ هفتاد درصد(70%) ارزش روز آن .
5- مطالبات قطعی شده قراردادها از سوی دستگاه های اجرائی و ذیحسابان مربوط.
ماده 4- در قراردادهای خدمات مشاروه ، قراردادهای خدمات مدیریت طرح و امور تحقیقاتی تضمین ها از نوع تضمین پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار است که بشرح زیر تعیین و پرداخت می شود:
الف - پیش پرداخت - مبلغ پیش پرداخت برای خدمات مربوط به مطالعه و طراحی وخدمات تحقیقاتی ، معادل بیست درصد(20%) مبلغ اولیه حق الزحمه مربوط(مبلغ برآوردحق الزحمه ) و برای خدمات مربوط به دوره ساخت و تحویل معادل ده درصد (10%) مبلغ اولیه حق الزحمه مربوط می باشد که در ازای تضمین به نفع دستگاه اجرائی و بدون کسر کسورات قانونی پرداخت می شود.
ب - تضمین حسن انجام کار- بابت تضمین حسن انجام کار،معادل ده درصد (10%) از هر پرداخت حق الزحمه کسر و در حساب سپرده نگهداری می شود.
مبالغ نقدی سپرده حسن انجام کار در ازای تضمین به نفع دستگاه اجرائی ، به طرف قرارداد دستگاه اجرائی بازگردانده می شود.
ج - تضمین معتبر در این قراردادها شامل تضمینهای نوع (الف ) و (ب ) و(د) و(ه) مندرج درماده (3) می باشد.
ماده 5- در قراردادهای پیمانکاری و نصب انواع تضمین ها شامل تضمین در مناقصه ، تضمین انجام تعهدات ، تضمین پیش پرداخت وتضمین حسن انجام کار می باشد که بشرح زیر مبلغ آنه تعیین و پرداخت می شود:
الف - تضمین شرکت در مناقصه - مبلغ تضمین شرک در مناقصه بر حسب درصدی از برآورد هزینه اجرای کاربشرح جدول زیرتعیین می شود

برآوردهزینه اجرای تا100 مازادبر100 مازادبر1000 مازادبر1000000
کاربه میلیون ریال تا1000 تا000/000/1

درصد 5 5/0 3/0 2/0

تضمین معتبر برای شرکت در مناقصه شامل تضمینهای نوع (الف ) ، نوع (ب ) ونوع (ج ) مندرج در ماده (3) می باشد.
ب - تضمین انجام تعهدات - مبلغ تضمین انجام تعهدات معادل پنج درصد(5%) مبلغ اولیه پیمان (مبلغ پیشنهادی پیمانکار) است .
تضمین معتبر برای انجام تعهدات بر حسب درصدی از مبلغ اولیه پیمان بشرح جدول زیر است :

مبلغ اولیه پیمان به میلیاردریال تا30 بیش از30تا70 بیش از70

5 5 5


5/2 5/2 5/1 5/3
-
نوع ضمانت نامه (بشرح الف وب الف وب الف وب الف وب الف وب
ج وه ج وه ج ودوه ج و ه ج ودو ه

ج - پیش پرداخت - مبلغ پیش پرداخت معادل بیست درصد(20%)مبلغ اولیه پیمان است .
مبلغ پیش پرداخت حداقل در سه قسط بشرح زیر در ازای تضمین به نفع دستگاه اجرائی بدون کسر کسورات قانونی پرداخت می شود:
قسط اول معادل هشت درصد(8%) پس از تحویل کارگاه ، قسط دوم معادل شش ونیم درصد(5/6%) پس از تجهیز کارگاه لازم برای شروع عملیات و قسط سوم معادل پنج ونیم درصد (5/5%) پس از انجام سی درصد (30%) مبلغ اولیه پیمان طبق صورت وضعیتهای موقت بدون محاسبه مصالح پای کار.
پس از واریز اقساط اول ودوم پیش پرداخت ، معادل چهارده ونیم درصد5/14%) از مبلغ ناخالص تمام صورت وضعیتهای موقت (به استثنای تعدیل ، مابه التفاوت مصالح و پرداختهای مشابه ) کسر می شود وبرای واریز قس طوم معادل هشت درصد(8%) علاوه بر چهارده ونیم درصد (5/14%) یاد شده از صورت وضعیت ها کسر می شود به نحوی که مبلغ پیش پرداخت تا آخرین صورت وضعیت موقت مستهلک شود.
در صورت ضرورت تادیه پیش پرداخت در بیشتر از سه قسط و یا تفکیک پیش پرداخت بخشهای مختلف کار، اقساط پیش پرداخت ونحوه واریز آنها، باید در شرایط خصوصی پیمان مربوط درج شود.
تضمین معتبر برای پیش پرداخت شامل تضمینهای نوع (الف )،(ب )و (ه)مندرج در ماده (3) می باشد.
تبصره - دستگاهای اجرائی می توانند به جای تضمین های تادیه پیش پرداخت ، سفته با امضای صاحبان امضای مجاز شرکت پیمانکار دریافت نند به شرط آنکه مبلغ پیش پرداخت را به حساب مشترک دستگاه اجرائی و پیمانکار واریز نموده و بانظارت دستگاه اجرائی به مصرف تجهیز کارگاه ، تکمیل ماشین آلات و خرید مصالح برسانند0 پمیانکار باید ماشین آلات خریداری شده از این محل را بععنوان وثیقه واریز پیش پرداخت در رهن دستگاه اجرائی قرار دهد و تا تصفیه بدهی خود بابت پیش پرداخت حق خارج کردن آنها را ازکارگاه بدون اجازه دستگاه اجرائی ندارد.
د- تضمین حسن انجام کار- بابت تضمین حسن انجام کار معادل ده درصد(10%) از هر پرداخت (صورت وضعیت موقت ، تعدیل ،مابه التفاوت و پرداختهای مشابه ) کسر و در حساب سپرده نگهداری می شود0هشتاد درصد(80%) مبالغ سپرده حسن انجام کار در ازای تضمین های نوع (الف )،(ب )و(ه)مندرج در ماده (3) به پمیانار بازگردانده می شود.
ماده 6- در قراردادهای ساخت تجهیزات تضمین های معتبر از نوع تضمین شرکت در مناقصه ، تقضمین انجام تعهدات ، تضمین پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار می باشد.
مبلغ وشرایط تضمینهای این نوع قراردادها طبق مقررات تعیین شده برای قراردادهای پیمانکاری ونصب (درج شده در ماده 5) می باشد
تبصره - مبلغ پیش پرداخت درقراردادهای موضوع این ماده معادل بیست و پنج درصد(25%) مبلغ اولیه قرارداداست .
اقساط پیش پرداخت با توجه به برنامه زمانی سخت وتحویل تجهیزات و نیز اقساط بازگرداندن پیش پرداخت به تناسب تحویل تجهیزات و پرداخت وجه آنها تعیین و در شرایط خصوصی قراردادهای مربوط درج می شود.
ماده 7- در قراردادهائی که شامل دو یا چند مورد از کارهای مشاوره ، مدیریت ، طرح ساخت تجهیزات ، ساختمان و نصب می باشد، انواع تضمین ها شامل تضمین شرکت در مناقصه ، تضمین انجام تعهدات ، تضمین پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار می باشد0 مبلغ و شرایط تضمین های این نوع قراردادها طبق مقررات تعیین شده برای قراردادهای پیمانکاری ونصب (درج شده در ماده 5) می باشد0 مبلغ و شرایط پیش پرداخت این قرارداها با توجه به نسبت مبلغ برآورد هزینه تجهیزات و مبلغ برآورد هزینه اجرا (پیمانکاری ونصب ) به تناسب طبق مواد (5) و (6) تعیین می شود.
ماده 8- شرایط پیش پرداخت و تضمین در سایر قراردادها مانند قراردادهای خرید مواد، مصالح و تجهیزات و قراردادهای حمل ونقل تابع آئین نامه معاملات دولتی هستند.
ماده 9- دستگاه های اجرائی باید از برگهای (فرمهای ) پیوست این آئین نامه (نمونه یک تا چهار) برای تضمین های نوع (الف ) و (ب ) مندرج در ماده (3) استفاده کنند0 شرایطی که در برگهای یاد شده برای استرداد یا ابطال ضمانت نامه های بانکی وضمانت نامه های بیمه ای تعیین شده است برای انواع دیگر تضمین نیز باید رعایت شود.
ماده 10- سایر شرایط لازم در مورد تضمین های قرارداد طبق شرایط عمومی قراردادهای مصوب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشد.
ماده 11- دستورالعمل استفاده از تضمین های نوع (ه) مندرج در ماده (3) تا دو ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه به وسیله سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارائی ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و توسط سازمان یاد شده برای اجرا ابلاغ می شود0 تا ابلاغ آئین نامه مذکور،دستگاههای اجرائی می توانند با تشخیص خود از تضمین های نوع (ه) مندرج در ماده (3) استفاده کنند.
ماده 12- تضمین معتبر برای انعقاد قرارداد با شرکتهای خارجی ، فقط ضمانت نامه بانکی از بانکهای مورد تائیدبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است 0 در مترین حالت ، مبلغ ضمانت نامه بخش ارزی قراردادها باید به ارزباشد0 مبلغ پیش پرداخت و شرایط پرداخت یا بازپرداخت سهم ارزی پیش پرداخت قراردادها، طبق ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان واگذاری کارها می باشد.
ماده 13- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه و پاسخگوئی به سئوالات احتمالی را برعهده دارد.
ماده 14- از تاریخ اجرای این آئین نامه ، تصویبنامه های شماره 108462مورخ 21/12/1364 و شماره 33767/ت 325ه مورخ 12/7/1371 و شماره 56986/ت 17220ه مورخ 20/3/1376 و شماره 608898/ت 18155ه مورخ 20/4/1376وشماره 19033/ت 19411ه مورخ 27/3/1377وشمار14548/ت 21422ه مورخ 28/4/1378 لغو می گردد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16701

تاریخ تصویب : 1381/03/26

تاریخ ابلاغ : 1381/04/12

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.